AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 15:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 12:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
OldisEinart skrev:
Har nå stillt klokka max begge veier til slutt, beste resultatet var når eg skrudde den helt inn mot klokka, kjentes ut som noe stramma seg vertfall. i papiret beskrives det som increase the advance.

Men veit ikkje eg.. men hører fortsatt bittelitt enda en del pådrag. Før kom det enda tidligere.. Er det fortsatt risiko å kjøre slik? Med mindre jeg er forsiktig med gassen? Vil det hjelpe å vri tilbake fordeleren litt igjen nå? Grunnen til at eg ville fiksa dette fort er at eg skal på biltreff i dag 3 timer unna.. :?


Så lenge du ikke kjører konstant med banking i lange oppover bakker så bør det gå bra. Et par sekunders banking her og der er ikke nok til å gløde opp stemplene nok til å lage hull.

Men høres ikke ut som du er helt i mål. Har du edelbrock ? Isåfall kan du bytte fjærer på nålende til et hakk slappere og evt en litt smalere nål. (Feite opp blandinga).
Kan legge inn en liten hjemmelagd skive som dytter et par millimeter på "vakumklokkepinnen" inne i fordeleren. Da tar du bort noen få grader, kan bruke et kronestykke feks og borre hullet i midten større.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 13:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ok skjønner ,ja har edelbrock 750 , tennpluggene mine har 045" gap justert fra 030" kan det ha noe å si på bank?, stillte tilbake fordeleren bittelitt for den sto litt over 20grader på idle, nå er den midt på.
Og har ca 35grader på 2800-3000rpm, stramma fordelere igjen og tok en test med langsom og kjapp gass på 3 gir på ei langstrekke som går litt oppover og nå hører eg omtrent ingenting, kanskje litt antydning av og til, hører mest dynamoen min med dårlig lager igjen nå : :lol:

Så dette er vell det beste hittil i grunn.. Det er for det meste flate veier dit eg skal heldigvis, om det kommer litt stigning skal eg heller ta meg tiden og høre etter bank.

Har god tid på meg i dag så blir bare krusing dit jeg skal vertfall.

Men eg veit ikkje om jeg har gitt fordeleren mindre eller mere vacum nå da. Men andre veien så hørtes tenningsbanken mye raskere og høyere.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 13:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ja blir nok bra det her da:) Men ha blandingsforholdet litt i bakhodet også, hvis den går magert så blir det voldsomt med banking av det også.

Banker det fælt i oppover bakkene så er det bedre å gire ned så motoren jobber lettere. Husk når du tester at det blir best resultat når motoren har driftstemperatur.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 14:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja, vell i følge pluggene er de helt fine. Lysebrunoransj liksom,vann tempraturen er lav, også.

Om det skulle ha noe å si, takker for tipsa hittil ang vacum og forgasser. Eneste eg har justert på forgasseren er disse idle skruene, sto alt for fett før.. Nå virker de passelige. Bilen blir ståendes mesteparten av helga også sidenbdet blir camping så er i grunn frem og tilbake den blir brukt bare.

Nå har eg bare testa bilen når den er fullasta med bagasje også, så er noen kg tyngre.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Jun 2015 16:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Har gått fint hittil vertfall, men hva burde jeg gjøre videre nå? Trodde fordeleren var ready to go uten problemer.. er det like greit å sette på den gammle GM hei fordeleren i stedenfor ,som sto på lavkomp 307 motor? Hvilken tenning burde jeg stillt den til?
Hadde ikkje tenningsbank der eller noe antydning til det der. Er ganske ny på dette med tenning og ang modefisieringer inni fordeler.. Synst du nevnte noe oppi her, får lese en gang til..

Har også msd tenningskitt med 6al boks og coil, fordeleren er uten vacum klokke, virker som motoren min ikkje liker vacum da? Humm. ..

