AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 04. Mai 2016 21:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Okt 2012 22:03
Innlegg: 134
Bosted: Kr.sund
Når det gjelder HEI fordelern, kan det være lurt å kjøpe en som har med et vekt og fjær-kit for å justere tennings kurven.
På min bil var det installert en pertronix flamethrower hei den skal etter sigende ha blitt levert med vekt kit da den var ny, men virker som den ble montert som den ble levert uten å endre på fjærer eller vekter.
Da jeg sjekket fordeleren så det ut til å være de to stiveste fjærene på fordeleren, dette betydde at tenningskurven hadde fullt utslag på 6000 rpm. Litt dumt da motoren har redline på ca 5200 rpm.

i stedet for å prøve og feile med vektkit. bestilte jeg en D.U.I (Davis unified ignition) HEI, laget for pontiac fedig kurvet i sunmaskin med 24 graders kurve all-in ved 3000 rpm (til og med dette er ganske mildt)

Bilde
Bilde

_________________
There is no Replacement for Displacement


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Mai 2016 02:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 14. Sep 2009 08:46
Innlegg: 58
http://www.badasscars.com/index.cfm/pag ... /prd76.htm


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 08:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
needtorque skrev:
Når det gjelder HEI fordelern, kan det være lurt å kjøpe en som har med et vekt og fjær-kit for å justere tennings kurven.
På min bil var det installert en pertronix flamethrower hei den skal etter sigende ha blitt levert med vekt kit da den var ny, men virker som den ble montert som den ble levert uten å endre på fjærer eller vekter.
Da jeg sjekket fordeleren så det ut til å være de to stiveste fjærene på fordeleren, dette betydde at tenningskurven hadde fullt utslag på 6000 rpm. Litt dumt da motoren har redline på ca 5200 rpm.

i stedet for å prøve og feile med vektkit. bestilte jeg en D.U.I (Davis unified ignition) HEI, laget for pontiac fedig kurvet i sunmaskin med 24 graders kurve all-in ved 3000 rpm (til og med dette er ganske mildt)


Tusen takk for tips, mener på jeg så en slik på Summit.. Da blir det nok en slik istedet! :) Hadde håpet på at det var nokså "plug-and-play", så lenge rotoren står nøyaktig i samme retning på den nye fordeleren som på den gamle når jeg bytter den. Men får nok spørre noen om litt hjelp tenker jeg!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 08:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Hvis du går inn under "Motor" her på forumet, så er det en tråd øverst, som forklarer tenning og tenningsjustering ganske så detaljert.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 08:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Pappa Wolf skrev:
Hvis du går inn under "Motor" her på forumet, så er det en tråd øverst, som forklarer tenning og tenningsjustering ganske så detaljert.


Will do. :) Takker!

Har også kikket på denne, men syntes prisen virket litt for god til å være sant (ihvertfall her i Norden)..
http://www.x-parts.se/pontiac-v8-326-45 ... 79/29117-0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 11:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
tja, frakt og importgebyr, så ligger du ikke langt unna prisen på norske produkter.
Ta hellere en telefon til sarpsborg motor, der hjelper de deg, og ikke umulig at de også kan sette opp fordeleren, men det må du nesten høre med de om. Og så har du naturligvis garanti på det du kjøper!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 12:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Pappa Wolf skrev:
tja, frakt og importgebyr, så ligger du ikke langt unna prisen på norske produkter.
Ta hellere en telefon til sarpsborg motor, der hjelper de deg, og ikke umulig at de også kan sette opp fordeleren, men det må du nesten høre med de om. Og så har du naturligvis garanti på det du kjøper!


Antar du har rett, skal høre med de. :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 12:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Bare bruk denne kalkulatoren, så kan du se om jeg er helt feilsporet! hehehe

http://www.toll.no/no/

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2016 12:48 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Pappa Wolf skrev:
Bare bruk denne kalkulatoren, så kan du se om jeg er helt feilsporet! hehehe

http://www.toll.no/no/


Har brukt den en del allerede ja.. Hvis jeg bestiller en HEI fordeler fra Summit eller Jegs, blir det langt dyrere enn den fra Sverige, men som regel bestiller man litt mer enn bare en del derfra. ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 09:01 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Da er nye deler ankommet hjemme. Alt dette kom kun med en dag mellomrom, så ble rene julaften to dager på rad for meg. :D

- Sort vinyltak - Det gamle hadde litt smårift og "nupper", og var litt gult. Tenkte og det var penere med sort.
- Turteller - Original GTO-turteller (for biler som skifter på 5500rpm, men går til 8000).
- Oljefilter, plugger + diverse vedlikeholdsdeler til nåværende motor (350'en). Blir en service på denne de førstkommende dagene.

..men best av alt - 2004 modell LM7 motor på originalt 295 hester. :D Ble et impulskjøp da jeg kom over en på et huggeri i Møre til en veldig grei pris.

Ser slik ut (i ny tilstand):
Bilde

Planer er derfor til vinteren:

- Legge på sort vinyltak
- Montere turteller (blir muligens gjort iløpet av sommeren)
- Strippe ned nye motoren, lakkere, finne LS-innsug, bestille swap-kit og FAST EZ-EFI eventuelt andre løsninger fra statene.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 18:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Wow, flott kjøp!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Jul 2016 07:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
AW-100 skrev:
Wow, flott kjøp!

Takker. :)

Håper ikke folk ser veldig ned på meg når jeg gjør disse endringene med bilen, og i tillegg setter i et "grisehjerte" (som folk ofte kaller LS-swaps når det ikke er i en Chevy). Original motor blir SELVSAGT tatt vare på, og skal etter planen shines opp med litt lakk og slikt, så den kanskje til og med kan stå i kjellerstua eller på kontoret mitt. :D Planen er at det skal gå an å sette bilen greit tilbake i original-stand, det vil si at det ikke skal kappes og sveises noe særlig.

Da ble olje og filter skiftet på 350'en i går, sto og gikk på tomgang et par minutter for å få oljen inn i filteret. Når jeg da peilet oljen, var den like blank som da jeg helte den på, så hadde tydeligvis fått ut mesteparten av den gamle oljen. :) Filter ble jo bestilt fra USA, men fikk selvsagt feil. Heldigvis hadde den lokale bensinstasjonen her i bygda (av den gode gamle type Esso) filter på øverste hylle, godt nedstøvet!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Jul 2016 10:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Oi! Ikke dårlig å finne motor på hugger i Norge. Vet du hva slags bil den kommer fra?

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Jul 2016 11:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Gleid skrev:
Oi! Ikke dårlig å finne motor på hugger i Norge. Vet du hva slags bil den kommer fra?



5.3 er lette å finne her i landet, Tahoe, Van's og pick-ups fra 00 og opp.

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Jul 2016 08:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Olav skrev:
Gleid skrev:
Oi! Ikke dårlig å finne motor på hugger i Norge. Vet du hva slags bil den kommer fra?



5.3 er lette å finne her i landet, Tahoe, Van's og pick-ups fra 00 og opp.


Jepp, var en del å velge mellom blant de faktisk. :) Artig lesestoff om de her:
http://www.trucktrend.com/how-to/engine ... d-to-wild/

Min motor kom fra en 2004 Chevrolet Van Express.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 22 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support