Neste steg på motorprosjektet er å finne riktig lengde på støtstengene.
Fikk en Comp Cams "pushrod length checker" + en ekstra rulleløfter levert her om dagen:
Målte løfteren i fullt utslag. Brukte en kule fra et kulelager oppi "skålen" på løfteren for å ha noe å måle på:
Løfteren holdes i fullt utslag av en liten fjær under stempelet. Denne er svakere enn ventilfjæren slik at uten oljetrykk så vil løfteren klemmes sammen når ventilen åpner. Planen var å bygge den ekstra løfteren om til en fast løfter og så sjekke støtstanglengden med den. Tok løfteren fra hverandre:
Droppet fjæren og la inn 2stk 8mm skiver istedenfor:
Og målte:
Resultatet ble ca. 0.02" mindre enn fullt utslag. Målet var en fast løfter med høyde tilsvarende 1/2 turn preload. 1/2 turn preload er 0.021", altså close enough
Tok av "spideren" som holder brillene til løfterne, tok ut løfteren fra innsug på #1 og droppet inn den modifiserte løfteren:
Farget toppen av innsugsventil #1 med sprittusj og monterte sjekk støtstang og vippearm. Vippearmen er Lunati Voodoo full roller i alu:
Kjørte etpar runder på veiven og sjekket toppen av ventilen. Fikk ikke noe leselig avtrykk fra vippearmen, så endret strategi. Tørket vekk tusjen og la på litt "engineer blue" på rullen på vippearmen. Det er egentlig bare en sterk farge som ikke tørker:
Kjørte noen runder på veiven, stilte litt på støtstangen, prøvde igjen osv. Dette er det beste avtrykket jeg fikk. Målet var å få dette avtrykket midt på toppen av ventilstammen. Avtrykk vekk fra senter av motor betyr at støtstangen må kortes:
På dette tidspunktet gikk det opp for meg at jeg hadde fucket opp stort (igjen)
Problemet var at det ikke gikk å få vippearmen langt nok ned da bunnet ut mot 6-kanten på rocker studen.
Hva var galt? Vel, jeg hadde altså ikke frest stud bossene langt nok ned.
Skulle likt å visst det før jeg monterte toppene på motoren
Dette trigger: av med toppene, ut med ventiler, ut med rocker studs, fres ned, montering av alt igjen.
Eneste lyspunkt er at jeg får funnet riktig lengde på støtstengene ved å måle på eksosventil #1 = der hvor bossen sprakk. Den studen står endel dypere. Så kan jeg bestille støtstenger og toppakninger i samme forsendelse.
Sur situasjon, men ok har ikke gjort dette før så det er vel naturlig med bratt og hard lærekurve