Hallo;
Forsøker meg på en tråd om et prosjekt jeg har gående:
1963 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop Sprint, 260CID, 2 trinns Fordomatic, Power Steering.
Bilen startet sitt live med de andre i US, men ble med en sykesøster til et militærsykehus i Berlin i 1963.
I 1964 hospiterte min far på sykehuset (praksis til kjevekirurgi spesialist) , og ble kjent med damen.
I 1965 var damen ferdig med sin 2 års tjeneste, og tok en sightseeing tur til skandinavia, også forbi Elverum der vi bodde.
Bilen ikke ble med ned til Tyskland igjen, men endte hs oss på Elverum.
En av de første turene jeg husker, var til slekt i Finmark. Det må ha vært 1965 eller 1966:
Her avbildet ved Polarsirkelen ( undertegnede er minsten med lapp over øyet ) entusiasmen er noe dempet over å bli plassert bak bilen på bildet..
Etter ca 20'km pr år på Hedmarken, hadde lakken begynt å krakkelere. I 1979 ble bilen sandblåst utvendig, og lakkert i en vinrød Volvo farge. Det ble sommerjobben min den sommeren å pusle med den.
Familiens hovedfarkost ble fra 1980 en 1979 Mercury Cougar XR7.
Etter ett år i militæret på Lahaugmoen, ble bilen studentbil i Trondheim ett år.
Da begynte girkassa å bli kranglete. Ville ikke gire (til 2.) før den var blitt riktig varm. 1 gir fra Klett til Gløshaugen med en 4,2 ltr V8 gjorde inntrykk på Studiebudsjettet, men bilen gikk jo 55mph på førstegiret, så det var greit å holde følge med trafikken.
I 1980 fikk Falcon' en overhaling av girkassa hos Seved Karlson: Cobra Bil och Maskin i Karlstad, og endte igjen som vinterbil på Elverum. Cougar'n var ikke verdens beste på vinterføre. Studenten fikk fullføre med moder'ns 71 VW 1600E variant. Det var vinterbil (om du kledde deg godt)!
Da min far gikk bort i 2009, sto det igjen to lett slitne biler på tunet. Cougar'n fikk gå på Finn, men Falcon' ble etterhvert med inn til Oslo. Den har nå ca 400'km på klokka, men startet fremdeles (med bensin fossende ut av dårlige pakninger i aks-pumpa.
I drygt to år fristet den tilværelsen i en garasje på Grorud: