AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 19:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 11:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Hei jeg er da ny på dette forumet er 23år å har alltid hatt lyst på amerikansk bil.
Jeg har ingen us bil nå men driver å sparer så jeg kan kjøpe meg en, jeg har lyst på en 70-80talls pickup diesel som kan kjøres på klasse b har sett litt på blocket å i Sverige kan man få kjøpt seg en Dodge d100 diesel til 20-30k og da lurer jeg på om dere her inne kan hjelpe meg litt med å velge skal jeg kjøpe i Sverige eller her i norge?

Har lyst til å bruke bilen jeg kjøper både sommer og vinter altså en bruksbil som jeg kan fikse på innimellom
Har også lyst på chevy c10 men de er så veldig dyre hvertfall her i norge og ingen er diesel

Da har jeg prøvd å presentere meg her å håper på positivt svar :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 17:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Spørs om det er så lett å finne en 70-80-taller med diesel i Sverige... Husk at hvis den er bygget om der borte med uoriginal motor vil du slite med å få den godkjent i Norge. Ellers kommer Dodge med noen fine 318 v8 bensin, som er lettskrudde og slitesterk. Og litt tørst. Har en selv...

Tar du inn en veteranbil fra Sverige (over 30 år) er det ingen importavgift annet enn vrakpant, visningstime og dokumentutstedelse. Men da må bilen være i tilnærmet original stand, men fortsatt må du bygge om til norske lys med oransje blink foran og bak, og hvite park foran. Men dette vil forhåpentligvis endre seg hvis du venter til over nyttår.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 18:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Jeg mente det var slik at hvis bilen var godkjent med diesel i Sverige var den også godkjent med det i norge også?
Har jo sett etter en billig c10 men de er ikke så billige å de er stort sett bensin


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 19:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
AW-100 skrev:
Spørs om det er så lett å finne en 70-80-taller med diesel i Sverige... Husk at hvis den er bygget om der borte med uoriginal motor vil du slite med å få den godkjent i Norge. Ellers kommer Dodge med noen fine 318 v8 bensin, som er lettskrudde og slitesterk. Og litt tørst. Har en selv...

Tar du inn en veteranbil fra Sverige (over 30 år) er det ingen importavgift annet enn vrakpant, visningstime og dokumentutstedelse. Men da må bilen være i tilnærmet original stand, men fortsatt må du bygge om til norske lys med oransje blink foran og bak, og hvite park foran. Men dette vil forhåpentligvis endre seg hvis du venter til over nyttår.


Du må betale 25% moms av kjøpesummen + frakta og.

På -70/80 tallet ble det levert noen Dodge pickupper med 6 syl 3,3 l Nissan diesel (samma motorn som i gamle Nissan Patrol) Forsåvidt gode motorer, men dro vel ikke akkurat skinnet av pølsa...

Fra -78 fikk du Chevrolet/GMC med 5.7 diesel, fra -82 med 6,2 diesel. 5,7 var jo ikke spes velykket, og 6,2 hadde og sine issues. Krevde nøyaktig vedlikehold, og da kunne de holde lenge. TH 700 automatene som kom i -82 var og svake de første årene.

Hva Ford kom med ved jeg ikke, for det har aldri interessert meg.

Det ble solgt ganske mange Chevrolet i Norge på -70/80 tallet, men de fleste er vel nå oppbrukt og opprusta? De fleste av de du ser tilalgs nå, er bruktimportert i seinere år. Prisen gjenspeiler hva disse koster i USA nå, hvor prisene har gått kraftig opp de siste 10 årene.
Hvorfor vil du absolutt ha en med diesel? Idag er disse gamle bila nok best egnet som hobbybiler, og da blir ikke kjørelengden så lang. De ble jo levert med flere typer bensin motorer: 6 syl 250 cid, V8 small block 305 og 350 cid, og V8 bib block 454 var blandt de vanlige. Alle disse er grei motorer å holde på med, og deler er rimelige og lette å få tak i.
Når det gjelder drivstoff forbruk, så blir en -70/80talls pickupp aldrig noe billig i drift, uansett motor. Det sørger et stort, kantete karroseri for, er ikke akkurat dråpeformet de der :D .
En 6,2 d bruker 1,2 - 1.5 l pr mil, en V8 350 skal du kjøre veldig pent med skal du komme noe særlig under 1,5 l pr mil. En 454 noe mer tipper jeg.
Og bruker du de i saltsørpa så ruster de fort opp.

Men, det er kjempefine, koselige, solide biler som er gode å kjøre, en ypperlig hobbybil med stor sjarm :D

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Sist endret av gMcnut den Lør 14. Nov 2015 19:55, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 19:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Ja vil jo helst ha en c10 eller en dodge, men de er så dyre i norge å i Sverige er noen som er billige registrert å godkjent med Mercedes diesel motorer men kunne jo handla en i Sverige å satt i og godkjent med diesel åtter her? :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 20:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hehe selvsagt tilkommer mva, det glemte jeg... :oops:

Du kan ringe til Amcar Norge, og høre hvilke biler og motorer de kan fremskaffe dokumentasjon på... Har de papirer på en Merc diesel er det mye lettere å få det godkjent i en bil i Norge.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 23:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
http://www.blocket.se/gavleborg/Dodge_d ... ca=1_8&w=3

Var det denna du tenkte på?

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 23:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Men trenger jeg papirer for å få godkjent en motor som allerede er godkjent i sverige? Da er det ikke så mye dyrere å hente en slik type bil enn da det er å hente en Volvo da :)

Får følge med litt neste år i Sverige da kanskje jeg får meg en brukbar pickup :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Lør 14. Nov 2015 23:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Kjøp en C10 med bensinmotor. Skal ikke tenke på forbruk med en sånn type bil.
Om du kjøper en veteran er det billig årsavgift og forsikring. Da har du mye mer penger å fylle suppe for.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 00:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Har ikke noe med drivstoff forbruk er bare sånn at jeg vil bruke den daglig alle blir jo stort sett bare stua bort i garasjen
Og tatt ut på fine dager jeg mener at ALLE biler burde brukes og ikke bare være til pynt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 01:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
En bensiner kan brukes daglig, vinteren gjennom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 03:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Hvorfor kan man ikke bruke en pickup med bensinmotor hver dag?

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 08:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
Har egentlig ingen gode argumenter for det, og jeg tviler egentlig på at forbruket ikke blir så veldig mye bedre med diesel pluss at det er jo mye tøffere lyd i bensin motor :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 18:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Nov 2015 23:23
Innlegg: 8
gMcnut skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/Dodge_d100_71a_63460446.htm?ca=1_8&w=3

Var det denna du tenkte på?


Ja var den jeg hadde sett på også hadde jeg sett på en chevy c10 6.2d
Hadde vært kjempe stilig om jeg kunne kommet rullende hjemmed en slik over nyåret :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bruksbil
InnleggSkrevet: Søn 15. Nov 2015 20:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Den er jo kul og litt uvanlig den Dodgen. Kort kasse. Men, det står at den er rusten og har andre feil :shock: Prisen gjenspeiler vel og dette.... Regn med masse arbeid før du får den på veien. Ikke sikkert den blir så billig når alt kommer til alt.

Jeg vil råde deg til å se etter en mest mulig rustfri bil. Rust er det værste, etter min mening. Rust er arbeidsomt/dyrt å fjerne, og det må gjøres veldig skikkelig arbeid om det skal vare.
Alt det "andre" lar seg fikse med skruing/mekking.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support