Min funker helt fint...
Fikk anmerket slitte bremseskiver på EU-kontroll. Og på fulltime 4wd så må du ut med ytre hjullager og akseltettingen for å få byttet bremseskiver!
Well, here we go:
Med hjulene plantet godt på bakken må cotter pin ut, og sentermutteren må skrues ut. Så kan du jekke opp bilen og ta av hjulet.
Bremsekalliper løsnes, og løftes ut av vei. Pass på at den ikke blir hengende i bremseslangen. Kalliperen ligger fint oppå akslingen, fortsatt festet i bremseslangen.
Biltema har en fantastisk avdrager, til tromler og skiver. Dessverre hadde den ikke biltsirkelen til 5x4,5 så jeg måtte modifisere noen bolthull for å få den til å passe. Så var det ingen problem å bare dra skiva rett av.
På høyre side var jeg heldig, der løsnet skiva greit fra hjullageret.
Der byttet jeg bare tetteringen, og tok med skiva inn i garasjen. Her sees også smørenippelen for hjullageret godt, til venstre i bildet.
Hub'en er stukket gjennom skiva fra yttersiden. For å få den løs må hjulboltene bankes gjennom. Bruk en hjulmutter for å skåne boltene. Men hub'en stikker litt på undersiden av skiva, derfor må bremseskiva bygges litt opp. Så er det bare til med en hammer.
Når hjulboltene er plukket ut presses hub'en løs fra den gamle skiva. Vask hub'en godt, og rens alle splines.
Jeg har erfaring med at ubehandlede bremsedeler ruster fort. Derfor valgte jeg et beskyttende lag med maling på de nye skivene.
Hub'en presses på plass i den nye skiva, og hjulboltene bankes igjennom. Husk å line opp hullet i skiva med hullet i hub'en, da det brukes til å fette opp hjullager.
Hammer og forlenger.
Så bankes hub assembly inn i akslingen igjen. Gummihammer mot hub'en, og slegge mot gummihammeren så kom den greit på den siden. Når du får hub'en så langt inn at sentermutteren får tak, monterer du washer og mutter og bruker dette til å presse hub assembly helt inn. Skru bare til du kjenner at sentermutteren stopper, så løsnes den ca. 1/8 runde og til nærmeste låsehull for cotter pin.
Åpne lokket på mastersylinderen til bremsene. Så presses stemplet i kalliperen tilbake for å gi plass til tykkere skive og tykkere bremsebelegg.
Monter kalliper og nye bremseklosser. Husk kobberfett der klossene er i kontakt med kalliperen.
Så må du huske å fette opp hjullageret, gjennom hullet i skiva. Gjør det gjerne før du monterer dekkene, så slipper du å ta dem av igjen.
Jeg ble anbefalt 3 gode pump på fettpressa på smørenippelen.
På motsatt side kom hjullageret ut ilag med bremseskiva. Når jeg presset hub'en av den gamle skiva så ble samtidig hjullager og tettering presset av hub'en. Disse delene byttet jeg da med nye. Husk bare å sette inn det nye hjullageret godt med hjullagerfett.
På denne siden satt hjullageret så tight mot hub'en at jeg klarte ikke å banke hub assembly inn i akslingen etter montering. Dermed måtte jeg demontere hub assembly igjen, og montere tettering og hjullager på hub assembly i pressa i garasjen. Da gikk montering greit med å bruke sentermutteren til å presse det på plass.
Ferdig for i dag!