AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 19:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
sikkert vert tatt opp før men jeg er ny her og trådene jeg fant er noen år gamle.
spørsmålet for meg er ikke om men hvordan jeg kan kjøre en egen bil, bilen er alt handla (50 ford shoebox) og via ett internasionalt forum er lagring over vintern straks på plass.
bilen står per nå i boxford litt nord for boston men blir trolig flyttet lengre nord mot maine.

trolig blir turen tvers over landet neste påske og på mindre tid en mange anbefaler her men har ett mål å kome til viva las vegas rockabilly weekend

spørsmålet er da, kan jeg få registrert den eller må jeg finne en der borte som er villig til d i sitt navn?
burde vere mulig få til da jeg har kommet i kontakt med my hjelpsome folk bare angående lagringa

hører mye forskjelig og virker ikke som amrikanere eller folk hjemme vet helt sikkert

håper noen vet noe sikkert da de er mange som tror så og så

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 20:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Hei Jon, og velkommen hit :D

Åkjøre egen bil i USA er jo en drøm for mange, men drømmen kan bli et mareritt hvis du ikke har alt i orden.
Det er to ting du må ha i orden for å kjøre egen bil (lovlig) i USA, det er Registrering og Forsikring.
For begge deler gjelder at du må ha en Adresse i USA. For registrering KAN det gå hvis du får bruke en kompis sin adresse.
Det mest tricky er å få forsikring. Tidligere hadde AMCAR en avtale med et US forsikr selskap, men den gjelder visst ikke lenger.
Du må ha en adresse, og så må du finne et forsikringsselskap (agent) som er villig til å forsikre en utlending. Nå er vi nordmenn ganske vel ansett i USA, men dette er ikke så enkelt.
Det kan gå hvis du har noen som "kjenner deg" og "går god for deg".

Det enkleste er antakelig hvis du kan få en kompis til å registrere og forsikre bilen i sitt navn, og med slik forsikringsdekning at du har lov å kjøre den.

Og det aller enkleste er jo å ha leiebil..... ikke så kult som egen gammal-bil, men sikkert, problemfritt, enkelt og godt.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 20:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
har alt kjøpt bilen og som sagt ikke ett alternativ med leiebil så vet ikke hvorfor de kom opp men skal få til dette selv om jeg ikke kjenner noen der borte bortsett fra via netforum som jo gjør verden mye mindre, men er vel forskjel på statene og, Massachusetts der bilen står virker ikke vere den leteste men blir trolig flytta derfra for lagring

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 20:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
I tittlelen på innlegget ditt spør du jo om "hva er mulighetene", så siden det ikke er så enkelt som vi kunne ønske oss med egen bil i USA, så tenkte jeg at jeg skulle ta med leiebil som en av mulighetene for å kunne kjøre på egen hånd.

Jeg har hatt 3 egne biler og en mc i USA, så jeg har erfart hvor "enkelt" det er. Det er først nå etter at vi kjøpte oss feriehus, og derved fikk egen adresse, at det har blitt noenlunde enkelt å ha egne kjøretøyer. Men fortsatt er det godt å ha kjennte der borte som hjelper meg i forhold til forsikringen.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 21:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
så hvis en har en addresse så lar de seg ordne mener du? har adresse på et utleie hus jeg kan bruke

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 21:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 17. Mar 2012 20:01
Innlegg: 273
Ja, med adresse i statene lar det seg gjøre å registrere og forsikre bil for bruk der!

_________________
1988 s10 Blazer (død)
1988 s10 Blazer
1991 s10 Blazer (tilsalgs)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Nov 2013 21:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
ok noen steder sier de du trenger id fra staten eller gyldig førerkort der så begynt å vurdere om jeg kan regge den på noen der, men dette vet du sikkert? gjelder d en stat eller samtlige for er jo forskjeler der og

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Nov 2013 15:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 04. Mai 2007 10:45
Innlegg: 103
Jeg er helt enig i alt som gMcnut skriver over her. Jeg har egen feriebil i USA som er registrert og forsikret av og på meg, men det var langt fra enkelt og tok lang tid. Nå har jeg klart å få et meget godt forhold til min forsikringsagent (8-9 år skadefri kjøring der borte) så nå holder det med å maile over VIN-nummer på bilen jeg vil ha forsikret så går det automatisk i orden, og jeg betaler online med Visa/Mastercard.

For å i det hele tatt å komme i gang med forsikring så må du ha en adresse der borte. Så bør du ha en bekjent som har et godt og langt forhold til en forsikringsagent som tør ta sjansen å forsikre deg. Noe som hjelper mye er om du har et langt forhold til et selskap her i Norge med mange års skadefri kjøring. Det hadde jeg og fikk mitt Norske selskap skrive et slags "Letter of Recomendation" der de på engelsk bekreftet hvor mange år jeg hadde kjørt skadefritt og hvor lenge jeg hadde vært kunde. Med dette dokumentet så blir du straks mer "spiselig" for agenten da han ser at det antageligvis er liten sjanse for at du kommer ut for noe.
Når du da har klart å komme gjennom dette nåløyet så kommer selve forsikringen. Risiko gjenspeiler oftest prisen, og dermed blir det ofte dyr forsikring. Den måten jeg gjør det på er å tegne en vanlig 6mnd ansvarsforsikring som gjelder fra jeg starter ferien. Den koster gjerne $600-700 for disse 6mnd, når jeg reiser hjem etter 3-4 uker så blir polisen sagt opp og jeg får tilbake overskytende. Problemet da er at det kommer en sjekk i den amerikanske postkassa, og du er jo hjemme igjen. Så for meg så kostet det i snitt ca. $250 for tre ukers forsikring på en 89 Dodge Van. Den er nå parkert, og jeg låner heller en bil av bekjente. Mitt gode forhold til agenten består, så dukker det opp en intresant bil så er det fortsatt ikke noe problem å få den forsikret.

