Har så smått begynt med motoren for å få litt avveksling, og motivasjon til å fortsette.
Bygge motor utenom vanlig standard skal ikke være rett fram. Her tar rådebolten borti nedre kant på sylinder,
så da er det bare å ta fram dremel.
Det er alltid litt spennende å slipe, du skal helst ikke ta mer enn absolutt nødvendig, for du vet aldri når du sliper gjennom og inn til kjølevæska. Klaringa ble vel liggende rundt 0,006-0,007 tommer, det skal være godt med plass.
Her er alle klaringer slipt, gikk ikke gjennom. Med Scat H-beam råder, var det ikke mye som trengtes å slipe vekk. Lønner seg å tenke litt på det når du skal kjøpe inn. Dette er råder som takler 1000+ hester, men med de rådeboltene som sitter i nå, så er det ca. 750Hk.
Har også rundet av kanten litt nederst på sylindrene, for stempelskjørta stikker såvidt nedenfor kanten, og med skarp kant varer ikke skjørta lenge. (tok ikke bilde av det)
Klarte ikke å dy meg, men måtte prøve å måle deck hight, ikke bare bare uten fjærene på, og et stempel som har nokså god klaring, blir spennende å høre den når den er kald.
Ikke lett å ta bildet helt rett på, men det skal være ca. 0,021, så da har jeg kunnet gjøre noen kalkulasjoner med tanke på kompresjon, og litt ymse.
12,8704 blir brukt for å regne om fra inches til cc i dette regnestykket.
Swept volume (cc) = cylinder bore diameter (inches) X cylinder bore diameter (inches) X stroke (inches) X 12.8704
4,03 x 4,03 x 3,75 = 783,85
Gasket cc = bore X bore X compressed thickness X 12.8704
Gasket clearance volume FelPro 1003 hight 0,41 volume 9,1cc bore 4,166
Deck clearance volume = bore x bore x deck clearance x 12,8704
4,03 x 4,03 x 0,021 x 12,8704 = 4,39cc
Total chamber volume is cyl head cc + gasket clearance volume + deck clearance volume + piston valve relief
65cc + 9,1cc + 4,39cc + 4,9cc = 83,39 (78,25 zero deck) eller 81,079 med kobberpakning 0,032
Compression ratio (swept volume + total chamber volume ) / total chamber volume
CR = (783,85 + 83,39) / 83,39 = 10,40:1
CR = 10,40:1 med FelPro 1003 eller 10,66:1 med kobberpakning 0,032
Quench er deck hight + gasket thickness = 0,021 + 0,041 = 0,062 , som da er litt i høyeste laget, men med mine stempler står det at jeg bør ha minimum 0,055 fordi de er så løse når motoren er kald, men det klarer seg sikkert med mindre.
Inlet valve closes at 41.5 ABDC ifølge kamkort, 282int 231 at 50, 6“ rods, 3,75“ stroke, 4,03 bore
DCR = 9.47:1 med 10.40:1 197,49 PSI og
http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php sin kalkulator.
9.71:1 med 10.66:1 203,89 PSI
Så får jeg 7.8:1 når jeg bruker denne med
http://www.not2fast.com/turbo/compressi ... sure.shtmlJeg forklarer forskjellen i måten å kalkulere på. Plukka opp denne fra Corvette forum(står også på Wikipedia) og satt inn dataene på wallaceracing sin, og fikk 8.03:1 i DCR. Vet ikke helt hva som blir riktig, men det blir en markant forskjell.
Ved utregning her får jeg ABDC på 67, og derfor får jeg 8.03:1. Dersom jeg bruker det som står på kamkortet 41.5 ABDC blir det jo stor forskjell. Her må det nok måles med degree wheel, for å vite nøyaktig når ventilen lukker.
This seems to come up quite frequently so I thought I would post this.
To figure this you take the advertised intake duration and divide by 2. 282/2 = 141
Then you add the LSA to this number. 141 + 110 = 251
Then you subtract out the ground in advance. Som er 251 – 4 = 247
Then you subtract 180 som blir 247-180=67
We will assume the cam we are installing is installed straight up.
This gives you an actual intake valve closing point to use in the DCR calculator.
Before someone jumps on this, I do realize that some manufacturers uses different lift