AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 02. Jul 2015 20:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
PaleRider skrev:
20 grader på tomgang (uten vakum) er alt for mye, prøv 12 grader. Fjører og vekter skal så åpne 20-22 grader, dvs 32-34 grader på full pupp.



Fikk høre at HEI skal ha 18-20 graders fra de borti usa på oldsmotor, men det kan jo hende det er feil også. mtp vi har annen bensin type?

Fikk også vite at det skulle være 34-36 grader på 2800-3000rpm. Og 50grader total med vacum.

Men kan prøve å justere tenninga ned og prøve å justere vacunklokka igjen med testing.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jul 2015 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Justert den ned til 12grader på tomgang nå uten vacum. Får teste bilen i morgen igjen, dårligere gassrespons i bunndraget på tomgang nå men, pluggene er allerede mørkere brune men ikke sota, mulig det er ett håp,
trur eg prøver fra her og oppover (eventuelt) ,får prøve i morgen borti veien her,vist det er tenningsbank da prøver eg med den crane limteren fra minste punkt og oppover med 12g på fordeleren, vil jo ha litt vacum og få bensinforbruket ned :oops:

Blir det borte da prøver eg å justere fordeleren 1-2 grader opp til eg merker tenningsbank igjen og så justerer ned... Kan ta litt tid dette her...:S

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jul 2015 23:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Jeg tror du har for mager blanding i gasseren og at det er problemet ditt. Men alle motorer vil ikke ha den samma tenninga så testing som du driver med nå er eneste måten å finne ut på.
Jeg syns tenninga di virker ganske bra justert nå og hadde tatt en titt på blandinga.
Spurte tidligere men så ikke svaret, hva slags gasser har du?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Jul 2015 08:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja de kan godt hende, er en 750 edelbrock med manual choke. usikker på hvilken dyser og slikt, eneste som er justert er disse tomgangskruene utvendig,,og etter det eg har googlet så har ikkje disse noe å si mere blandinga på tomgang.

Du nevnte noe ang nåler i forgasseren at de kunne justeres for å gi den mer bensin? (på turtall eller generelt?) synst motoren bruker nok bensin nå sist jeg kjørte med forrige tenning og der tenningsbanken kom ved 2500-3000 rpm da eg var på en lengre tur men.. :S

Vell i går når jeg testa så hørte jeg i grunn bare tenningsbanken komme i 3 gir på flat oppoverstigning (ikke mye stigning) men da hørte jeg det godt... etter å kjørte passe opp på turtall i 2 gir og la den manuelt i 3gir og så flat pedal,,da kom den tydlig,,,,slapp gassen med en gang så klart da.


Men altså, tenningsbank skal jo være helt vekke uansett gir og motstand med riktig tenning/forgasser oppsett vell? ikke at jeg normalt bruker 3gir i lange oppoverbakker liksom men, ja..må jo være helt vekke synst jeg :oops:

Får teste litt i dag igjen med, motoren vil vell bruke enda mer bensin nå da med lavere tenning vist det er veien å gå?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Jul 2015 09:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Kjøp deg et sånn Edelbrock "tuning kit". Da følger det med oversikt på nåler og fjærer hvilken kombo som gir feit og mager blanding.
Du det trenger er å beholde den magre cruisingen for god økonomi, men når du gir gass så virker det som om den kunne trengt litt mer bensin. Det her er forresten nøyaktig samme problemet som jeg hadde med Edelbrocken på gamle 327`n min. Et hakk eller to slappere fjær og litt mindre nål kurerte den. Forbruket blir nesten det samme, bare under pådrag den blir litt feitere.

Ikke bytt dyser for da forandre du full gass også. Det kunne kanskje holdt bare med litt raskere fjærer.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Jul 2015 13:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Aha skjønner.. kan se om eg finner ett slikt kitt :) det høres i grunn bedre ut.

Fant ett kitt på nettet, Fant også ett kit med kunn fjærer, var vell 5 par forskjellige.

Så la oss si at jeg setter fortenninga på 20* igjen, bytter ut til slakkere fjærer/evt rodsa på forgasseren og Crane limiteren på laveste hakk som en begyndelse? evt fra 12* fortenning og opp.... får prøve i dag å se om tenningsbanken er vekke med kun 12* fortenning uten noen annen justering og ta det der i fra. :oops:

Bilde

Åja, så det er her de sitter ja ,slipper å opne forgasseren da:)

Bilde

Fikk denne Crane limiteren i dag, og la krona over for å samenligne avstand,, nå står jo krona mi før denne pinnen så mulig den får mere enn den Crane limiteren kan gi, ser ut som eg trenger å legge en spacer under for å bygge opp plata slik den treffer kun pinnen og ikkje selve braketten den står i..

bildene blei kanskje litt store..

Bilde

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Jul 2015 14:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Morsomme bilder, får redusert litt mer med den crane limiteren ser jeg. Har brukt skive sjøl og borra hullet større for mere vakumtenning.

Her ser du et sånt kit jeg tenkte på. Godt mulig du bare trenger en pink eller silver fjær. Men koster ikke allverdens et sånt kit og det er kjekt å ha.

http://youtu.be/lw72k8PWl6M

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 03. Jul 2015 14:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja fint å sammenligne litt :lol:

Ok, får skjekke hvilken fjærer som står i forgasseren i dag også :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 00:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
OldisEinart skrev:
Justert den ned til 12grader på tomgang nå uten vacum. Får teste bilen i morgen igjen, dårligere gassrespons i bunndraget på tomgang nå men, pluggene er allerede mørkere brune men ikke sota, mulig det er ett håp,
trur eg prøver fra her og oppover (eventuelt) ,får prøve i morgen borti veien her,vist det er tenningsbank da prøver eg med den crane limteren fra minste punkt og oppover med 12g på fordeleren, vil jo ha litt vacum og få bensinforbruket ned :oops:

Blir det borte da prøver eg å justere fordeleren 1-2 grader opp til eg merker tenningsbank igjen og så justerer ned... Kan ta litt tid dette her...:S


Da tenker du riktig. Få vekk tenningsbanken først, så kan du se/høre hvor mye den liker. Responsen får du tilbake med riktig satt vakum, pluggane blir lysere og.