Så min anbefaling er om du absolutt MÅ kjøre bilen din der borte så få den registrert og forsikret på en bekjent der borte der polisen også har ditt navn skrevet inn som sjåfør. Husk at det er en også risiko, for du har i prinsip gitt bort bilen din, så dette bør ikke være en tilfeldig bekjent du bare har mailet med. Husk også at det løper på utgifter når den skal registreres. De fleste stater har en slags regavgift, og noen har sales tax på kjøpesum og noen stater har også veiavgift.

Så summen av alt dette gjør at mange som har vært gjennom denne mølla derfor anbefaler leiebil. Så klart ikke svaret mange vil ha som har drømt om å kjøre egen bil i USA. Drømmen KAN kanskje gjennomføres, men det tar tid, er kronglete, er relativt dyrt og ikke minst må du ha hjelp av en Amerikaner for utlån av adresse og kontakter.

_________________
2001,5 Dodge Ram 5.9 Cummins
1956 Chrysler 300B
1956 Chrysler New Yorker St.Regis 2dht
1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Nov 2013 21:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
takker ram Dodge d svaret hjalp meg mye, oppsumerte en del jeg har finni ut men enkelte er nok å skeptiske der borte til å ha bilen i sitt navn da de blir sittende ansvarlig om jeg crasher big time.
en jeg prata med kontakta sinn forsikringsmann og de sku gå men da måtte jeg møte selv og skrive under så kunne d ta over en uke.
vet du om de lar seg gjøre fra Norge.
er både yrkessjåfør og kjørt skade fritt på privaten i mange år, faktisk aldri hatt forsikrings skade, kansje disse kan vere gode poeng.

har jeg først fått de til tenker jeg kansje lagre bilen for flere turer evt og

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Nov 2013 18:05 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 04. Mai 2007 10:45
Innlegg: 103
Skal du forsikre i eget navn så er nok et skriv fra eget selskap her hjemme nærmest avgjørende om de går med på og tegne deg som kunde.

Til å begynne med så måtte jeg innom agenten min å signere avtalen, men etterhvert så har dette blitt lagt om til å signere elektronisk online. Men jeg har hatt store problemer med å få det til. Jeg har mistanke om at det har noe med norske IP-nummer å gjøre så sikkerhetsystemet til forsikringselskapet låser systemet slik jeg ikke får klikket meg videre. Så i 50% av tilfellene må meg fortsatt møte opp på kontoret for å signere.

Første gangen du gjør dette så vil tiden fly. For du må også få den registrert den på deg og det går brått en dag eller to også. Bilen din er jo såpass gammel at du kan veteranregistrere den og betale veiavgiften en gang for alle. Sjekk de forskjellige statene for å se om det er noen forskjeller. Men neste gang du skal bruke bilen burde det være ren formalia og du burde kunne gjøre det meste på mail før du reiser hjemmefra.

_________________
2001,5 Dodge Ram 5.9 Cummins
1956 Chrysler 300B
1956 Chrysler New Yorker St.Regis 2dht
1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Nov 2013 21:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
så det du sier er at jeg må møte personlig? noen formening hvor lang tid d da vil ta fra ankomst til en kan ha bilen reg og klar?
bilen blir på forhånd sent til ett verksted for full service og ny radiator så den skal tåle noen mil

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Feb 2014 23:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Nov 2013 19:44
Innlegg: 8
jobber enda med dette og nermer seg men lurer litt om jeg bør regne med det går mer eller mindre enn en uke for bilen skal reg selv om leiebil kansje hadde vert mer fornuftig

_________________
30 A-ford coupe
38 Plymouth
50 ford deluxe ( i uniten)
54 Chevrolet 3803 eks røde kors
54 Buick special 2d ht
54 Buick super conv
55 opel
78/89 Chevrolet caprice
78/89 Pontiac catalina safari
87 Chevrolet silverado pick up


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Des 2014 11:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 21. Jun 2008 14:46
Innlegg: 49
Bosted: Ellijay GA
Det er jo veldig stor forskjell fra stat til stat da.
Her i GA tar det ca 10 min så har du registrert bilen. Men du må ha adresse her. Og mange stater må du ha USA førerkort i nå. Som her i GA.
Forsikring får du med norsk førerkort i alle stater gjennom Progressive....no problem.
Men det er også viktig å skjekke reise forsikring om du er her lengere en en mnd. Det er ofte svindyrt å forsikre seg.
Hjelper gjerne til om det er noe som skal ordnes her i GA, Kent :)

_________________
KEJCars
http://www.shotgun.no

06 Ford Mustang GT
03 Ford Expedition


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support