AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 109 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 18. Aug 2014 08:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Jo det har jeg, alltid spennende å dra rundt starteren første gang :D, og det skal ikke bli sååå lenge til :lol: Starter på rein blokk idag, vil ikke ha noe tidspress på meg, men det skal jo være ganske rett fram, nå som alle klaringer i bunndelen er målt.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 18. Aug 2014 22:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Da har jeg slått i nye kamlager, type coated, som skal tåle litt mer.

Bilde

Da er kammen satt i, det ble en Lunati Voodoo 20120712 hydraulic roller, gjør den forhåpentligvis mer kjørbar.

Bilde

Veivakselen, ferdig installert, og trekt til med 95Nm.

Bilde

Første gangen jeg bruker disse til å sikre krysspinnen med, men man måtte dra de ut til ca to cent, så var det greit å få i.. Prinsippet med en spiral er jo at når du trekker den ut blir omkretsen mindre.

Bilde

Stempelringene ferdig filt, og merket med strips. Har et gammelt bryne, som jeg rundet slipe kantene med.

Bilde

Stemplene må bades før de skal settes på plass.
Angrer ikke på at jeg kjøpte en justerbar installer fra Proform, var nesten bare å dytte i stemplene. :D

Bilde

Stemplene satt på plass.

Bilde

Da var bunnpartiet satt i. :D
Smidd strokerveiv
Scat 6" H beam smidde råder
Keith Black 718 smidde stempel
Clevite H serie veiv og råde lager

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 23. Aug 2014 19:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Kjøpte en Melling, high volume, low pressure olje pumpe fra Summit. Da jeg fikk den viste det seg at det var en high pressure pumpe likevel. :evil: Da var det mer jobb, og bare og skru opp den nye pumpa, og skifte fjær, til low pressure fjær.
Bilde

Siden jeg har en high volume pumpe, er det jo greit at olja renner tilbake, så da jeg la på toppakningen, så jeg at returhøla ikke matchet med pakningen, så da var det fram med dremelen igjen. Måtte maskere godt, siden jeg har begynt å montere motoren.
Bilde
Bilde
Ett slipt tre igjen.
Nå skal olja renne tilbake på rett sted, og ikke ned langs ventilene, fordi det flyter over.
Brukte tre timer på å få på sumpen, :evil: inkludert å reise til tema å kjøpe mutter og bolter, slipe, sveise og presse/banke sumpen på plass.

Bilde
Bilde

Da var pumpa på plass. :)

Bilde

Måleklokka på plass.

Bilde

Målte intake centerline, tok flere målinger, og kom frem til at den var ganske akkurat 106 og da skal kammen være 4 advanced som det står i kamkortet.
Tar lang tid all denne målinga, men det er godt å ha det gjort. :).

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Aug 2014 20:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Toppene klare til montering, 195 topper, noen sil si for store, andre vil si for små, :wink: spørsmålet er vel til hvilket bruk.
Bilde

Da var toppene på plass, :) sammen med nytt ARP boltsett, dratt til med 95Nm(70ft-lb), som det sto i pakka. Pushere på plass, måtte olje de med tynn olje for å få rullene til løsne, slik at de rulla lett. Støtstenger inspisert, og blåst gjennom med trykkluft.

Bilde

Neste nå blir å justere guideplates, montere vippearmer, og måle litt mer.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Aug 2014 21:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Aug 2011 13:21
Innlegg: 141
Hvor mye gamp regner du med å få ut av den, når den er ferdig? :) blir vel litt av en ulv i fåreklær til de som ligger bak og tror det sitter en slapp 307 i den Hehheh :D 8)
Er den stivet av, eller beholder du komforten? :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Aug 2014 22:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Blir fet sleeper den der. Er det 383? Tror 195 toppene er midt i blinken der jeg.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Aug 2014 07:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
rickf skrev:
Hvor mye gamp regner du med å få ut av den, når den er ferdig? :) blir vel litt av en ulv i fåreklær til de som ligger bak og tror det sitter en slapp 307 i den Hehheh :D 8)
Er den stivet av, eller beholder du komforten? :)

Håper på bortimot 500Hk.
Har bare bokset nedre bærearmer bak, og satt i polyeruthan, så jeg tror jeg beholder komforten. :)

kimosabi skrev:
Blir fet sleeper den der. Er det 383? Tror 195 toppene er midt i blinken der jeg.

Tror det blir en sleeper ja, ikke mange wagons med slikt oppsett. :lol:
Det er 383 ja, smidd og eksternt balansert bunnparti. Tror 195 skal bli bra.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Aug 2014 22:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 08. Aug 2011 13:21
Innlegg: 141
Hohoho grise tøft!!!![code][/code]


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Aug 2014 22:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Husker fatter kjørte rundt i en Olds Custom Cruiser for mange år sida, syntes den var fet den gangen og har tenkt mye på å skaffe en sånn og lage sleeper. Kansje neste bil. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Aug 2014 21:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Det begynner å tynnes ut med gode eksemplarer av stasjonsvogner, men de finnes. :) Bare å legge ut noen følere.
Det gikk jo mange Capricer som begravelsesbiler, og de ble jo tatt godt vare på, har ikke sett noen Olds Custom da.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Aug 2014 23:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Ferdig med målinga for denne runda, kammen målte helt etter kamkortet, tok målinga på støtstanga.

