AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 109 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 08. Apr 2013 09:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Fått gjort litt mer. Skjært ut på andre siden, inkludert det omerådet jeg sveisa inn i fjor. Ble et stort hull, men bilen er overraskende stiv.
Har også fått punkta inn nytt, eller skal vi si transplantert.
Tar litt tid, men tar en ting om gangen.

Bilde
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Mar 2014 08:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Update kommer senere

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Mar 2014 09:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Da har jeg fått gjort litt nå og da, men ikke postet etterhvert. Når helsa svikter, så går det ikke så fort.
Men det var bilen denne tråden skulle handle om. :D
Bilde
Da var det ferdig sveist her

Når plateskjøtene ser slik ut, kan det bli mye jobb.

Bilde

Og det ble det. :^o
Så veldig bra ut på utsiden, så jeg åpnet det opp.
Bilde

Fikk satt på nytt stål i platene i midten, det er jo fire plater, og de to midterste ble skiftet ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Smørte det inn med noe sveisestoff jeg kjøpte på Wurth, skal visst være bra saker. [-o<

Bilde

Fikk punktet det tilbake på plass.
Bilde

Var ikke så veldig begeistret for denne plata, selv om det ikke var høl, (tjukt stål) så jeg skar det vekk.

Bilde

Bilde

Glemte å ta bilde, men dere ser litt av plata her.
Leita litt og fant bilde, mente jeg hadde tatt et.

Bilde

Bilde

Så da ble det nesten sammenhengende sveis fra baksetet og helt ut til støtfanger. :roll:

Bilde

Nå holder jeg på og maler med owatrol og benga. Det viktigste må vel være å prøve å holde rusta borte noen år. :D

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Mar 2014 09:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Det går stadig litt fremover. :)
Slik ble det med owatrol og benga under bilen, og da er det ikke flere høl under bilen, det jeg kan finne.

Bilde


Sprøyta under med bodyshuts der hvor ramma dekker, så nå skal det være klart til å forene karosseri og ramme igjen, etter altfor lang tid.


Bilde
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Mar 2014 10:46 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
nice, og jobben ble en del enklere med 2 søylet bukk! (er kun litt missundelig! hehehe)

Bytter du bodymounts i samme slengen, eller er de originale bra nok en stund til?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Mar 2014 22:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Takk takk, begynner å se enden på den delen av jobben.
To søyler er ingen ulempe nei, selv om jeg ikke har takhøyde til å få benyttet den fullt ut, letter den arbeidet betydelig.
De gamle hadde jeg nok til nød kunne brukt, hvis jeg ikke hadde hatt et sett polyurethane liggende, som jeg fikk med en annen bil, men ikke brukt.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Mar 2014 13:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Å jeg som trodde jeg var ferdig med rustsveising så langt, dette hølet hadde jeg helt glemt. :o Det var ikke lett å finne under understellsmassa. Det tar alltid mye lenger tid enn man tror, å skjære ut, lage, tilpasse plate og sveise inn. Tida flyr.

Bilde

Bilde

Innerskjærmene er vaska, å slipt. Klar for owatrol og temas mattsort emaljelakk, iblanda litt owatrol for å få opp glansen littegrann.

Bilde

Dere kan jo se hvordan det ble på torpedoveggen.
Fikk slipt og fjerna gammel sprekt tettningsmasse, samt litt rustflekker som hadde begynt å danne seg bak vindusviskermotorn, så tok ut motorn og overføringene, vanskelig å komme til.

Bilde

Har også pusla litt med HEI fordelern i ledige stunder. Kjøpte et oppgraderingskit fra Proform, hadde også et Crane vacuum advance kit med fjærer.

Før

Bilde
Bilde

Det var stoooor forskjell i vekt på disse vektene. Foringene til de nye vektene passa ikke på fordelern, men med dremel, og en veldig fin slipestift så passa det. Men jeg endte opp med å bruke de orginale vektene, og fjærene fra Crane kitet.

Bilde

Etter

Bilde

Her er en stk. ferdig HEI fordeler med 50000V coil, gjenstår bare å teste ut fjærene, og justere vakumet.

Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Mai 2014 11:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Har så smått begynt med motoren for å få litt avveksling, og motivasjon til å fortsette.
Bygge motor utenom vanlig standard skal ikke være rett fram. Her tar rådebolten borti nedre kant på sylinder, :-k så da er det bare å ta fram dremel.
Bilde

Det er alltid litt spennende å slipe, du skal helst ikke ta mer enn absolutt nødvendig, for du vet aldri når du sliper gjennom og inn til kjølevæska. Klaringa ble vel liggende rundt 0,006-0,007 tommer, det skal være godt med plass.
Bilde

Her er alle klaringer slipt, gikk ikke gjennom. Med Scat H-beam råder, var det ikke mye som trengtes å slipe vekk. Lønner seg å tenke litt på det når du skal kjøpe inn. Dette er råder som takler 1000+ hester, men med de rådeboltene som sitter i nå, så er det ca. 750Hk.
Har også rundet av kanten litt nederst på sylindrene, for stempelskjørta stikker såvidt nedenfor kanten, og med skarp kant varer ikke skjørta lenge. (tok ikke bilde av det)
Bilde
Bilde

Klarte ikke å dy meg, men måtte prøve å måle deck hight, ikke bare bare uten fjærene på, og et stempel som har nokså god klaring, blir spennende å høre den når den er kald. :roll:

Bilde
Bilde
Bilde

Ikke lett å ta bildet helt rett på, men det skal være ca. 0,021, så da har jeg kunnet gjøre noen kalkulasjoner med tanke på kompresjon, og litt ymse.

12,8704 blir brukt for å regne om fra inches til cc i dette regnestykket.

Swept volume (cc) = cylinder bore diameter (inches) X cylinder bore diameter (inches) X stroke (inches) X 12.8704
4,03 x 4,03 x 3,75 = 783,85

Gasket cc = bore X bore X compressed thickness X 12.8704
Gasket clearance volume FelPro 1003 hight 0,41 volume 9,1cc bore 4,166

Deck clearance volume = bore x bore x deck clearance x 12,8704
4,03 x 4,03 x 0,021 x 12,8704 = 4,39cc

Total chamber volume is cyl head cc + gasket clearance volume + deck clearance volume + piston valve relief
65cc + 9,1cc + 4,39cc + 4,9cc = 83,39 (78,25 zero deck) eller 81,079 med kobberpakning 0,032

Compression ratio (swept volume + total chamber volume ) / total chamber volume
CR = (783,85 + 83,39) / 83,39 = 10,40:1
CR = 10,40:1 med FelPro 1003 eller 10,66:1 med kobberpakning 0,032

Quench er deck hight + gasket thickness = 0,021 + 0,041 = 0,062 , som da er litt i høyeste laget, men med mine stempler står det at jeg bør ha minimum 0,055 fordi de er så løse når motoren er kald, men det klarer seg sikkert med mindre.

Inlet valve closes at 41.5 ABDC ifølge kamkort, 282int 231 at 50, 6“ rods, 3,75“ stroke, 4,03 bore
DCR = 9.47:1 med 10.40:1 197,49 PSI og http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php sin kalkulator.
9.71:1 med 10.66:1 203,89 PSI

Så får jeg 7.8:1 når jeg bruker denne med http://www.not2fast.com/turbo/compressi ... sure.shtml
Jeg forklarer forskjellen i måten å kalkulere på. Plukka opp denne fra Corvette forum(står også på Wikipedia) og satt inn dataene på wallaceracing sin, og fikk 8.03:1 i DCR. Vet ikke helt hva som blir riktig, men det blir en markant forskjell.
Ved utregning her får jeg ABDC på 67, og derfor får jeg 8.03:1. Dersom jeg bruker det som står på kamkortet 41.5 ABDC blir det jo stor forskjell. Her må det nok måles med degree wheel, for å vite nøyaktig når ventilen lukker.

This seems to come up quite frequently so I thought I would post this.
To figure this you take the advertised intake duration and divide by 2. 282/2 = 141
Then you add the LSA to this number. 141 + 110 = 251
Then you subtract out the ground in advance. Som er 251 – 4 = 247
Then you subtract 180 som blir 247-180=67
We will assume the cam we are installing is installed straight up.
This gives you an actual intake valve closing point to use in the DCR calculator.
Before someone jumps on this, I do realize that some manufacturers uses different lift

