AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 17:41 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Her er noen foto av en helt enkel garasje, sånn bare til inspirasjon dere.
Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 19:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Se der ja. Det var en god dose inspirasjon til verksted delen min. Planene der er ikke ferdig lagt utenom nedfelt løftebukk i gulvet...

Hvaslags gulvbelegg har blitt benyttet i garasjen på bildene?

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 22:28 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Gulvet er flislagt med lange gummimatter til hjulene, men skal man ha bygget som et verksted, da er det ikke så lurt med denne typen fliser kansje.
Denne garasjen som er avbildet, brukes kun som garasje og kontor, da blir det annerledes.
Om du velger fliser, da har du et solid gulv som er billig om du legger selv.
Fliser kan man få tak i billig om man leter, og fliser kan legges direkte på betong ved bruk av ren sement, da koster det bare arbeidet nesten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Så ved nærmere inspeksjon at det var flislagt ja. Det er planen i mitt tilfelle og, men jeg kommer nok til å gå for en gjennomfarget garasjeflis som tåler litt deng. Jeg mistenker at mitt verksted kanskje kommer til å bli brukt litt hardere enn det du har. Som vel er like mye showroom som garasje, hehe.

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:17 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Camarogeddon skrev:
Så ved nærmere inspeksjon at det var flislagt ja. Det er planen i mitt tilfelle og, men jeg kommer nok til å gå for en gjennomfarget garasjeflis som tåler litt deng. Jeg mistenker at mitt verksted kanskje kommer til å bli brukt litt hardere enn det du har. Som vel er like mye showroom som garasje, hehe.

- Camarogeddon

Dette er ikke mitt gulv, ikke min garasje heller. Men jeg har garasje, og skal utvide og flislegge den.
Fliser har jeg erfaring med ellers i huset, og anbefaler fliser overalt der det er betonggulv, det avhenger av grunnarbeidet, dvs hvor nøye du legger flisene om det blir solid eller ikke. Og om såla på bygget er etter forskriftene, at det ikke er jukset i arbeidet, slik at såla slår sprekker.

Man kan jo bruke forskjellige typer fliser, slik at i området der du har verksted-delen har mindre fliser som har samme farge som ellers, men tåler en trøkk.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 28. Apr 2013 21:43 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Da har man så smått kommet i gang etter vinterdvalen. Den ene endeveggen er ferdig kledd, og skal i gang med den andre fortløpende, men tar tid, mye tilpasninger.

Hovedportene til verkstedet tar form. Nederst på disse er det tenkt stålplater (plastbelagte røde, hvis det lar seg skaffe) for litt økt motstandsdyktighet mot vær og vind.

Bilde

Nå gjenstår det bare å sjekke at sakene passer i åpningen når alt ser på plass :)

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Mai 2013 17:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Da var plutselig utvendig på bygget ferdig, med unntak av hengsler på portene. Det gikk med over 1 km med kledning og mer enn 50 liter maling. Nå kjenner jeg det er på tide å roe ned tempoet litt før senebetennelsen er et faktum :)

Bilde

Bilde

Gleder meg til å ta fatt på den morsomme delen av jobben, nemlig å få bygget seg verksted inne i bygget.

- Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Mai 2013 20:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 17. Mar 2012 20:01
Innlegg: 273
flott bygg det der, bare fortsette med bilder...;)

_________________
1988 s10 Blazer (død)
1988 s10 Blazer
1991 s10 Blazer (tilsalgs)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Jun 2013 20:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Da er desverre tilløp til senebetennelse konstatert, så det er bare å ta pause i byggingen fram til det er avklart og godt bekjempet.

Fikk gjort ferdig porter og hengsler før det ble slutt på morroa for denne gang.

Bilde
Jeg syntes det var imponerende hva batteridrillen godtok av mishandling når jeg boret hull til hengselboltene. 20 mm hull i 5 mm plate..


Bilde
Godbilen på vei inn i garasjen for denne gang. Må jo stå ute mens jeg bygger


Bilde
Porter, nå også levert med hengsler. Gikk helt fint opp og igjen, noe som var overraskende mtp at jeg har bygget de selv.

Bilde
Detalj av hengslene. Selve brakettene ble laget av to biter gjerdestolpe som er sveiset sammen i vinkel, og sveiset til armeringen i søyla. Deretter er en plate lagt til i underkant, og et 20 mm hull borret tversj igjennom. Til sist er en 20 mm bolt montert, med muttere på hver side av den nederste plata for å holde bolten i posisjon uten å knipe på hengselen. Hengslene fikk og smørenipler når jeg først var i gang.

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jun 2013 09:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Kjempebra jobbet,du har lagt mye jobb i dette bygget,er virkelig morro å følge med på :) =D> 8) !
En stor dose inspirasjon for oss andre dette her 8) .

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jun 2013 20:51 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Utrolig flott, inspirerende :o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Jul 2013 21:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Mai 2012 22:18
Innlegg: 122
Bosted: Marnardal
=D> =D> Garasjen ble super nice


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Sep 2013 10:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Da var man i gang igjen, etter en noe tvunget avslappet sommer..

Jeg sugde tak i en minigraver og fikk endelig dyttet rørkveilen som har stått på tomta i 1,5 år ned i bakken. Dæven det var godt å få det ut av veien..

Genialt verktøy:

Bilde

Bilde

Fikk også montert renner og varmekabel langs portene både oppe og nede.

Bilde


I går derimot sto det plutselig en stor eske på tomta..

Bilde


Ser ut til å passe bra. Jeg er litt usikker på hva jeg skal ha i midten, om jeg skal fylle det med støp og flislegge, eller bygge en ramme som kan fjernes ved behov og kle denne med dørkeplate eller lignende. Noen som har erfaringer / meninger? Refgner med at jeg må understøtte "ørene" som stikker ut på hver side av plata på et vis og.

På bildet står bukken på biter med 2x8", for at de skal være lettere å flytte på ved behov. Klossen med 2x8" viser hvordan de vil havne i forhold til gulvet.

Bilde

Bilde

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Sep 2013 10:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Skal du flise den ned i gulvet?? Coolt... 2 ting å tenke på da er jo
1- oljesøl
2- maks høyde på jekken
Hvis du har en ramme du kan fjerne så kjøper du deg bare 5cm, pluss at du får "skarpe kanter" i begge ender av hullet som verkstedhora vil henge seg opp i på vei inn og ut under bilen, så jeg tror jeg ville hatt det flatt...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Sep 2013 11:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Oljesøl: Ja, det er et mulig problem, men det kommer jeg nesten ikke unna med nedsenket bukk. Har blir det nok litt erfaringslæring. Det er ikke drenering i nedsenkningen (vil ikke ha olje ned i grunnen akkurat) så eventuelt søl må tørkes opp. Her kan nok en ramme som kan fjærnes være en fordel.

2: Jeg tenkte på en ramme i samme høyde som gulvet mellom bukkene.

Alternativene mine så langt er:
Fylle mellomrommet med støp og lage innstøpte føringer til hydraulikk etc (vurderer om jeg skal bygge inn lys også, det må i så fall taes hensyn til) Dette vil bli fliset over sammen med resten av gulvet

Lage en stålramme, og legge aluminiu7msplate på denne i samme høyde som ferdig gulv. Mere fleksibilitet, men endel mere jobb enn å bare helle i støp og slenge på flis. Men bedre ved oljesøl etc vil jeg tro ettersom det kan taes opp.

Bukken løfter 180 cm opp, så håper på å slippe verkstedhora fullstendig :)

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support