Hei.
Jeg har i senere tid vært travelt opptatt med å bygge min egen garasje og verksted etter mage år med leie og diverse lokaler. Siden jeg stort sett skrur amcar der inne tenkte jeg det var relevant med litt verkstedsinspirasjon. Det kan jo hende noen plukker opp noen ideer når de skal bygge selv.
Jeg startet i sommer, og grunnet leire / dårlige grunnforhold så ble jobben med å grave, drenere og støpe plate satt bort til noen som kunne det. Dette ble lagt ut på anbud til forskjellige entrepenører.
Deretter angrep jeg prosjektet med frisk mot. Jeg har aldri bygget et bygg selv, så mye ble lært underveis. Er det noe man lurer på hvordan jeg har løst så er det bare å spørre
Det ble laget en materialliste som var sånn tålelig komplett, så sendte jeg denne til alle byggsjappene i området og ba om et tilbud. når man kommer med en passe stor leveranse slik blir de gjerne interresert nok til å gi en OK pris.
Byggesett for voksne... nei, jeg har i praksis aldri murt før.
En lur ting var å kjøpe mørtel i storsekk. du får mørtelen billigere, og det er veldig praktisk å bare kunne stå med spade å mate sementblanderen inntil du får riktig konsistens
Å få sakene levert er ikke så veldig dyrt faktisk.
Plata har et "hakk" på 50 cm for å følge terrenget, med felles tak. på denne måten blir det bedre takhøyde i verksted delen.
Takbjelke og sidebjelker for takåset i verksted delen. Bjelken er en HEB 240, søylene 100 firkant.
SMOPP! der var muren oppe. Å mure isoblokk var ganske greit, men det krever nøyaktighet mtp snoring etc for å være sikker på at ting blir RETT. Forresten, aldri tro at betongplata di er helt rett, selv om den ser aldri så bra ut. mål, kryssmål og bruk snor. Både på deler, og av hele bygget. Dette bommet jeg litt på, og det gikk noe tid på småfeil relatert til slikt.
Legg merke til muringen over portåpningen, det ser ganske snedig ut, men de klossene stikker ikke noe sted...
Neste utfordring var reisverket, noe som også gikk temmelig greit, ettersom jeg hadde muren som utgangspunkt.
Fikk god hjelp av en ranbil til å både hente leca som var til overs (bomma KRAFTIG, og fikk 6 paller med isoblokk i pluss) samt å få løftet på plass takbjelken som veide 650 kg.
WEEE. Takbjelken i verkstedet på plass, og sveiset fast.
Taket begynner å ta form..
Fikk takstoler. Det er IKKE noe å spare på å bygge sånne selv. mener jeg betalte 800 kr per takstol ferdig på tak. skal du gjøre slikt selv så koster det mere bare for skjøteplater etc..
Jeg måtte nemlig bygge en, siden jeg hadde bestilt 13 takstoler, men når den siste skulle på plass innså jeg plutselig at jeg burde nok ha bestilt 14...
Taket tar form. Forenklet undertak basert på duk
Ferdig med duk og lekt
OOOG kledd med helt enkle bølgeblikkplater.
Innvendig i verksted delen
Sett nedenifra. lecaveggene skal kles inn for et mindre "bastant" utseende når man kommer inn på tomta.
Status i høst.
Endelig er har grombilen fått sted å stå på egen tomt.
Har fått på porter, dører og litt kledning, men det er slutt på muligheten til å forhåndsmale kledning nå, ettersom dieselvarmeren min har konka..
Har fått på plass vinduer, men har ikke bilder av det ennå. Det blir så fort mørkt for tiden.
Kommer mere etterhvert som ting skrider fram..
-Camarogeddon