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Mai 2014 07:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Føler at jeg har gått på tomgang siden vinterferien, da jeg hadde et uhell i garasjen. Støtfangeren bak på Capricen datt ned, og jeg fikk bryti håndleddene bakover, da jeg tok den imot, veier litt den fangeren. :evil: Har ikke fått gjort noenting med hendene. Får prøve litt igjen nå.
Bilen skulle vært EU godkjent nå, men får heller ta litt innimellom i sommer.
Har slipt og målt klaringer på bånndelen av av motoren. De som trur det er fort gjort, har ikke gjort det. Må vel ha montert den bånndelen en fem seks ganger nå minst, og vaska, olja og vaska igjen. Sitter litt med hjertet i halsen, når jeg må slipe så mye i bånn av sylinderne, mot kjølevannet, særlig i bånn av syl 2. Slipe gjennom, og blokka er moring. Måtte slipe mer på 2,4,6,og 8, enn på andre siden, bare litt av amerikansk presisjonsarbeid. [-X
Blokka har tydeligvis vært litt ute av senter, når de borra ut for kam og veivaksel.
Slipte 0,035" eller 0,9mm klaring, det får greie seg.
Bilde

Prøvde å dekke til litt så jeg skulle slippe å få spon på feil sted.
Bilde
Bilde

Kjøpte ikke small base cam, men regner med det går bra likevel. Målte klaringene når kammen sto på 0, og litt overaskende var det råde nr. 6 som var nærmest,(og ikke 2) med trang 0,4mm eller snau 0,016". Klaringer ellers i motoren måles jo i tusendels tomme, så når du kommer opp i tiendeler så må det vel bli nok. Det skal vel ikke slenge rundt inni der.
Bilde

Dette var det som ble brukt for å slipe, og måle.
Nå står blokka der like tom som da jeg begynte, ser jo ikke ut som jeg har gjort noenting siste uka.
Bilde
Ferdig slipt.
Bilde
Må vel klare opp hvorfor jeg måtte måle og slipe to ganger.
Da jeg skulle skru til de tre firebolta overfalla, viste det seg at de ikke var linjehona. :^o :( Fikk blokka linjehona, og da kom jo veiva nærmere kammen. Resultatet ble ny runde med sliping, og mindre klaring til kammen, men også lavere deckhight. Så aldri så galt osv.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jun 2014 08:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Har lagt opp nytt 1/2" bensinrør, og nytt bremserør, før jeg setter karosseriet ned på ramma igjen. :)

Bilde

Da er karosseri og ramme gjenforent. :)
Nye polyeruthane foringer mellom ramme, karosseri, forstilling og bakstilling.
Har hatt en kjempejobb med å slipe bort motorlakk, og lakke på nytt med benglakk, nesten alt som ble montert på ramme. ](*,)
Håper benga tåler litt varme.

Bilde
Bilde

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jun 2014 15:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Nok en milepæl nådd ;) Gratulerer, det ser veldig strøkent ut det du utfører :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jun 2014 08:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Takk for det, :) gjør så godt en kan, og man lærer noe hele tiden.
Godt å få bilen på hjul ja. Det er mye annet som står å venter, som er mye lettere å få gjort på bukken.
Men da må jo prosjektet vente igjen, :-k er ikke bestandig lett å prioritere. Skal prøve å få gjort litt for det, er jo ikke mye som gjenstår nå, for å få EU godkjent bilen.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Aug 2014 21:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Nå som sommeren og ferien er overstått, er det vel på tide å komme igang igjen.
Trilla bilen ut for å få av noe gammelt støv. :)
Bilde
Bilde
Malte gulvet med owatrol og bengalakk.
Bilde
Halve gulvet satt jo igjen under teppet.
Bilde
Hadde noe lyddempingsmatte liggende, så fjerna det gamle å limte nytt fast med spraylim.
Da er teppet klart til å legges i.
Bilde
Måtte slipe rust, og lakker beina på stolundestellet. Stått med fukt i teppet.
Bilde
Lagt opp nye bremserør.
Bilde
Kosejobb å montere når det er reint og lakkert.
Bilde
Litt jålete må en jo være. :lol:
Bilde
Får se om jeg får satt av litt tid fremover, så jeg får litt fremgang.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Aug 2014 20:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Teppet er lagt i, og forseter på plass.
Begynner å se ut som bil. :)
Tanken er jo å prøve å få bilen på veien i høst, så karosseri utvendig får vente til en annen gang.

Bilde
Tanken er slipt og malt med ett strøk owatrol, og to med benga.
Bilde

Tanken på plass, og hjulbue har fått litt beskyttelse.

Bilde

For å oppsummere litt nå, så er vel det tekniske i det store å hele på plass, litt småplukk blir det vel sikkert, men nå tror jeg drivverket står for tur. :D resten av interiør også selvfølgelig.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Aug 2014 10:30 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Du har en del å glede dig til, når du sitter i bilen, å vrir nøkkelen første gang, og hører motoren brumle til live.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 109 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 46 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support