AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 26. Apr 2024 21:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 12:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Pappa Wolf skrev:
Kan du ikke gjenge lengre ned på studsen?


Går ikke, det er selve vippearmen som bunner ut mot bunnen av studen (der den går over i 6-kant form)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 13:33 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
okay, hadde det vært fordi den bunnet på radiusen, (der hvor studsen runder ut til 6-kanten) kunne du ha gitt vippearmen samme radius.
Det ville ha fått den litt ned på studsen, Men når det er selve vippearmen, så er det bare å demontere igjen.

Har du testet på den studsen med spaceren på? (Der hvor den var sprekt!) Vil det gi rette høyde?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 19:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Flott at du deler med erfaringene dine, sjøl når det ikke går etter planen. Veldig lærerikt for min del!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Fre 29. Mai 2015 18:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Fortsatte jobben med å finne ut hvilken lengde støtstenger jeg trenger. Installerte den modifiserte løfteren, stillbar støtstang og vippearm på eksos på #1. Det er der rocker studen står dypere enn de andre:

Bilde

Stilte frem og tilbake på støtstangen og endte slik:
Bilde

Fint sentrert avtrykk. Dette var med 4 1/2 turns på den stillbare støtstangen, noe som betyr at jeg trenger

6.8" + 4 1/2 x 0.05" = 7.03"

Velger da 7.05" støtstenger, hadde bare lagt inn 0.02" preload så kan legge inn litt til. Flisespikkeri uansett vil jeg tro. OEM støtstenger er 7.8" på denne motoren, så de nye vippearmene bygger endel nedover iforhold til de originale.

Bestilte comp cams støtstenger på Summit + nye toppakninger. Pluss trøstekjøpte et sett ARP bolter til toppene 8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 08:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Hehe, trøstekjøping er undervurdert! ;)

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Lør 30. Mai 2015 22:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Fikk lagt inn litt tid i garasjen i kveld. Det var bare å begynne rivingsarbeidet. Begynte med å ta av en topp.

Bilde

Så var det ut med rocker studs og ventiler:

Bilde

Spente toppen opp i fresen og tok ned rocker stud bossene 4mm til. Valgte 4mm for da kommer alle studene på samme høyde hvis jeg bruker kort stud + spaceren jeg laget på den dype bossen.

Bilde

Forsenket hullene litt da ARP studsene ikke er gjenget helt inn.

Bilde

Så var det å vaske det hele ned


Bilde

Fikk på plass ventilene igjen. Tok av andre toppen også, plutselig var det short block

Bilde

Så var kvelden gått, på tide å komme seg inn og få jekket ei øl


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 03. Jun 2015 08:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Fikk lagt inn litt tid i garasjen i går kveld. Gjorde ferdig topp #2. Her står de arkivert inntil nye toppakninger dukker opp.

Bilde

Deilig å kunne se fremover igjen, alltid tungt å måtte gjøre ting om igjen. Når topper og vippetøy er på plass blir det en snopejobb med å sette kam timingen :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Fre 21. Aug 2015 13:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Her har det vært stillstand en stund, men er nå i gang igjen! Var så uheldig å bestille noe bokslakk sammen med de nye toppakningene, noe som trigget at hele pakken gikk med sjøfrakt (!). Har også skrudd litt MC da garasjen renner over av prosjekter på både 2 og 4 hjul :shock: Men nå var det på tide å konsentrere seg om noen med riktig antall sylindre 8)

Nye toppakninger. Dette er de samme som sist; tynne for mer optimal "squish":
Bilde

Instruksjonen som fulgte med toppakningene:
Bilde

Her står det at disse pakningene er av stål med et gummibelegg og at de krever glattere overflater enn hva en komposittpakning krever. Eventuelt kan man behandle pakningene med en "sealer" Jeg aner ikke hvilken ruhet topper og blokk har men resonnerte som følger:
Origiginalpakningene er kompositt + GM maskinerer sikkert ikke mer nøyaktig enn de må = jeg bruker "sealer"
Kanskje unødvendig men bedre safe enn sorry :)

Sealer:
Bilde

Pakning påført sealer:
Bilde

ARP boltkit + gjengetetting:
Bilde

Skikkelig snop de ARP boltene. Gikk for 12-kantet hode. Skal strammes til 70 fotpund = 95 Nm (håper jeg regnet riktig der). Gjengetetting eller fett på gjenger + underside og overside av skive. Tetting på boltene som entrer kjølekappen, fett på de som går i blindhull:
Bilde

Fikk på en topp:
Bilde

Skrudde i 3 omganger (35-65-95 Nm) i riktig (håper jeg) mønster:
Bilde
Bilde

Fikk på den andre toppen også men glemte å ta bilde av det.

Neste kveld blir det på med vippetøy.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Lør 22. Aug 2015 09:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
fikk lagt in noe V8 tid i går kveld.

