AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:41

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 63 1/2 Ford Falcon Sprint
InnleggSkrevet: Man 06. Jan 2014 20:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 23:00
Innlegg: 21
Hallo;

Forsøker meg på en tråd om et prosjekt jeg har gående:

1963 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop Sprint, 260CID, 2 trinns Fordomatic, Power Steering.

Bilen startet sitt live med de andre i US, men ble med en sykesøster til et militærsykehus i Berlin i 1963.
I 1964 hospiterte min far på sykehuset (praksis til kjevekirurgi spesialist) , og ble kjent med damen.
I 1965 var damen ferdig med sin 2 års tjeneste, og tok en sightseeing tur til skandinavia, også forbi Elverum der vi bodde.
Bilen ikke ble med ned til Tyskland igjen, men endte hs oss på Elverum.

En av de første turene jeg husker, var til slekt i Finmark. Det må ha vært 1965 eller 1966:

Her avbildet ved Polarsirkelen ( undertegnede er minsten med lapp over øyet ) entusiasmen er noe dempet over å bli plassert bak bilen på bildet..

Bilde

Etter ca 20'km pr år på Hedmarken, hadde lakken begynt å krakkelere. I 1979 ble bilen sandblåst utvendig, og lakkert i en vinrød Volvo farge. Det ble sommerjobben min den sommeren å pusle med den.

Familiens hovedfarkost ble fra 1980 en 1979 Mercury Cougar XR7.

Etter ett år i militæret på Lahaugmoen, ble bilen studentbil i Trondheim ett år.
Da begynte girkassa å bli kranglete. Ville ikke gire (til 2.) før den var blitt riktig varm. 1 gir fra Klett til Gløshaugen med en 4,2 ltr V8 gjorde inntrykk på Studiebudsjettet, men bilen gikk jo 55mph på førstegiret, så det var greit å holde følge med trafikken.

I 1980 fikk Falcon' en overhaling av girkassa hos Seved Karlson: Cobra Bil och Maskin i Karlstad, og endte igjen som vinterbil på Elverum. Cougar'n var ikke verdens beste på vinterføre. Studenten fikk fullføre med moder'ns 71 VW 1600E variant. Det var vinterbil (om du kledde deg godt)!

Da min far gikk bort i 2009, sto det igjen to lett slitne biler på tunet. Cougar'n fikk gå på Finn, men Falcon' ble etterhvert med inn til Oslo. Den har nå ca 400'km på klokka, men startet fremdeles (med bensin fossende ut av dårlige pakninger i aks-pumpa.

I drygt to år fristet den tilværelsen i en garasje på Grorud:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
91 Lotus Esprit SE
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jan 2014 22:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Morsom historie! :) Artig at dere har beholdt den så lenge.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jan 2014 23:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 31. Jul 2012 17:01
Innlegg: 77
Herlig, spesiellt når du har så mye historikk på og med bilen :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jan 2014 23:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Utrolig artig historie. Ikke mange "nesten en eiers" biler her i landet som fremdles er oppe og går etter 50 år. Ta godt vare på den. Likte AMCAR skiltet i bakruten.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jan 2014 23:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 23:00
Innlegg: 21
Bilen ble flyttet til bedre garasje desember 2011:

Bilde

Men flytting til nytt (Gammelt!) rekkehus tok mest av oppmerksomheten, og sommerens "biltid" gikk med til annen morro:

Bilde

Stilte i "mann med hatt" klasse mellom kjeglene..morro!

2013 begynte litt mer plukking på motoren, fikk løsnet knekte bolter som holdt vannpumpa på plass (det var der det stoppet litt på Grorud) og kom inn til kamkjedet. Litt mer slakk der enn boka sier..

Nytt sett med tannhjul og kjede, litt kjemisk metall der vannpumpetanga hadde rispet opp tetteflaten mot vannpumpa, og på igjen med ny vannpumpe.

Kollega med erfaring fra Mustang "Stroking" ++ spurte om jeg fikk det tett igjen. Når jeg svarte positivt på det, kommenterte han tørt: " Ja-Ja, Ford fikk det ikke til.."

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
91 Lotus Esprit SE
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 07. Jan 2014 07:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
skikkelig artig....10 points

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 07. Jan 2014 10:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Velkommen på forummet, og en veldig artig historie. :) :)

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jan 2014 00:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Jan 2009 11:52
Innlegg: 10
Gleder meg til å følge prosjektet til ferdig restaurert bil, Einar. Si ifra når maskinen skal ut :wink:

_________________
Oldsmobile Cuttlass cab 1971, 350+TH700
Ford Mustang Grande 1973, C6+460
Ford Granada 1983 2,8 I Ghia
Kawasaki KZ 1000 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jan 2014 08:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 10. Aug 2009 14:01
Innlegg: 91
Bosted: Rett utenfor Oslo
Sjarmerende bil . Artig å ha hatt den så lenge også, blir en del av familien den.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jan 2014 19:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Kul bil og kul historie. Likte bildet fra Polarsirkelen :D

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jan 2014 00:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
skal du sette den tilbake i orginalstand :?: passet mye bedre den fargen som den hadde på det første bilde....

artig historie ,takk for at du delte den med oss =D>

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jan 2014 15:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 23:00
Innlegg: 21
Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har grublet fram og tilbake om restaureringsnivået.

Alternativene har vært: Rat ( godt nok til EU godkjenning ), Rally Falcon ( Motor oppgradering, Manuelt gir, skivebremser etc) eller +/- original.

Endte opp på ønske om +/- original innkludert . Er nå iferd med å plukke ned bilen for rustsveising og utvendig hellakkering, innvendig panser og bagasjelokk, motorrom og innvendig interiør, dvs topp/bunn dørsider og nedre del av dashbord.

Plukket av panser, forskjermer og kanallister denne uka. Ingen stygge overraskelser der
:-)

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
91 Lotus Esprit SE
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 09. Jan 2014 15:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
Mr Bean kjører Rally Falcon vettu:
Søk på Mr Bean Falcon på Google bilder

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Jan 2014 22:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 23:00
Innlegg: 21
Når jeg nevner Rally Falcon, tenker jeg mest på 1963 Monte Carlo, hvor Ford stilte med 5 eller 6 (?) biler.

De vant 6 spesial etapper, men kjørte seg bort på en transport strekke, og fikk en bil på nr 2 totalt:

Bilde

Mr Bean kjører neste generasjon (64-66), men Jay Leno har en 63 Sprint:

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
91 Lotus Esprit SE
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Jan 2014 22:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 23:00
Innlegg: 21
Men endte som sagt med mål å få den tilbake til nogenlunde original:

Bilde


Så nå ser den sånn ut:

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
91 Lotus Esprit SE
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 44 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support