Apropos tenningsbank ved 2500-3000; sikker på at du ikke har (stempel-) skjørtebank?

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 00:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Hvordan er stempel/skjørtebank da? Første gangen hørtes det ut som løse vippearmer som klakket svakt,Er fortsatt det symtonet i grunn ,høres mest på 3gir som forklart lengre oppi her..

Har ikke fått testa bilen i dag etter eg justerte tenninga ned til 12, glemte at motoren skal vell ha ca 800rpm før tomgangstenninga settes? (ink varm motor) får dobbelskjekke i morgen om det ikke pøser ned med regn :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 15:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
OldisEinart skrev:
Hvordan er stempel/skjørtebank da? Første gangen hørtes det ut som løse vippearmer som klakket svakt,Er fortsatt det symtonet i grunn ,høres mest på 3gir som forklart lengre oppi her..

Har ikke fått testa bilen i dag etter eg justerte tenninga ned til 12, glemte at motoren skal vell ha ca 800rpm før tomgangstenninga settes? (ink varm motor) får dobbelskjekke i morgen om det ikke pøser ned med regn :)



Tja, tenningsbank hører du kun ved gasspådrag, best i motbakke på høygir. Skjørtebank er turtallsavhengig, typisk ca.3000omdr.

Som her; skjørtebank i min forrige motor: https://www.youtube.com/watch?v=YZmtdT_x_T8

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 20:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Oj synst det hørtes kraftig ut ,har en mer penere rasle lyd vertfall, men høres mest på 3 gir i litt stigning, hørte nesten ikke lyden i 2 gir og jevnt turtall oppover før jeg la den i 3 gir og flat pedal for å gi motoren motstand. Nå er jo bilen min grei tung og har lav utveksling så blir vell en del motstand for motoren.

Skal teste bilen senere med nedjust tenning og høre etter da.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 22:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
12 g fortening hjelpte på og ca en halv runde ut på fjæra i vacum klokka fra det slakkeste, hørte ikke noe i grunn av tenningsbank o.l,

justerte tenninga opp til 16grader fortenning på 800rpm uten vacum tilkobla.

Målte meg til 32grader på 3000rpm, testa bilen igjen, var kanskje litt antydning til bank men er faktisk usikker, justerte ut fjæra i vacum klokka en halv runde eller en runde ut, (husker ikke) :s for litt mer stramming av fjæra, men nå hørte eg ikkje noe antydning til tenningsbank rassling vertfall opp den lille strekka her på 3gir med pedalen i bunn for å gi motstand på motorn.

Så da skal jeg ha meg en krusings ikveld, så bytte den vacum limiteren i morgen i steden for den krona :) virker som det hjalp å stille tilbake fordeleren vertfall. Så er en begyndelse vertfall.

Må skjekke hvilken fjærer det står i forgasseren også.

Ikke meninga å hijacke tråden med problemene mine :lol: #-o

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jul 2015 23:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Sto vist i røde (rosa)? fjærer i gasseren, men vil ikke stivere fjærer hjelpe til å holde mer løft på den nåla og sleppe mer bensin inn ? Litt usikker enda hvordan disse fungerer.

Merka også at choken sto bittelitt på etter jeg kom hjem fra testing, sikkert derfor den har brukt en del bensin og, ble mye kjappere respons nå fra idle og opp når den sto helt av #-o

Tror det var litt tenningsbank på 3gir i 3000rpm når jeg kjørte på hovedveien, :| prøver med den limiteren i morgen og justerer tenning og tester igjen da.

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Aug 2015 18:12 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 12. Okt 2010 12:53
Innlegg: 127
Bosted: Gjøvik
Har et spørsmål ang. fortenning ved tomgang jeg. Lang historie kort:

Buick 430, original motor, plukket delvis ned og fått nye pakninger osv. i vår, HEI-fordeler og overhalt rochester quadrajet. Den originale fordeleren var original, men bygd om til Pertronix elektronisk tenning for sikkert 18 år siden. I shopmanualen står det at den skal ha 2,5 grad fortenning ved tomgang, og at det gir en total tenning på 28-32 grader. Jeg målte dette med en "dialback" tenningslampe og fant ut at fordeleren hadde ca. 30 grader avansering og ga da ca. 32,5 grader total tenning.

I HEI fordeleren min gir vektene 22 grader, og jeg har nå satt fortenningen til 10 grader på tomgang, altså 32 grader total tenning. Bilen går fint under kjøring, veldig lett (justerbar vacuum på klokka, har maks/lettest her, men porta vacuum på forgasser), pluggene ser fine ut, den bruker ikke mye bensin, men jeg er ikke fornøyd med tomgangen. Den puffer liksom litt på tomgang, og eksoslukten er strammere enn før på tomgang. Jeg har ca. 20 HG vacuum på tomgang ved 750 omdreininger. Bør jeg bakke av litt fortenning på tomgang, kanskje til 6-8 grader for å få den bedre? Så får jeg evt. heller skifte noen vekter/fjører i fordeleren for å få total tenning til ca 32-36 grader?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support