AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 05. Okt 2014 22:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilde og litt info etterhvert om kjerra.

Bilen er en 1954 Chevrolet Bel Air (210 blir den vel også kalt?) som jeg kjøpte av en luring i Texas. Det var mye rot med serial numbers og eksportering osv... men det er en helt annen historie. Det ordnet seg til slutt heldigvis og bilen kunne endelig hentes i Drammen!

Har lenge hatt lyst på en skikkelig 50 talls ræggærbil til å cruise litt rundt med i gatene i ny og ne. Ganske fornøyd med denna selvom det er gjort en god del halveis arbeid med bilen fremstår den som relativt ok. Minimalt med rust i ramma også.

Planen er å få den godkjent hos BT så den er klar til 1, mai 2015. Etter hva jeg kan forstå så trenger jeg kun å få på orginale fjører og håndbrekk så sku mye være gjort!

Deretter bare litt bruksvedlikehold og kanskje bare kanskje skikkelig overhauling når tid og lommebok strekker til :roll: Mmm... Mustang 2...etc [-o<

Her er noen bilder sånn kjapt, Fler kommer!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tilbakemeldinger og andre meninger er hjertelig velkomne! Spesielt med tanke på tips til kontroll hos Seniltrangsynet.... [-X

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Sist endret av Gleid den Tor 27. Aug 2015 14:55, endret 9 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Okt 2014 22:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
nydelig bil, gratulerer og velkommen på forumet.
Skal nok ikke forvente at dine spikes på hjulene blir godkjent.
Behøver heller ikke skifte til mustang 2 forstilling, du kommer ganske langt med å oppgradere den du har til nyere foringer.
hvorfor originale fjærer? er de som sitter på bilen ikke gode nok?
Når det kommer til hånd/fotbrekk, så kan du velge å oppgradere eller kjøre originalt.
Jeg prøver så langt det er mulig å kjøre originalt på bilen min, da jeg synes det er passende til bilen. hehehe

ellers er det bare å høre på biltilsynets anvisninger og gjøre som de sier. og få bilen godkjent. etter det kan du nesten gjøre som du vil. hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Okt 2014 23:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Takk for hyggelig velkomst! Ja de spiksa må av, hehe. Grunnen til å bytte fjører er at de gamle var kappa så mye at jeg nesten ikke kom meg opp på bukken :D jeg har allerede bestilt ny håndbrekk wire. Da det kun er den som mangler. Det er byttet bakaksel på bilen og det ser ut som de ikke gadd å montere wiren etterpå. Foran var det ikke støtdempere engang siden den var så lav. Ikke spesielt egnet for norske veier kan du si!

Så fort den blir godkjent skal den litt lavere bakken igjen, men ikke så ekstremt som nå. Ja jeg så på en amerikansk tråd om en som overtalte org forstilling og det så ut som et godt alternativ til nytt. Hvordan er det med luftfjæring på disse? Ser det selges almost bolt on til de.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Okt 2014 06:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Jævlig fet bil!
Ang biltilsynet må du nesten tenke sånn at alt du syns er kult, liker de ikke. Pass på at bilen ikke er for lav, at fjærene sitter i klem, må ikke bråke for mye og alt småplukk burde fungere. Sånn som skiltlys, lys, tute osv.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Okt 2014 08:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Sep 2014 13:47
Innlegg: 35
Bosted: Solør
Er vel bladfjærer bak på denne? Må vel isåfall mixe til noe air over leaf styr bak, med mindre du har eller går for 4-link.. uansett så er luft lettvint på disse, anbefaler å lese litt på H.A.M.B forumet, haugevis med tidlig 50talls chevy med luft der :)

_________________
1956 Lincoln Premiere - 1959 Bel Air - 1965 Falcon -1966 Belvedere Limmo - 1968 Dart GT - 1968 Dart 270 - 1972 Dart Custom - 1972 Fleetwood 75 - 1973 Dart Custom - 1979 Diplomat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Okt 2014 09:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Nei, du har helt rett der, biltilsynet liker ikke manglende støtdempere, og kappa fjærer.
Bare husk, at bilen din er så gammel at du vil ha den inn som bruktbil, ikke verneverdig. (ellers får du ikke lov å gjøre en dr...t på den)

Når den er godkjent, er det bare å kjøre den så mye som mulig, og ellers oppgradere litt av gangen, så du ikke står med et prosjekt på bukker i flere år! (gjett hvor jeg vet det fra! hehehe)

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Okt 2014 12:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Takk for tilbakemeldinger og tips! Ja jeg har tenkt til å prøve å få den så kjedelig som mulig før visning. Eneste jeg er litt usikker på er eksosen. Det var vel ikke noe støykrav i kjøretøysforskriften fra 42? Er nemlig raka rør på denna her. Er uansett en smal sak å smette inn en lyddemper da :)

Bladfjærer bak ja, og rimelig simpelt oppheng. Hele bakakselen henger jo bare i de u-klemene rundt bladfjærpakkene! Så 4 link er nok ikke en dum oppgradering i fremtiden.

