AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 04:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 06:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Dæven så kjipt med den sprekken! Litt forskjell på 10 og 50 fotpund ja, ikke rart den sprakk!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 07:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Gleid skrev:
Dæven så kjipt med den sprekken! Litt forskjell på 10 og 50 fotpund ja, ikke rart den sprakk!


Jepp, dritkjipt. La igjen alt som minnet om normalt gangsyn og matet på. Måtte jo skjære seg


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 08:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Tøfft med Truck :) Ser fet ur og veldig tøff årgang!

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Søn 10. Mai 2015 08:40 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
2JHead skrev:
OldisEinart skrev:
Få noen til å sveise støpejern? Er det lang sprekk?


Sprekken er 10-15mm dyp.

Løsningen blir å maskinere ned/vekk sprekken og bruke ARP vippebolter.



Satt akkurat med første kopp kaffe, og skulle til å foreslå det samme.
Trur jeg tar en kopp til. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 14:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Fikk spent opp toppene i fresen igjen. De har fått seg litt farge i mellomtiden, rant over dem med VHT "engine enamel".

Da jeg boret og gjenget for "screw in rocker studs" spente jeg opp toppene på skrå men følte det ble for lite stødig nå som det skulle fjernes endel metall. Så jeg tiltet hodet på fresen istedenfor:

Bilde

Freste ned hver bøssing 1/4" (6.35mm). Dette tallet stammet fra iherdig googling (uh oh) også fra egen måling på de nye ARP vippeboltene:

Bilde

Freste så ned den sprekte bøssingen tilsammen 16.35mm (til sprekken var borte + litt til).

Hadde fått hjem et sett ARP bolter i standard lengde + et i lengre lengde. "De lange" var 4mm lengre enn "de korte".

Dreide en 6mm spacer i seigherdet 4140 "CroMo" stål.

Monterte vippeboltene:

Bilde

6mm spacer + 4mm lengre bolte passer med de 10mm ekstra jeg måtte frese ned den sprekte bøssingen 8)
Bilde


Sist endret av 2JHead den Man 11. Mai 2015 14:48, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Man 11. Mai 2015 14:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Fant frem dremelen og gjorde en lett clean up av kanalene i Vortec toppene. Ikke snakk om noen porting her, bare lett glatting i "bowl" området / ut mot ventilsetene og litt legging av radiusen på kortsiden på eksoskanalene. Fikk ikke noen bra bilder av dette men her er en smakebit:

Bilde

Setene til innsugsventilene er freste i 3 vinkler fra fabrikk på disse toppene 8)


Gjorde så en lett innsliping / setesjekk av alle ventilene med fin slipepasta. Har ikke bilder men kontaktflatene var like i vidde og likt plassert på alle ventiler og seter. Godkjent.

Monterte til slutt ventilene med GM LS ventilfjærer og Comp Cams "retainers". Disse retainerne er ikke så dype som de originale og muliggjør mer ventiløft :D

Bilde

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tir 12. Mai 2015 11:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Nevnte at jeg tok ut den originale kammen fra motoren. Vet ikke spec på den men vi snakker om en stock kam fra 96-00 trucks, akkurat som motoren.

Her er den sammen med sin arvtager, "the new stick in town" er en Lunati Voodoo 270:

Duration 270/278
Løft 0.515"/0.530"
Turtallsområde 1800-5800 rpm

Den er noe kvassere enn originalt. Kanskje for kvass, tiden vil vise det...
Bilde

Sauset på noe cam lube:
Bilde

Og glei den på plass. Legg merke til hjemmelaget "cam insertion tool". Dette ble laget av en styrepinne fra motorsykkel og et lite stykke tykk stålbolt. Fungerte greit:
Bilde

Satt på kamdrivingen og installerte et verktøy jeg kjøpte for å rotere motoren. Verktøyet er også laget for å holde en gradskive. Jeg har planer om å time kammen senere:
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 08:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Hadde kjøpt inn Felpro 1094 toppakninger i håp om å treffe bra på "Squish" = avstand fra topp stempel til den flate delen av toppen på TDC.

Disse pakningene er 0.015" tykke montert, noe som er endel tynnere enn originalt. Optimal squish mener jeg går for å være 0.035-0.045".

Fant TDC på sylinder 1 og målte avstand fra topp stempel til topp blokk ved hjelp av en rettholt og bladføler.

Kom ut med 0.6mm = 0.024". Squish blir da 0.024" + 0.015" = 0.039" = bra. Sjekket etpar andre sylindre også med samme resultat.

Da var det på tide å montere toppene. Dro dem til med 65 ftlbs i 3 steg (25-45-65 ftlbs) i mønster fra midten og ut. Brukte Loctite "head bolt and water jacket sealer" på boltene som entrer kjølekappen og motorolje på boltene som går i blindhull. Blokka har også fått seg en overmaling med VHT chevy orange engine enamel siden sist:

Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 09:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Innsug. Har planer om å kjøre med min Holley 3310 som jeg bruker i dag på motoren som står i bilen. Tok hjem et Edelbrock Performer RPM sammen med motoren.

Har planer om at motoren skal fly under radaren og slipte derfor vekk " Edelbrock" og " Performer RPM" som var støpt inn i innsuget.

