AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 11:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 22. Feb 2014 02:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Går litt trått for tida.
Toppen på dørene er ferdige, og ble bra.
Hadde tenkt å begynne med canvastaket. Hadde en industrisymaskin på hånden borte i Porsgrunn et sted. Skulle hente den til helgen. Selger lovte å ikke selge den til andre, hun hadde bare knekt nåla, og ville skaffe en ny, slik at jeg kunne prøve maskina før jeg tok den med. Jeg og guttungen skulle dra og hente den lørdag eller søndag. Ta det som en tur.
Har også gjort en avtale med en lokal salmaker om råd, hjelp, tips og bra pris på stoff, knapper osv. Han ville ikke ta jobben selv, siden han snart skal legge ned bedriften.
Så presterer damen som skulle selge symaskinen å ringe torsdag kveld. Hun hadde ombestemt seg! Ville ikke selge likevel! F**ns nek!
Har en annen symaskin på hånden, men det er en skomakermaskin og dermed dårlig egnet til lange, rette sømmer. Dessuten står den langt oppi gokk i Bjerkvik!

Så nå går det litt trått. Har gjort litt småtteri i mellomtiden:
-Bøyd bremsepedalen litt over mot høyre for å gi bedre plass til clutch foten.
-Festet det nye ekstralyset.
-Byttet til bedre kabel på Ipod tilkoblingen på radioen og ryddet opp oppå gearkassedekselet foran gearstanga. Hadde et stygg holder til Ipod'en der. Det har jeg fjernet, og ny holder blir laget og satt opp et mer diskre sted.
- Laget lokk over 12V uttaket på dashboardet som står i stil med resten (børstet stål). Før var det bare et hull der.
-Laget en fjærmekanisme som åpner bakluka noen cm når jeg trekker i utløseren inni bilen. Før måtte jeg trekke i utløseren samtidig som jeg bendte luka forsiktig opp med en flat treflis...
-Forbedret de indre dørhåndtakene med settskruer som holder de på plass, og en definert stopp på vri-bevegelsen, slik at ferske passasjerer skjønner når de har vridd nok.
Dette siste var en del jobb, men en stor forbedring.

Videre planer:
-Feste brannslukkeren liggende på gulvet rett foran passasjersetet.
-Lage et lite hanskerom. Mangelen på oppbevarings steder er en plage. Ikke engang vognkortet har en fast plass. Og under kjøring med åpen bil, blåser alt vilt omkring.
-Blende av varmeapparat uttakene til gulvet. Har ingen bruk for varme i gulvet. Det blir mer enn varmt nok fra motor og eksos. Kjører all varmluften opp på ruta for mer effektiv defroster funksjon.

Flere bilder av cab-bøylene som er ferdig modifiserte:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 22. Feb 2014 02:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Så var det hanskerommet... Samtidig får jeg skjult varmeapparatet og el anlegget bedre. Brukte noe rester jeg hadde liggende av aluminium og finer. Selve lokket ble i stål slik at jeg fikk sveist fast en hjemmlaget smekklås.
Har også laget holder til Ipod'en. I samme farge og materiale som resten av interiøret, selvsagt. For mye "Street Rod" og for lite "Hot Rod"? Tja....who cares...? ;)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ipod holderen skimtes rett foran gearstang håndtaket. Har også laget et passende lokk til 12Vuttaket helt til høyre på dashboardet. Dessverre litt støvete interiør da bildet ble tatt.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Fre 20. Jun 2014 18:30 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Ossen går det her? Bare ute å kjører?:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 21. Jun 2014 19:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Blir noe kjøring, ja. Telleren på speedometeret står nå på 1900 km siden 10/8 i fjor da jeg fikk skiltene på den.
Merker at motivasjonen til å følge opp byggetråden har minket etter at bilen ble godkjent. Må bare beklage det.

Byttet nylig fordeleren. Den forrige var litt av og på, men jeg mistenkte lenge andre feilkilder. Coilen ble byttet en gang.
Festeskruene som holder tenningsmodlen manglet. Dermed var ikke modulen jordet. Dette ble fikset.

Likevel var bilen noen ganger helt håpløs å starte. Så, etter 5-10min venting, fyrte den opp med en gang.

Synes det forverret seg etter en stund, og bestilte meg ny fordeler med livstidsgaranti fra USA. Den er montert og har ikke hatt lignende problemer sålangt.
Men tenningen burde sikkert vært finjustert etter byttet.

Planen for høsten og vinteren er et lag til med epoxyprimer, og etter en tørkeperiode, endelig lakk.
Mange sier jeg bare må kjøre med den grunnet. Epoxygrunningen er jo tett, så det ikke noe problem ift regnvær. Men jeg vil ha veldig gjerne lakkere den i fargen jeg har planlagt. Tror jeg blir mye med fornøyd med bilen da.

Et annet stort prosjekt er canvas tak. Har kjøpt et universal sett med cab bøyler. Disse er til dels grundig massert og tilpasset bilen. Cab stoff i beige er kjøpt inn og en slamaker skal sym de lange rette sømmene på tvers over taket for meg. Resten skal jeg sy selv på en skomaker symaskin jeg har.

Et tredje prosjekt er å bytte ut noen av instrumentene, slik at alle blir like med chrome ring og buet glass.

Var på Sørlandstreffet i Kristiansand og fikk høyst overraskende premien "juryens favoritt" på grunn av at jeg har gjort så mye på bilen selv. Det satte jeg veldig stor pris på. Selv om jeg har bygget bilen veldig mye etter eget hode, er det jo artig at andre liker den også!