Satt i rocker studsene trakk dem til. 74Nm. Brukte ARP gjengetetting:
Bilde

Fant frem vippestellet:
Bilde
Bilde

Satt i min ombyggde løfter (ombygget til fast løfter) for å sjekke om jeg hadde truffet på støtstanglengden. Kjørte noe blåfarge på vippearmen og sjekket avtrykket på ventilstammen. Sa meg fornøyd med det:
Bilde

Satt på resten av vippestellet og stilte vippearmene til null slakk + 1/2 turn "preload". 1/2 turn ble valgt etter litt kjapp googling, må muligens undersøke mere. Noen som har inspill?
Bilde

Satt på gradskive på veiven og fant frem måleklokken:
Bilde

Fikk laget til en markør for å få lest av gradskiven:
Bilde

Fant TDC vha en "piston stop". Fucket dette litt opp og endte med å få komtakt mellom piston stop og ventiler. Gjorde akkurat det samme forrige gang jeg gjorde denne operasjonen, er visst blitt formgammel til å lære :/ Men det gikk bra til slutt og sjansen for skade på ventilene er minimal, brukte ikke noe krefter på å dreie motoren.
Bilde

Så var kvelden gått...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 26. Aug 2015 15:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Hadde altså funnet TDC på sylinder #1. Rigget opp måleklokken. Kom ikke til direkte på ventilløfter så tok av en vippearm og satt klokken på støtstangen.
Bilde

Gjorde en måling og kom til at innsugsventilen åpnet 0.05" / 1.27mm 5 grader før TDC. Spec på kammen er 3.5 grader:
Bilde

Drevet på veiven har flere kilespor slik at kammen kan stilles med 2 graders inkrement. Tok av hele kamdrivingen og satte drevet å veiven på -2 grader. Glemte å ta bilder av dette.
Gjorde så en ny måling.
Måleklokke på 1.27mm = 0.05":
Bilde

Havnet på litt over 3 grader = OK:
Bilde

So far so good, da var det bare å gå videre med sammenstilling av motoren.

Hadde kjøpt et nytt kamdeksel. Legg merke til sensorhull i det originale dekselet (med rød plugg i), på det nye dekselet er dette blendet av:
Bilde

Gav det nye dekselet et strøk (plast)grunning:
Bilde

Og 2 strøk Chevy Orange:
Bilde

Mens det tørket begynte jeg på innsuget. La på pakningsmasse (Permatex) rundt vannkanaler og på endeflatene på blokken:
Bilde

Smatt på innsuget og dro det til 22ftlbs = 30Nm:
Bilde

Så var det inn å få seg en brødskive.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 13:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Tok av bunnpanna og monterte kamkjede dekselet:
Bilde

La på litt tetningsmasse i hjørnene og la på plass bunnpannepakningen:
Bilde

Fikk på bunnpanna:
Bilde

Skulle til å montere oljefilteret, men her var det dårlig med ting å skru det fast i. Trenger visst et adapter her, må få et i bestilling:
Bilde

Fikk på plass harmonic balancer (hva heter det på norsk?):
Bilde

Fant fram ventilkåpene. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre med disse.
1) Keep as is?
2) Lakkere Chevy Oransje og forsøke å male skriften svart?
3) Lakkere Chevy Oransje og slipe + polere ribber og skrift?

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 14:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Harmonic Balance, svingningsdemper kanskje? Ellers så må jeg si at det er noe aldeles fantastisk med helt nye motordeler, nesten bedre enn kvinnfolk, hehe. Når det gjelder toppdeksel synes jeg du skal sette de på først og se da. Kan hende det blir kult med de som de er.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 17:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Lekkert... Personlig liker jeg svarte toppdeksler på farget motor, evt kanskje med å slipe + polere ribber og skrift? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 16. Feb 2017 07:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Er i gang med denne igjen! Den havnet i skyggen av diverse byggeprosjekter på hus og hytte en stund, men nå er den inne i varmen igjen og nyter fortjent oppmerksomhet 8)

Har kommet i skade for å gjøre endel uten å ta bilder og nå er status som følger:
- Motor på plass i bil inkludert ny 3000 rpm converter
- Elektrisk bensinpumpe montert
- Alle accessories montert
- Elektrisk koblet opp, lagt skjult
- Toppdeksler boret for skjult veivhusventilasjon (i bakkant mot torpedovegg)
- Eksos moddet til å passe nye manifoiler og montert
- Mangler stort sett bare forgasser så er det oppstart

Her er noen bilder slik den står nå:

Motor i sitt rette element:
Bilde
Bilde

Eksos på førerside, fikk svingt det litt inn og klar av styrestaget :D
Bilde

Eksos passasjerside, lett å se hvor det måtte forlenges grunnet nye manifoiler:
Bilde

Ny forgasser, Holley 650. De 2 Holley eskene er ombygginssett til manuell choke og quick change kit til vacuumfjær
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2017 14:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Morsomt prosjekt ! Tror du kommer til å like den motoren veldig godt ! Noen ide om hvor du havnet kompresjonsmessig?
Syns ofte amerikanske bygg er for beskjedne med kompresjon, litt synd for der ligger det mye effekt over hele linja.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 44 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support