AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Ons 20. Aug 2014 21:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Se her ja, akkura samme feila jeg har det jo, bortsett fra at i tillegg hos meg så er ene spindel skrot og bakaksel smører bakbremsene med olje. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Fre 29. Aug 2014 20:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
Seemank skrev:
Vel, da var problemet med klikkeklikkeklikke lyden løst..enn så lenge.

Mistenkte etterhvert at lyden skrev seg fra framhjula, ikke bakaksling.
Demonterte bremser på hver side framme, pussa vekk smuss og drit, rengjorde og moet opp stemplene som satt litt tregt. Ikke rust på dem, men de hadde godt av å få litt behandling. Skiver og klosser så egentlig veldig bra ut, så pussa litt og tok ny smøring på baksida av klossene. Var litt lite fett på de ytterste hjullagrene, så pakka de inn med fett på ny. Sjekka spindlene, så ok ut. Monterte alt sammen igjen. På prøveturen var det null antydning til klikkeklikkeklikke..Hurra =D>
Meen, sjekka oppi hovedsylinderen, der var væskenivået nesten tomt i det bakerste resorvaret. Gjett hvem som har en inkontinent bremsesylinder bak på førersida...Riktig.


Da var inkontinent bremsesylinder bytta, måtte selvsagt ha nytt bremserør og fittings også, siden de gamle ble rimelig runde før jeg fikk de av. Skal bytte på andre sida også, får se hvordan bremsene oppfører seg først. Hvist OK nå blir det et lite vinterprosjekt.
Spørsmål: Hvor mye skal egentlig bremserørnipler skrues til? Litt engstelig for å skru for hardt til, samtidig som det er himla synd å få lekkasje fordi en ikke tok nok i #-o

Som om det ikke var nok "utgifter", ville plutselig ikke bilen starte :)
Årsak var ledningene fra batteri både pluss og negativ. De hadde gjort sin tjeneste kan en si... Klemma satt løst og jeg mistenker en gammel reparasjon utført med loddetinn..for klemme hadde smeltet på et lite punkt og etterlatt fine "sølvpletter" etter en dag med vanlig batterilader. Bilder kommer.

Men heldigvis har Haugesund en meget dyktig Amcar-forhandler/verksted som heter Anker =D>
De ordnet nye kabler og bilen startet som et skudd :D

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Lør 30. Aug 2014 08:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Har fått både lest å påskrevet av en gammel mekaniker, at loddetinn ikke høre hjemme på tykke kabler.
Det gjelder både lys, batterikabler og en del annet. Vi diskuterer det stadig, da jeg mener at loddetinn har endret sig siden dengang (han er 87 år) og at jeg bruker det oftere i forbindelse med med klemsko. trur aldri vi blir enige. hehehehe

Når det kommer til bremserør, og nipler, finnes det vel en fasit en plass, men jeg bruker å skru det godt til, etter å ha skrudd over en del bolter mm og tatt livet av utallige gjenger, begynner man å merke, hvor langt man kan dra den. krever bare øvelse.
evt, kan du kjøpe et par extra bremsenipler, og teste med et par bremserørbiter i en skrutvinge. da lærer du fort hvor mye kraft som skal til for at få røret til å slutte tett.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Man 01. Sep 2014 09:07 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
Pappa Wolf skrev:
Har fått både lest å påskrevet av en gammel mekaniker, at loddetinn ikke høre hjemme på tykke kabler.
Det gjelder både lys, batterikabler og en del annet. Vi diskuterer det stadig, da jeg mener at loddetinn har endret sig siden dengang (han er 87 år) og at jeg bruker det oftere i forbindelse med med klemsko. trur aldri vi blir enige. hehehehe

Når det kommer til bremserør, og nipler, finnes det vel en fasit en plass, men jeg bruker å skru det godt til, etter å ha skrudd over en del bolter mm og tatt livet av utallige gjenger, begynner man å merke, hvor langt man kan dra den. krever bare øvelse.
evt, kan du kjøpe et par extra bremsenipler, og teste med et par bremserørbiter i en skrutvinge. da lærer du fort hvor mye kraft som skal til for at få røret til å slutte tett.



Takk for tips Pappa Wolf.

Har nå tett bremserør. :D
Tilbake til det med dårlige klemmer, loddetinn(?) etc.
Alt ble så mye bedre etter at nye kabler kom på plass, har tydligvis vært veeldig dårlig kontakt en stund, etter bilder av de gamle kablene å dømme [-X'
Vedlegg:
hmm2.jpg
hmm2.jpg [ 137.35 KiB | Vist 4917 ganger ]

Vedlegg:
hmm3.jpg
hmm3.jpg [ 102.87 KiB | Vist 4917 ganger ]


Har også et lite bilde som viser hva som skjer med bl.a bremsesylinder bak hvis bremseveske får stå lenge nok uten å bli byttet...i tillegg er dette sannsynligvis originalsylinderen, så det var egentlig ikke så rart den har takket for seg.. :D
Vedlegg:
hmm.jpg
hmm.jpg [ 241.57 KiB | Vist 4917 ganger ]

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Man 01. Sep 2014 09:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Bremseveske trekker jo til sig fugt, og bør byttes hvert annet år. eller når fukttesteren forteller at det er på tide.

jeg har en billig tester fra biltema, og en litt dyrere. begge slår ut på samme punkt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Ons 03. Sep 2014 20:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Haha loddetinn på polsko er jo litt spesiellt. Fett at du har samma feila på din bil som jeg har på min. Uskrudde biler!

