Tenkte å dele litt om mitt prosjekt som ble kjøpt inn på høsten i 2014.
Bilen er en 1968-modell corvette 327. Den ble restaurert i Oppdal i 2000 og har siden da hatt utallige eiere.
Bilen var for 10 år siden eid av min bror, og når det var på tide for meg å kjøpe min første amcar og jeg så denne på Finn.no var ikke valget vanskelig.
Bilen var i relativt god stand, men med noe småfiks her og der. Den så på denne tiden slik ut:
Det første jeg fant ut var at taket ikke var tett, da jeg en morgen skulle sette meg inn og kjente at matta i gulvet var bløt.
Det endte med at bilen ble satt inn i garasjen for høsten, og prosjektet begynte.
Innvendig ble bilen strippet ned, og matter ble lagt til tørk. Jeg benyttet anledningen til å legge inn DynaMat lydisolering i gulvet:
Noen av instrumentene fungerte heller ikke ved kjøp, så alle instrumenter ble bestillt opp i form av AutoMeter:
Nå som bilen var satt inn for vinteren kunne man også like gjerne angripe motoren. Et par besøk på Summit og Jegs førte til at postmannen og jeg ble godt kjent.
Motoren er ikke den originale 327 som ble produsert til disse i 68' men en 010-blokk fra 1971 med 4-bolts main. Nedstroket til 327cid.
I vinter er følgende deler blitt kjøpt inn til motoren:
Topper:Trick Flow® Super 23® 195
http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/Kamaksel: Trick Flow® Track Max®
http://www.summitracing.com/parts/tfs-31401001Løftere: Trick Flow® Roller Rocker Arms
http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/Innsug: Weiand Speed Warrior Intake Manifolds 8501
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/Forgasser: Holley 650cfm double pumper
Supercharger:Weiand 144
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/Nitrous Kit:NOS 05101
http://www.jegs.com/i/NOS/741/05101/10002/-1MSD Ignition
Custom Headers
Forsterket clutch
4 Trinns manuell
+++ pluss divere dressups, oljekjøler, oil catch tank...
Endte opp med en compression ratio på 9.3:1 og ukjent antall hestekrefter, men nok til at det flytter hardere på seg enn før.
Foreløpig er ikke superchargeren innstallert, men dette kommer nok om ikke så veldig lenge.
Motorrommet ser derav slik ut i dag:
Bilen var altså ombygd med forbedringer innvendig og utvendig, og jeg var i april klar for å teste den når sola tittet frem (Trodde jeg).
Da fant jeg ut at vi like gjerne kunne lakkere bilen, og ordne de småskadene som fantes rundt om kring. Bilen skulle få ha samme blåfarge som tidligere,
men det skulle samtidig legges perlemor oppå denne igjen. Det resulterte i at bilen ble mattet ned, og sendt til lakkering for reparasjon og ny lakk.
Resultat:
Det er også gjort øvrig småfiks på bilen som bytte av foringer, ball joints mm.. for å sørge for at den er i tipp topp stand. Nå er det klart for en herlig seson (forhåpentligvis uten motorras).
More to come:
Bilen skal brukes i både utstillinger og dragrace i løpet av denne sesongen, og oppdateringer vil komme. Blant annet når superchargeren kommer på.
Et nytt panser er kjøpt inn til montering av chargeren da det vil stikke opp selv over panseret med scoop. Dette vil det skjæres hull i, hvor det enten vil settes på glassfiber scoop over, eller shotgun scoop, vi får se.
Har sikkert glemt 100 detaljer da det har vært en lang vinter.