Bilde

Her er fra en dagstur til Kvinesdal med noen rod-venner for et par uker siden. Det vil komme en artikkel i bladet "USA Cars" om dette.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 21:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Hjemmelaget canvastak på plass! Vel, ikke 100% hjemmelaget. Jeg fikk en salmaker til å sy de 3 lange sømmene som går over taket. Klarer ikke å sy rett nok til det på skomakermaskinen jeg bruker.
Men ellers er alt hjemmelaget!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 22:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Lekkert... =D>


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 23:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Flott arbeide, som vanlig:)

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 13. Apr 2015 21:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Med canvas taket ferdig, var det bare å gå i gang med neste jeg vil ha ferdig før sesongstart: Lakkering.
Mange sier epoxy grå-fargen er tøff, og at jeg bare kan ha bilen som den er. Det er jo også en mulighet, men jeg synes grå-fargen har et grønnskjær i seg som gjør den litt "feil". Dessuten har jeg jo allerede lakkert ramme og motor rom i korrekt farge, så derfor synes jeg det blir litt halvveis når den er kun grunnet.

Bilde

Hele bilen er nå vannslipt med 400-papir. Etterpå blir det en omgang med 1000-papir.
Det blir langt i fra den finishen som andre her på forumet oppnår. Til det er kunnskapen min for liten, og utgangspunktet for dårlig. Hele karosseriet er jo mer eller mindre et lappeverk. Så det blir en "bruks-lakkering".
Men jeg får lånt meg en skikkelig proff-sprøyte av en kamerat. Da blir det visstnok mye enklere å få lagt lakken jevnt på. Vi får se. Han blir med og instruerer.

Litt dårlig bilde og nakkeputa i forgrunnen er skitten etter vannpussingen, men i løpet av vinteren har også dashboardet fått seg en overhaling: Nå er alle instrumentene (unntatt A/F-meteret) av typen AutoMeter Antique Beige med blank ring og buet glass.

Bilde

Instrumentet som måler vakuum i innsuget er egentlig ikke tilgjengelig i denne serien, men på AutoMeter's hjemmeside er det mulig å spesialbestille instrumenter de ikke serieproduserer. Jeg valgte å gjøre dette.
Er litt spesielt når det kommer pakke hjem fra AutoMeter i USA, og utenpå pakken står det "Custom Made For Stale Giverhaug".... 8)

A/F meteret har fått chrome ring for å ligne de andre mest mulig. Dette var dyrt. 750 kr pluss frakt. En borte i Rogaland som driver med chromming av plastdeler. Men jeg sjekket priser andre steder, både inn og utland, og det var ikke billigere andre steder. Skiven på A/F meter farget jeg med farge mest mulig lik de andre instrumentene.
----------------------------------------
Da har jeg lagt fargen.
100% matt klarlakk kommer på om en uke. Låner en skikkelig proff sprøyte av en kamerat, som også er med og instruerer. men jeg holder sprøyta!
Forskjellen fra Biltemas "proff" sprøyte, som jeg har sprøytet med hittil, var svært stor, selv for en amatør som meg.

Bilde
------------------------------------------
Må visst til å spraye litt mer lakk...
Blitzen på kameraet viste seg å være ypperlig til å avsløre hvor det har blitt for tynt.
Siden jeg ikke har lagt klarlakken ennå, er det ikke noe problem.

Bilde

------------------------------------------

Da har jeg lagt på nesten 0,5 liter til. Veldig flaks at jeg oppdaget dette før klarlakken var lagt på! Nå dekker det bra.

Så skal den få stå og tørke noen dager, og til helgen blir det matt klarklakk!

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 13. Apr 2015 22:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Ojojojoj, så lekkert... =D>


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2015 20:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ferdig lakkert av eier/bygger/sjåfør!

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2015 20:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Kan ikke si mye annet, end at den bilen er nydelig.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 18. Mai 2015 19:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Knalltøft!!
Du imponerer stadig!

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 19. Mai 2015 09:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Ser meget bra ut, hvordan ble finishen når du måtte slipe før klarlakk? Ser du har laget deg lakkboks, hvordan løste du avtrekket, temperatur osv.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 20. Mai 2015 13:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker for positive tilbakemeldinger!

"Lakkboksen" var garasjen. ingen utlufting. Varmet den bra opp på forhånd med et par elektriske ovner. Tømte vann ut over gulvet for å øke luftfuktigheten litt, slik at det ble mindre støv i luften. Resultatet er selvsagt ikke perfekt.

Man kan ikke slipe metallic lakk før klarlakk.

Her er arbeidsrekkefølgen etter at grunningen på hele bilen var klargjort:
1. Sprayet først hovedfargen.
2. Sprayet matt klarlakk oppå hovedfargen.
3. Maskerte de brede, sorte stripene,
4. Pusset med pusseduk området som skulle få stripe, vasket med tynner.
5. Lakket de brede, sorte stripene.
6. La maskering for de tynne kantstripene i gull metallic.
7. Pusset med pusseduk det smale området hvor kantstripene skulle lakkes, vasket med tynner.
8. Lakkerte kantstripene.
9 La maskering for sjakkbrettrutene.
10 Pusset med pusseduk, vasket med tynner.
11. Lakkerte sjakkbrettmønsteret.
12. Maskerte for den røde stripen. Pusset området med pusseduk.
14. Lakkerte den røde stripen på sjakkbrettmønsteret.

Hovedfargen, klarlakken og de sorte stripene er sprayet med proff sprøyte. Resten er gjort med spraybokser.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 20. Mai 2015 22:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 24. Jun 2011 16:40
Innlegg: 208
Nice:)
du kan vel legge ut fleire bilder:)??
er den helt ferdig nå eller?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support