Det med at den skal regges som bruktbil har jeg ikke tenkt på, så tusen takk Wolf! Jeg har også gått på prosjektsmellen før :p så gjør ikke det igjen! Hehe.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Okt 2014 12:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Flott bil! Likte fargene...

Er for så vidt ingen problem å fikse det du vet må fikses og så kjøre den inn på visning, i verste fall får du bare ut ei liste over hva du må fikse. Men jeg vil anbefale deg å montere lyddemper, ellers kan de klage på for mye støy, selv om det ikke er støykrav, og at anlegget er uoriginalt.

Du har jo lov til hvite blink foran, og røde bak. Pass på at det ikke er satt inn oransje pærer foran, for da får du oransje park og det liker de ikke...


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 07. Okt 2014 18:47 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Liten oppdatering idag, kommer en med litt bilder imorra håper jeg. Var å henta fjærer og de skålene som skal holde demperene foran opp idag på Aarnes :) Også er det fridag imorra, så da blir det litt montering! Gru-gleder meg til å måtte presse de fjørene sammen for å få de inn (de er sinnsykt harde!), men med litt jekker, bukker og masse banning går det nok. Hehe.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 10:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Som lovet her kommer litt fler bilder. Har akkurat fått jekka opp bilen og tar en liten kunstpause ;)

Liker de gamle frontene! Synd chromen er lakket over da :(
Bilde

Helt grei i interiøret til å være nesten 60 år gammal!
Bilde
Bilde
Bilde

3 av rutene er sprekt da desverre. Vanlig problem på de gamle chevyene har jeg intrykk av..
Bilde

Digert bagasjerom i amerikansk standard. Kledd i deilig vegg til vegg teppe. Haha.
Bilde

De her hadde ikke forrige eier klart å få på, og det skjønner jeg! Skikkelig drit å sette på.
Bilde

"Prepared for 350 V8" ifølge selger.... vi får vel se da hvor bra det er :P
Bilde
Bilde

Motoren så ganske tørr og fin ut faktisk. Så noe er gjort hvertfall.
Bilde
Bilde

Amerikansk patent på batterifeste! Whatever works som han sa. ;)
Bilde

Sånn var den senka bak, men må fjerne klossen før BT
Bilde

Sånn ble det etter. Har ikke fått dratt den helt nedtil bladene ennå da akslingen har en tapp som skal passe i et hull i bladene. Hull og tapp er litt offset så må lage til en liten mellomlegsplate der.
Bilde

Konge stuk!
Bilde

Detta jeg holder på med idag.
Bilde

Hva har skjedd her? Ser ut som de har sveisa inn ett eller annet? Jeg må uansett frisere ltt der skal jeg få de nye brakettene til å passe.
Bilde

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 11:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 10. Sep 2014 13:47
Innlegg: 35
Bosted: Solør
Konge bil! :D Men grøsser når jeg ser senkinga bak, fy f- for en senkekloss..

_________________
1956 Lincoln Premiere - 1959 Bel Air - 1965 Falcon -1966 Belvedere Limmo - 1968 Dart GT - 1968 Dart 270 - 1972 Dart Custom - 1972 Fleetwood 75 - 1973 Dart Custom - 1979 Diplomat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 11:18 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Må nok litt frisering til, Vet du hvordan det skal se ut originalt?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 12:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Sparewheeldrive skrev:
Konge bil! :D Men grøsser når jeg ser senkinga bak, fy f- for en senkekloss..


Ja den var rimelig lav.... Mister kanskje litt demping også med sånn en?

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 12:28 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Pappa Wolf skrev:
Må nok litt frisering til, Vet du hvordan det skal se ut originalt?


Nei, jeg har bare den verkstedhåndboka med litt dårlige bilder. Tok av hele bærebrua nå og det ser ut som om det må slipes og ev. sveises om. Hullet er faktisk for stort for braketten. Har du noen bilder av org.? Og vet du om ev. det er noen som har noen liggenes som de vil bli kvitt? Tror det letteste er bare skaffe nye..

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2014 12:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Her er noen bilder av åssen de ser ut.

Bilde
Bilde
Bilde

Forskjell kappa mot orginale.
Bilde

Sånn får den stå noen dager da...
Bilde

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support