Bilde

Og siden kammen faktisk lukker på 41,5, så må det jo være fordi det er roller, at du ikke kan sette verdien rett inn i komp. kalkulatoren.
Tok kontakt med Lunati, og måtte purre flere ganger, før jeg fikk til svar om at jeg kunne bruke 67 grader, som jeg regnet meg fram til, har lagt inn mine verdier på kammen.
This seems to come up quite frequently so I thought I would post this.
To figure this you take the advertised intake duration and divide by 2. 282/2 = 141
Then you add the LSA to this number. 141 + 110 = 251
Then you subtract out the ground in advance. Som er 251 – 4 = 247
Then you subtract 180 som blir 247-180=67
We will assume the cam we are installing is installed straight up.
This gives you an actual intake valve closing point to use in the DCR calculator.
Before someone jumps on this, I do realize that some manufacturers uses different lift

Nok om det. Har lagt på ei pølse med permatex istedet for pakning, foran og bak på innsuget.
Bilde
Bilde


Motoren begynner å bli klar for å monteres i bilen. :)
Var ikke fornøyd med reg dekslet fra Summit, dårlig finish, og jeg måtte massere cam button med dremel, for å få det på, så måtte jeg slipe ned dekslet i buen, for å få på pointern fra CVR.
Dremel er tydligvis noe man bør ha, for å tilpasse kinavarer. :evil:
Får vel legge ut litt reklame for Mike Lewis, som har levert toppene, kam, pushere, samt toppdeksler, og pakninger til denne motoren.
Fjærene er shimsa opp, og 3/8 studsa er byttet til 7/16, på toppene. (roller krever litt stivere fjærer)
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Sep 2014 21:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Motor på vei ned
Bilde
Måtte flytte krana, og gå inn fra siden, men det gikk greit å støtte opp motoren mens jeg flytta krana.

Da var motor og gir på plass, etter litt overtaling.

Bilde
Girkassa er en TH200-4R, stage 3, med smidd innmat, bygd av Extreme Automatics USA. Convertern er en 9,5" raceconverter m/lockup , bygd etter motorspecs. Hvis det blir noe svakt ledd, så må det bli stikkakslinger.

Nå er det tid for å bygge 2,5" eksos. Fikk noen tips av Pappa Wolf, og sett litt på tråden hans. Har RacePro potter som skal på, håper på godlyd.
Hadde den gamle akselbøyen liggende, noe som kan være til stor hjelp.
Kjøpte akselbøy på tema. Var litt forskjell på disse. :shock: Får se hvordan jeg løser det, er ikke sikkert, at jeg må gå nøyaktig som den gamle.
Bilde
Tok litt tid å få av transportcoatinga på headersa, de kunne jo gjort det litt enklere, men nå er de klar for VHT lakk.
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Sep 2014 22:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Spennende og interessant lesing :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Sep 2014 22:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Begynte som sagt med eksosen, og det krever at mellomakselen er på plass, så da ble det skiftet kryss i til forsterket type, og dette er riktig måte og presse det ut på.

Bilde

Har jo kommet et godt stykke på vei.
Startet med X-pipen, skal jo kappe ut høl, men ikke begrense størrelsen på røret, tror det skal bli tilstrekkelig åpning mellom.

Bilde
Ferdig sveiset.
Bilde

Da var det igang med å kappe inn i traversen, for å få hevet eksosen litt. Tok ikke mer enn tre cent. men det er bedre enn ingenting. Det blir jo det laveste punktet på eksosen. Tok en hel dag, inklusiv skraping, sliping og maling med benga.

Bilde

Da var det ferdig punkta. :)

Bilde
Bilde

Skrinla de ferdig akselbøyene, og var rundt og kjøpte opp alle 90 benda i hele Vestfold, dårlig planlegging kanskje.
Var inne på tanken om å kjøpe ferdig hos Svendsen Eksos, men de skulle ha 2750,- for to, og de kunne jo selvfølgelig ikke garantere at de passa. Fant ut at jeg kunne lage de selv, og dette var det jeg brukte totalt.
12 stk. 90 bend, to til X-pipen, og fem til hver akselbøy, for å komme over, ut til siden, og bakover.
2 stk. 60 bend, etter traversen, til X-pipen.
2 stk. 30 bent, for å komme rett igjen.
2 stk. to meter rette rør.

12 x 79,- = 948,-
2 x 69,- = 138,-
2 x 69,- = 138,-
2 x 198,- = 396,-

Oppheng; 8 stk. x 30,- = 240,-
Klemmer; 6 stk. x 25,- = 150,-

da runder vi av til 2000,- for hele eksosanlegget, pluss potter, som jo kan variere litt i pris. Mine Race Pro Pypes, kostet ca. 600,- stk. eller $64.-

Pluss en drøy uke på jobben. (Mye tenketid) Ikke verst for et dobbelt 2.5" anlegg,helt ut til støtfanger bak.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Sep 2014 16:34 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Nice, var et par løsninger jeg ikke hadde tenkt på, men også noen jeg kanskje ikke ville ha brukt.
Men slik er bilbygging, man kan ikke like alt! hehehe

Gleder mig til fortsettelsen

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 109 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 41 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support