AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 13:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Fre 29. Jan 2016 15:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Jan 2016 15:15
Innlegg: 2
Hei er ny her
Holder på og søker på et Rod prosjekt
det er en 37 studebaker lett lastebil (C1)
men lure på hva biltilsynet legger til grund i en slik søknad. er der noen faste retningslinjer på ka som blir godkjent eller ikke
har søkt om ekstra bredde på hytta, 20cm, siden eg bruker bredere akslinger. Skal bruke Chevy G30 foraksling som er over 20 cm bredere. Vil også senke den ned øvre ramma 7cm ...
Har søkt om å forlenge rammen 1 meter , og montere 2 stk Chevy Dooley akslinger.
Original rammen er kraftig i utgangspunktet 170 mm gange 70 mm 6 mm gods .

Hadde vært kjekt vis noen visste om dette er godkjent tidligere ,eller hvor jeg kan finne kravene og betingelsene som biltilsynet og sfoor bruker.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Fre 29. Jan 2016 16:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Senke over rammen godkjennes normalt, men forlenge rammen er jeg ikke sikker åp, medmindre du får et professionelt verksted til å gjøre det.
Dobbelt aksling bak er jo tidligere godkjent på flere boogie vaner.
Men bredding av hytta er jeg ikke sikker på.
Den letteste måten er faktisk å spørre innen du søker. da har du fått retningslinjer.
Og de du skal spørre er Risløkka trafikkstasjon, de innehar stor viten og kompetanse

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2016 12:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 29. Jan 2016 15:15
Innlegg: 2
Men er det noen som har de retningslinjene.
for nor du snakker med folk så virker det som det er mye synsing.
Og vis som noen sier du skal holde deg til reglene som var det året bilen er fra. Så er der egentlig ingen begrensninger. Krav og regler kom på banen lenge etter 1937.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Lør 30. Jan 2016 13:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 20:04
Innlegg: 100
Bosted: østlandet
De første lovene om kjøretøy kom vel 1912/23 og første motorvognlov som sa noe 1928/29.
OM bilen din er original gjelder loven som gjaldt første gang kjøretøyet ble registrert/tatt i bruk i Norge eller utlandet.
Ved ombygging legger de andre regler til grunn. Grunnen til at du får forskjellige svar er nok grunnet i at det er ulik praksis og tolkning av regelverket hos de som godkjenner.

Det finnes en organisasjon for de som holder på med ombygget bil før 1948. Norwegian Street Rod Association ( ikke bare for street rods som noen tror...) http://www.nsra.no med tilhørende forum er nok en bedre star for deg enn her :D

Lykke til!

_________________
Shine can never replace attitude


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Søn 29. Mai 2016 11:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
Ombyggings gruppa på risløkka er en sær gruppe.. stedet der enkelte får godkjent det de ønsker, mens andre ikke får godkjent akkurat samme greie.. de har ingen faste regler å gå etter, så de "synser" litt for mye... mistenker mye trynefaktorer som foregår der inne. La det være likt for alle. KONKRETE REGLER & RETNINGSLINJER gjør det mye lettere for alle parter..

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Man 30. Mai 2016 11:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Sandy skrev:
Ombyggings gruppa på risløkka er en sær gruppe.. stedet der enkelte får godkjent det de ønsker, mens andre ikke får godkjent akkurat samme greie.. de har ingen faste regler å gå etter, så de "synser" litt for mye... mistenker mye trynefaktorer som foregår der inne. La det være likt for alle. KONKRETE REGLER & RETNINGSLINJER gjør det mye lettere for alle parter..


Ikke helt enig. Mulig jeg er ille pen i trynet, men har bare positive erfaringer med Risløkka. Jeg er derimot mye mer misfornøyd med min lokale trafikkstasjon! Det kan ta litt tid å få svar fra Oslo, men de kommer på hjemmebesøk osv under bygging. Ring og spør de så får du svar på det du lurer på.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Tir 31. Mai 2016 21:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
Er nok jeg som er mindre attraktiv å se på.. hehhee.. De lokale stasjonene er en vits og parodi av seg selv til tider.. De har peiling på risløkka, det har de... men alt hadde vært mye enklere med "regelbok" å forholde seg til.. evinnelig venting.. Heldigvis så har jeg kun ett par ting som skal innom der..

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Fre 03. Jun 2016 15:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 23. Jan 2011 19:22
Innlegg: 23
Som det er nevnt tidligere i tråden ville jeg først tatt en telefon og luftet planene. Min erfaring er at de på trafikkstasjon er både kompetente og serviceinnstilte. Involverer du de fra begynnelsen og tar hensyn til innspillene derfra blir det mye triveligere å holde på. Og fremfor alt - godkjenning handler til syvende og sist om sikkerhet også.

Jeg vet ikke om det er noen absolutte regler, men basert på svaret jeg fikk fra SFOOR er de ikke spesielt glad i inngrep på originalrammen utover det som er å betrakte som forsterkninger eller innfesting av komponenter.

Har sakset ut et utdrag av anbefalingen når prosjektet mitt ble godkjent:

---Sitat---
SFOOR har ved flere anledninger diskutert grensesettingen i forbindelse med ombygging/modifisering av ramme tilpasset Hot Rod prosjekter. I den forbindelse har vi akseptert forsterkninger i form av boksing og kryssing av rammen, samt i enkelte tilfelles innkorting av original ramme der innkortingen ikke er av vesentlig art og utelukkende finner sted foran foraksel eller bak bakaksel, og som ikke medfører endret akselavstand.

Vi forutsetter imidlertid at rammen har 100% av sin opprinnelige rammeprofil/utseende intakt.
--- Sitat slutt---

//Geir


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: sfoor søknad
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 19:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
det morsomme er, er at en nærstående kompis av meg har fått klarsignal og godkjenning av ganske så omfattende ombygging av ramma si. her er det store endringer. mens andre ikke får godkjent det samme... Det er jo helt på trynet at det er sånn at enkelte får ting godkjent, mens andre ikke... enkelte inne på risløkka er ganske hyggelige, mens andre like gjerne kunne ikledd seg SS uniformen sin som henger i skapet.. er alt for mye synsing og trynetillegg.. få ned skriftlige regler.. la oss få det slik som svenskene har det. SFOOR!!!!! dette er noe amcar og andre bilinstanser burde engasjere seg i... sorry, men ett organ som er hevet over loven og baserer mye på synsing, blir alt for dumt..

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support