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Jun 2015 16:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Den liker vakum når du cruiser, men ikke ved medium akselerasjon. Så derfor må du redusere vakumen ved medium akselerasjon. Men helst klare å beholde samme tenning ved cruising for best forbruk. Det gjøres med skruen inni fordeleren. Hvis ikke det er nok kan du redusere utslaget på vakumen med crane advance limiter eller hjemmelagd skive.
Hvis ikke det er nok kan du sette på litt stivere fjærer på fordeleren slik at den når full tenning på noe seinere turtall.

Ingenting er ready to go. Verken nye gassere eller tenningssystemer. Man kan ha flaks og at det virker nogenlunde.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Jun 2015 21:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Okei, da skjønner eg litt mer, kan skjekke etter den skruen i fordeleren i morgen og finne frem 1kr og teste det først:) eller kjøpe inn denne vacum adcance saken som er nevt på forrige side,,kan jo handle inn ett sett med slike fjærer å prøve også til slutt.., kan skjekke hvilen fjærer det står i den gamle delco gm hei fordeleren og prøve de til nød

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Jun 2015 23:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Rokkern: var det her du tenkte på ang montering av kronestykke først evt kjøp av en slik plate som på dette bildet? Om eg ser rett så justeres den hvor den skal stoppe i den pinnen? Og den blanke spaceren muligens er orginalt fra før, men er for liten?

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Jun 2015 02:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
En stund siden sist, men mener jeg har satt mine i andre enden, på skruehullet nederst. Du får bare sjekke ang hva du kan bruke. Fint med crane limiteren men en skive med borra hull i midten får ikke flytta på seg og plutselig forandra vakumtenningen så det har en liten fordel der. Men mere knot å finne riktig utslag.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Jun 2015 19:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Skal jeg plassere kronestykket slik den treffer pinnen som stikker opp eller den nederste delen/braketten om du husker? Og så stille tenninga der den skal være igjen? Og så justere inn umbrakoen inni klokka til det stiveste evt prøve med slakkere stille? Nå har jeg slakka klokka for det blir lettere å montere spaceren der i mellom.

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Jun 2015 19:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Nå har jeg satt på spaceren, skal jeg prøve slik? Nå blei vertfall de veldig stramt å stille umbrakoen inni klokka. Har skrudd den 1 runde ut fra helt inne på det strammeste. Mulig jeg bør begynde på nytt med slakk fjær i vacum klokka og stramme meg oppover som sist?

Bilde

Ser ut som den crane limiteren er mer riktig montert her på bildet.

Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Jun 2015 02:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Jepp ! Det så mere kjent ut ja ;)

Ja, det er jo allerede montert så hvorfor ikke prøve.... :)
Blir det for stor reduksjon i vakum så borrer du bare hullet i mitten av krona litt større.
Og ja, teninng må stilles tilbake igjen ja, siden man nå endrer grunntenning til å plutselig ha noen grader ekstra i vakunklokka "konstant". Litt samma prinsippet som når man forandrer utslaget på fordeleren på den mekaniske sida.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Jun 2015 11:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Okei:) tok å bestillte den crane limiteren også i mellomtida så får jeg prøve dette her inntil videre :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jul 2015 18:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Hei igjen, etter krone monteringa i fordelereb og justert til 20g på tomgang og 34g på 2800-3000rpm uten vacum og 48g med vacum , justert vacum klokka fra bunnen av og opp til strammeste punkt med mye kjøring frem og til bake så er det fortsatt litt tenningsbank, fks 3gir og flat pedal med litt stigning da hører eg plinger fremmi der.

Prøvde med vacumslangen avkobla og blokkert og har fortsatt tenningsbank symtonet..

Så.. Hva nu? Prøve med ett par strammere fjærer i fordeleren og så justere alt på nytt? Nå kommer vist den crane justerbar brikka i posten i morgen vertfall så lurte på å montere den...

Eller prøve med strammere fjærer uten noe vacum justerings spacer først?

Eller flytte over den gamle gm hei fordeleren fra lavkomp 307 motoren? :/ den gir vell mindre tenning..

Pluggene er mørkebrune og fine.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Jul 2015 20:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
20 grader på tomgang (uten vakum) er alt for mye, prøv 12 grader. Fjører og vekter skal så åpne 20-22 grader, dvs 32-34 grader på full pupp.

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support