AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sakseløfter til garasjen.
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 14:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2014 13:41
Innlegg: 10
Bosted: Sarpsborg
Hei.

Skal kjøpe en sakseløfter. Det jeg lurer på er om den til biltema fungerer godt? Jeg kan ikke kjøpe en to søyla grunnet takhøyde. Kommer vil også bra til med sakseløfteren under bilen? Det står at den tar 3tonn. Jeg har en 61 Cadillac, er jo en stor bil og veier en del 2,2t mener jeg, men det skal jo ikke være noe problem da. Det står også at den krever en kompressor, hvor stor må denne være? Holder det med en liten en? Har kun 1 fas i garasjen. Flott om noen som har en kan komme med noe info. :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 18:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
det er nok mye samme konstruksjon som jeg har brukt, salv om min er dobbel sakseløft med mere løftehøyde. (Techlift S6)

Luftbehovet er lavt, dette er kun for å utløse sperrene når du senker bukken. Det er sperrer som låser seg til et tannstag som sørger for at bukken ikke kan falle ned om en slange skulle ryke etc. Disse bruker du trykkluft for å trekke tilbake når bukken faktisk skal senkes.

1 fase går fint til den jeg har i hvertfall, godkjent for 3,5 tonn.

tilgangen under er god, men ikke like god som en tosøyler. Du kommer jo fint til girkasse, motor, eksos etc, men kanalene osv er det værre med. så det kommer jo an på hva du har planer om å gjøre. En tosøyler holder også bilen litt mer stabilt, nåpr du løfter høyt med en saksebukk så blir saksen smal, noe som fører til at bilen kan flytte litt på seg. Dette er jo normalt, men vil kanskje kunne oppleves som litt ruskete med en svær caddy på toppen

Husk at bukkene skal boltes fast skikkelig. sørg for at du har en skikkelig betongplate som du veit tilstanden på. Selv benyttet jeg en tube med tokomponent boltlim og et M16 gjengestag som jeg limte fast i hullene for å gi feste. Sitter betraktelig bedre enn ekspansjonsbolter etc..

Se ellers byggeloggen for garasjen min: http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=23&t=21954


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 19:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2014 13:41
Innlegg: 10
Bosted: Sarpsborg
Takker så mye for svar, å for en garasje du har ja! Helt rått :) Den sakseløfteren jeg skal ha, er av en litt annen type, den sitter sammen, hvis du skjønner hva jeg mener. Så kan man kjøpe stativ for å rulle den bort, så tror ikke man trenger å bolte den fast?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 22:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
har biltema sin og den funker utmerket.. det står i bruksanvisningen at man skal ha 20 cm betong tykkelse under noe jeg kalle BS denne sakseløfteren har en meget stor flate under så jeg ser ikke behovet for en så tykk betongplate...selv så har jeg ca 12-14 cm.. er ett hardpakka lag med stein og fjell så det hjelper kansje litt.
har ikke bolta denne fast. men hvis man prøver å kjøre oppå så sklir den kansje bortover gulvet.. jeg har nå senka den ned så det ekke noe problem lengre.

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 09:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 02. Sep 2013 09:55
Innlegg: 131
Bosted: Eiken
Jeg bestilte nettop denne http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... s=63742091.
Her er det ikke behov for luft i tillegg . Er spent på å prøve den.

_________________
Nils

56 Pontiac Chieftain
68 Dodge d100
37 Oldsmobile f37


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 12:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
nilso skrev:
Jeg bestilte nettop denne http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... s=63742091.
Her er det ikke behov for luft i tillegg . Er spent på å prøve den.

den er vel så lik biltema sin så den kan bli . burde funke bra den :)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 13:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 02. Sep 2013 09:55
Innlegg: 131
Bosted: Eiken
Crazy Horse skrev:
nilso skrev:
Jeg bestilte nettop denne http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... s=63742091.
Her er det ikke behov for luft i tillegg . Er spent på å prøve den.

den er vel så lik biltema sin så den kan bli . burde funke bra den :)


Ja, er vel noe av det samme, bare denne har elektriske låsing, så du slipper luftkobling.

_________________
Nils

56 Pontiac Chieftain
68 Dodge d100
37 Oldsmobile f37


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 13:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2014 13:41
Innlegg: 10
Bosted: Sarpsborg
Ja, så nesten lik ut den ja, hvordan er det med bredden å med tanke på framparten av bilen når man løfter den? Skal ta mål under bilen, men lurer bare på hvordan det har fungert for dere å type bil dere har løftet den med. Cadillac'en er litt senka, ikke mye, byr det på problemer? Den blir ikke lagt ned i gulvet med det første.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 19:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
måla på biltema sin finner du på biltema.no .
funker helt fint på plymouth fury\69 thunderbird\71 mustang diverse audi\peugot\suzuki osv osv hadde sikkert løfta ford f350 en og hvis eg hadde hatt takhøyde hehe
tror biltema sin er ca 10,5-11 cm høy når den ligger oppå gulvet så om det blir problemer på din bil vet jeg ikke.
kjempegod plass mellom løfteborda liksom så du kommer veldig greit til gir og eksos osv under bilen.. forstillng og bakstilling henger liksom utenfor liften

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 19:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 06_man.pdf

de derre skråstilte platen på enden liksom er enkelt avtagbare.

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 20:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 14. Jul 2013 22:15
Innlegg: 20
Kan anbefale den Techlift bukken som Nilso linker til over her, jeg kjøpte en av de aller første av disse med elektrisk sikkerhetsystem, da var det en del snags og bugs som jeg ikke likte, importøren kalte da alle utleverte bukker tilbake untatt min, jeg fikk et greit avslag på prisen. Tilbakemeldinger fra kunder som kjøper den nå er god.

Den har elektrisk sikkerhetssystem, trenger ikke trykkluft, mindre slanger og mindre lekkasje.

Jeg har løfta alt fra 78 vette, bmw E61 til 69 Chevy C10 og 68 Camaro på den, BMW var mest kilen å løfte pga lang avtand mellom godkjente løftepunkter, måtte legge gummiklossen på bakre påkjøringsrampe etter at den ble låst i øvre stilling.

Både vetten og camaroen er senket ganske mye og subber på alle fartshumpler, jeg har lagt halvannen-8 plank på ca 70cm lengde på flisene rett foran og bak bukken, da kan du kjøre det meste opp på den uten problem. Mener på at bukken er 10,5cm på det laveste.

Bukken har en del innstillinger som løfte/senkehastighet samt max løftekapasitet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Sep 2015 13:55 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 02. Sep 2013 09:55
Innlegg: 131
Bosted: Eiken
Fikk min i dag, og prøvde den med prosjektet jeg holder på med nå, en 68 Dodge d100
Virket greit, men på denne bilen kunne den vært bredere, men funket fint :D
Bilde

_________________
Nils

56 Pontiac Chieftain
68 Dodge d100
37 Oldsmobile f37


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Sep 2015 18:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2014 13:41
Innlegg: 10
Bosted: Sarpsborg
Ble bra det der da :) men, hehe, jeg har jo kryssramme så tror det blir litt kinkig med en sånn type alikevell.. Tenkte faktisk ikke på det i det hele tatt..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 34 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support