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Fre 05. Sep 2014 19:42 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
Jupp, uskrudde biler indeed... :D

Fant forresten ut at batteriplata må være laget av pappmasjé..iallefall mangler den en stor bit som har rusta bort engang i tia. Men det er visst standard har jeg funnet ut. Det som har vært et gledelig faktum når det gjelder denne bilen er at den er ufattelig enkel å skru på. Alt er stort, solid og enkelt å komme til. Legg til hysteriske billige priser på deler, så er det neste spørsmålet; hvorfor kjøper ikke ungdommen slike biler istedet for plastikk-kebab kjelkene? :D

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Fre 05. Sep 2014 21:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Ja batteriplata må fikses på min og. :D

Det rekrutteres fortsatt ungdom til Amcarmiljøet der jeg kommer fra ihvertfall, men stort sett så er det vel få ungdommer som skrur noe særlig sjøl idag.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Tir 09. Sep 2014 12:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Seemank skrev:
Jupp, uskrudde biler indeed... :D

hvorfor kjøper ikke ungdommen slike biler istedet for plastikk-kebab kjelkene? :D

Det er bensinprisene som er avgjørende her tror jeg, det blir forr dyrt å bruke bilen, og i den alderen bor man nesten i bilen.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Lør 14. Feb 2015 08:51 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
Nå kan våren bare komme :D
Bittelitt småfiks ennå, men ingenting som vises på kontrollseddel. Null hull :D


Vedlegg:
Eu.jpg
Eu.jpg [ 199.25 KiB | Vist 4587 ganger ]

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Lør 14. Feb 2015 11:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Deilig... =D> Men det er alltid noe... :)


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Søn 01. Mar 2015 19:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
Vel, har fått en oppdatering på hva denne bilen faktisk ble levert med.
Dette er litt irriterende, men også litt coole nyheter.

Etter å ha prøvd å sende litt spørsmål til forrige eier angående gamle bilder, opprinnelig levert med/uten vinge, etc, viser det seg at bilen engang i tiden var innblandet i en mindre kollisjon. Dumt, men heldigvis var det bare fronten som fikk en trøkk. Derfor mangler LT emblemet framme. Har lurt litt på det.
Også skriver han, at grunnet nye krav fra myndighetene på den tida, ble fronten bygget opp uten de små støtfangerne som kom med bilen..Ser ut til at den faktisk er en LT/RS/Z28 :D Men kommer ikke til å sette i gang med noen større ombygging ennå. Får nøye meg med de små bumperettene, og så får vi ta det fra der. Er jo RS fronten som "alle" forbinder med Camaro.


Vedlegg:
rs.jpg
rs.jpg [ 58.64 KiB | Vist 4475 ganger ]

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Man 02. Mar 2015 11:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Et buildsheet er gull verdt hvis så er tilfelle! Har du en original z28/lt/rs så er den virkelig ettertraktet! Hvis du bare bolter på bumperettes og glemmer resten av RS fronten så spyr jeg. Ser at du har RS baklykter i hvert fall, så front kollisjon kan jo godt ha skjedd en gang i tida. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Tir 03. Mar 2015 11:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 28. Nov 2013 16:41
Innlegg: 89
Bosted: Tysvær
kimosabi skrev:
Et buildsheet er gull verdt hvis så er tilfelle! Har du en original z28/lt/rs så er den virkelig ettertraktet! Hvis du bare bolter på bumperettes og glemmer resten av RS fronten så spyr jeg. Ser at du har RS baklykter i hvert fall, så front kollisjon kan jo godt ha skjedd en gang i tida. :)


Ikke lett å si. Sålenge buildsheetet mangler, har jeg ikke så mye å lene meg på, bortsett fra forrige eier. Et bytte av front har skjedd en gang i tida, siden Type LT merket mangler i fronten og det heller ikke eksisterer noen hull for det. Ifølge tidligere eier var det da verkstedet som foretok reparasjonen måtte bytte fra "the original split bumpers to the heavy one" Ikke vet jeg. Bilen har jo alt det andre som kom med RS option, inkl baklyktene. Men mye av dette kom jo også med Type LT pakken som bilen også ble levert med..
Et evt bytte til RS front er nokså kostbart, vi snakker sikkert 15 - 20 lapper inkl lakkering. Spesielt for 1973 er at RS fronten ble ekstra forsterket i forhold til tidligere, for å komme imøte krav fra myndighetene om at bilen skulle tåle en kollisjon i 5 MpH.
Disse ekstra brakettene er nesten umulige å få tak i.
Noen hater at RS fangerne blir plassert på biler som ikke har resten av RS pakken. Det skjønner jeg godt. Det som er typisk, er at disse ofte har en original RS selv :D . Men det er veldig vanlig å gjøre det, noen mener bilene får en renere front uten en svær støtfanger tvers over. I tillegg sparer det litt vekt. Jeg veit ikke helt hva jeg kommer til å gjøre. Godt mulig fangerne blir handlet inn, montert og beholdt, også får en evt front komme seinere når økonomien tillater det. Ikke skyt meg :D

_________________
"I don't read nothin' in scripture that says thou shall not put the pedal to the metal."

'73 Camaro Z28/Type LT 355 Cid, Muncie M21, 3,73:1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ´73 Camaro Z28/LT
InnleggSkrevet: Tir 03. Mar 2015 13:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Da jeg leta Camaro selv så var RS eller full front ikke så viktig. Liker begge frontene jeg. Blir litt halvveis bare synes jeg å bare erstatte fangerne, design blir helt feil. Det som er litt artig er at det antageligvis er flere "split bumpers" enn RS ute å går.

Bilde

Split bumper hund^^^

Men smaken er som baken. Her skytes ingen. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 36 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support