AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Ons 15. Mai 2024 06:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2016 06:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 27. Jul 2009 09:55
Innlegg: 109
den bruker 2.5liter på mila, tenning er bra alt er nytt.
Gassern er ikke for stor 401 Nailhead skal ha store gassere, orginal gassern er 735.
har prøvd med 650 og.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2016 08:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hva er fortenninga på når du cruiser i feks 80?
Har du vakum kobla til?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 16. Mai 2016 22:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 27. Jul 2009 09:55
Innlegg: 109
tenning og alt er nytt. motoren bruker 2.5liter på mila derfor vill jeg dyse den ned. solheim motor i halden har stilt tenning.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2016 03:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ok, jeg tror jeg gir opp. Lykke til.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2016 08:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 27. Jul 2009 09:55
Innlegg: 109
12 grader for tenning på 1900 omd mener jeg det er


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2016 22:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Er ikke så veldig lett å gi noen svar når en ikke får noe som helst slags info på hva det er en skal svare på.
I tillegg til produsenten og størrelsen på forgasseren, så burde du vel også nevne hvilken type forgasser, hvilken type bil, vekt, hvilken type girkasse og utveksling som er på den, og hvilken type utveksling som er i bakakslingen.

Du sier den bruker 2,5 på mila, men om den 401 Buick motoren står i en mini på 743 kg, med 6 trinns OD kasse, og 2,5:1 i utveksling på bakakslingen, så er jeg enig i at det er mye.
Men om motoren står i en 8 tonns tanks, med 2 trinns powerglide og 6.9:1 i bakakselutveksling, da er forbruket velding bra

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Tir 17. Mai 2016 22:57 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
I og med at det er en Edelbrock du har så sjekk følgende
1 : At du bruker det venstre vacuum uttaket på forgasser til fordeler. Dette sett forfra
2: Sjekke hvor mange omdreininger primærskruene på forgasser er skrudd ut.
Disse sitter i forkant av forgasseren litt på skrå.
3: ta ut et par plugger å se på disse. Da får du en indikasjon .
4: Du skulle hatt deg et vacuum måler å koblet på det høyre uttaket i forkant av forgasseren
Du bør nok lese av rundt 20 på tomgang og den bør være stabil. Da har du en motor som er i orden
Har du en litt hårete kam vil vacuumet være lavere på tomgang. Biltema har vacuum meter etter hva jeg husker


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Ons 18. Mai 2016 00:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
philipjohnsen skrev:
12 grader for tenning på 1900 omd mener jeg det er


Der er problemet ditt.
Fiks tenninga så kan vi snakke om forgasserjusteringene etterpå.
Med 12 grader på 1900rpm så vil motoren knapt gå på tomgang og du må skru inn tomgangen mange runder for å kompensere. Den blir tungstartet, går unødvendig varmt, får slapp motor respons, dårlig effekt og dårlig forbruk.
Her er det du bør gjøre etter min mening.
Få deg en justerbar tenningslampe.
Sjekk at merkene på veiva er riktig.
Sett tomgang pluss full manifold vakum i nedre del av høyest rpm. Vanligvis rundt 30-35 grader.
Få vektene til å ha fullt utslag rundt 2500rpm og sett tenninga med maks utslag uten vakum slik at du får ca. 34grader (avhengig av motor og oppsett, men 34 er et streit utgangspunkt for de fleste) og få tenningen på crusing med fullt utslag pluss vakum på rundt 50grader.
Har laget en lang tråd om hvordan og hvorfor her som ligger som sticky, tror det er under motor.

Anbefaler sterkt å fikse tenning først, og forsikre deg om at motoren er mekanisk ok, komp-ventiler tetter-alle pluggene fyrer osv og installer så bredbåndslambda eller bli en djevel på lese plugger og så kan vi snakke om dyser og transition kretser fra tomgang m.m. etter at du har gjort det.
Både tenning og forgasser må være riktig. De fleste forgassere er satt opp til å funke tifredstillende fra produsenten. Edelbrock ofte litt magert og Holley ofte litt fett - men begge fungerer som regel tålig okey, uten å fuske eller å gå veldig magert eller veldig fett...