Rant så over det hele med noe Chevy Orange maling:

Bilde



Neste skritt nå er å få målt meg frem til korrekt støtstang lengde.

Har bestilt en stillbar støtstang samt en ekstra løfter som jeg tenker å bygge om til solid løfter.

De siste postene har vært et sammendrag av hva jeg har gjort de siste ukene. Har tatt igjen slakken nå så heretter blir det "live" updates. Det gjør godt å dokumentere prosjektet for egen del. Og hvis noen andre følger med så er det jo ekstra hyggelig :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 10:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Vi følger med, men er kanskje ikke så flinke til å kommentere som vi burde. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Ons 13. Mai 2015 11:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ser bra ut, fint du fikk fiksa toppen.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Tir 21. Feb 2017 10:06, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 14. Mai 2015 11:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Det følges med! Veldig interressant og ikke minst lærerikt for min del :) Keep it coming!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Søn 17. Mai 2015 08:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Hadde tatt hjem et sett "double roller" kamkjede og drev. Motivasjonen var redsel for orginalt kamkjede skulle strekke seg pga. større belastninger fra stivere ventilfjærer og hvassere kam.

Bilde

Tok av drevet på kammen + kjede. Fant frem en feit avtrekker og tok av drevet på veiven, det satt som f... Måtte til med muttertrekker:

Bilde

Gammelt vs nytt:

Bilde
Bilde

Fant frem verktøy for montering av vibrasjonsdemper samt et utvalg gamle lagerbaner og lagre som jeg egentlig har liggende for å presse lagre og foringer o.l. i pressa:

Bilde
Bilde


Fikk til en passelig "stack up" preset på det nye drevet på veiven. Det gikk på med bestemt bruk av håndverktøy men uten å bruke de store kreftene. Perfekt pasning vil jeg si:
Bilde

Monterte resten. Hadde lest at blokk i noen tilfeller må barberes, men det var ikke nødvendig her:
Bilde

Prøvemonterte et kamkjededeksel - OK :
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 12:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Mai 2014 03:47
Innlegg: 44
Neste steg på motorprosjektet er å finne riktig lengde på støtstengene.

Fikk en Comp Cams "pushrod length checker" + en ekstra rulleløfter levert her om dagen:
Bilde

Målte løfteren i fullt utslag. Brukte en kule fra et kulelager oppi "skålen" på løfteren for å ha noe å måle på:
Bilde

Løfteren holdes i fullt utslag av en liten fjær under stempelet. Denne er svakere enn ventilfjæren slik at uten oljetrykk så vil løfteren klemmes sammen når ventilen åpner. Planen var å bygge den ekstra løfteren om til en fast løfter og så sjekke støtstanglengden med den. Tok løfteren fra hverandre:
Bilde

Droppet fjæren og la inn 2stk 8mm skiver istedenfor:
Bilde

Og målte:
Bilde

Resultatet ble ca. 0.02" mindre enn fullt utslag. Målet var en fast løfter med høyde tilsvarende 1/2 turn preload. 1/2 turn preload er 0.021", altså close enough :)

Tok av "spideren" som holder brillene til løfterne, tok ut løfteren fra innsug på #1 og droppet inn den modifiserte løfteren:
Bilde

Farget toppen av innsugsventil #1 med sprittusj og monterte sjekk støtstang og vippearm. Vippearmen er Lunati Voodoo full roller i alu:
Bilde
Bilde

Kjørte etpar runder på veiven og sjekket toppen av ventilen. Fikk ikke noe leselig avtrykk fra vippearmen, så endret strategi. Tørket vekk tusjen og la på litt "engineer blue" på rullen på vippearmen. Det er egentlig bare en sterk farge som ikke tørker:
Bilde

Kjørte noen runder på veiven, stilte litt på støtstangen, prøvde igjen osv. Dette er det beste avtrykket jeg fikk. Målet var å få dette avtrykket midt på toppen av ventilstammen. Avtrykk vekk fra senter av motor betyr at støtstangen må kortes:
Bilde


På dette tidspunktet gikk det opp for meg at jeg hadde fucket opp stort (igjen) :(

Problemet var at det ikke gikk å få vippearmen langt nok ned da bunnet ut mot 6-kanten på rocker studen.

Hva var galt? Vel, jeg hadde altså ikke frest stud bossene langt nok ned. #-o

Skulle likt å visst det før jeg monterte toppene på motoren :shock:

Dette trigger: av med toppene, ut med ventiler, ut med rocker studs, fres ned, montering av alt igjen.

Eneste lyspunkt er at jeg får funnet riktig lengde på støtstengene ved å måle på eksosventil #1 = der hvor bossen sprakk. Den studen står endel dypere. Så kan jeg bestille støtstenger og toppakninger i samme forsendelse.


Sur situasjon, men ok har ikke gjort dette før så det er vel naturlig med bratt og hard lærekurve :shock:


Sist endret av 2JHead den Tor 28. Mai 2015 12:45, endret 3 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1959 Chevrolet Fleetside
InnleggSkrevet: Tor 28. Mai 2015 12:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Kan du ikke gjenge lengre ned på studsen?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 61 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support