Som en liten notis;
Min 502 går rundt på 1.5-1.8l på mila, gamle 305'n i 1600kg bil gikk på 1.06 på beste måling.
Begge uten å røre forgasser og bare ta tenning. 283'n i bruksbilen min går på 1.17 på beste måling, her er det også bare justert tenning. Målinger er gjort i ca 100km/t jevn cruising.
Har også en dodge ramcharger TBI, den går veldig magert (etter litt juksing) utifra bredbåndslambda, og har fått endel ekstra tenning men den er kav umulig for meg å få under 2,3l/mila. Selv ved kjøring i 90km/t jevn motorvei. Samme med en Ford F100 jeg har med 390 motor og to porter, tenninga er justert til ca 48 grader på cruising men heller ikke den vil gå noe særlig billig og beste målinga er 1,7l/mila. Så av og til ligger rett og slett ikke forholdene til rette for veldig bra forbruk uten veldig mye forskning.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Ons 18. Mai 2016 09:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Første du gjør, trådstarter, er å koble opp en tenningslampe og SE SJØL hva tenninga di står på. Her nytter det ikke å mene. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Ons 18. Mai 2016 15:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
ja nå har trådstarter fått noen tips så får vi se om han er villig til å gjøre litt arbeid også, ikke bare klage på at han ikke får hjelp.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Tor 19. Mai 2016 23:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Og stille blei det.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Søn 05. Jun 2016 21:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 27. Jul 2009 09:55
Innlegg: 109
tenning er korrekt stilt, jeg som huska feil beklager. Vakum står på riktig plass. fullt ut kast på ca 2500 omdr.
bilen er en 1963 Buick Electra. Plugger er litt svarte. Beklager sent svar


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 12:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Vær så snill, koble opp tenningslampa di. Bruk den. Det er helt umulig for folk å hjelpe deg riktig uten å ha noen verdier å gå etter.

Masse synsing og gjetting på sånt som det her kan virkelig få deg på villspor. Uansett så er det helt normalt å måtte justere tenninga ETTER at du har skifta dyser, så tenningslampa MÅ frem banna bein. :) Jeg tror nesten det beste for deg er å få noen til å gjøre det for deg.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 12:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Men hører du ikke etter da kimosabi ????? Tenninga er jo korrekt så den saken er biff. #-o

Sorry ass Philip men det her funker jæsckla dårlig. Først stiller du noen helt håpløse spørsmål. Så gir vi noen god dag mann økseskaft svar.
Du blir nærtagende og skjønner ikke hvorfor vi skal mobbe en som ikke ekspert. Jeg tenker vel vel, fair enough jeg skal gi han en sjanse eller to å prøve å hjelpe. Jeg og flere kommer med gode tips som kan hjelpe en med felles interesse.
Du pisser oss i trynet ved å bare bli borte, og kommer tilbake, ydmykt riktignok, men etter to jævla uker (!!!) og har ikke utført en eneste oppgave. Men bare konstaterer at neida dette er i orden så ikke tenkt på det...

Nå angrer jeg på at jeg gadd å prøve. Kan jeg få tilbake de tre kvarterene jeg har brukt på å prøve å hjelpe. [-o<

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Dyser forgasser
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 14:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Trenger ikke dra'n så langt da men siden trådstarter spør:

"Det jeg lurte på om det var noe standar man skulle følge når man skal dyse ned."

Svaret på det er NEI. Du kan gå ned ett hakk om gangen og se gradvis men da må du vite hvor store dyser du har. Dessuten blir du antageligvis sittende igjen med dyser du aldri kommer til å bruke. Så det er bare å brette opp ermene. :)

Og sjekk tenninga! :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support