AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 14:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 11:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Hei.

Jeg har i senere tid vært travelt opptatt med å bygge min egen garasje og verksted etter mage år med leie og diverse lokaler. Siden jeg stort sett skrur amcar der inne tenkte jeg det var relevant med litt verkstedsinspirasjon. Det kan jo hende noen plukker opp noen ideer når de skal bygge selv.

Jeg startet i sommer, og grunnet leire / dårlige grunnforhold så ble jobben med å grave, drenere og støpe plate satt bort til noen som kunne det. Dette ble lagt ut på anbud til forskjellige entrepenører.

Deretter angrep jeg prosjektet med frisk mot. Jeg har aldri bygget et bygg selv, så mye ble lært underveis. Er det noe man lurer på hvordan jeg har løst så er det bare å spørre :)

Det ble laget en materialliste som var sånn tålelig komplett, så sendte jeg denne til alle byggsjappene i området og ba om et tilbud. når man kommer med en passe stor leveranse slik blir de gjerne interresert nok til å gi en OK pris.

Bilde
Byggesett for voksne... nei, jeg har i praksis aldri murt før.
En lur ting var å kjøpe mørtel i storsekk. du får mørtelen billigere, og det er veldig praktisk å bare kunne stå med spade å mate sementblanderen inntil du får riktig konsistens
Å få sakene levert er ikke så veldig dyrt faktisk.
Plata har et "hakk" på 50 cm for å følge terrenget, med felles tak. på denne måten blir det bedre takhøyde i verksted delen.

Bilde
Takbjelke og sidebjelker for takåset i verksted delen. Bjelken er en HEB 240, søylene 100 firkant.

Bilde
SMOPP! der var muren oppe. Å mure isoblokk var ganske greit, men det krever nøyaktighet mtp snoring etc for å være sikker på at ting blir RETT. Forresten, aldri tro at betongplata di er helt rett, selv om den ser aldri så bra ut. mål, kryssmål og bruk snor. Både på deler, og av hele bygget. Dette bommet jeg litt på, og det gikk noe tid på småfeil relatert til slikt.

Bilde
Legg merke til muringen over portåpningen, det ser ganske snedig ut, men de klossene stikker ikke noe sted...

Bilde
Neste utfordring var reisverket, noe som også gikk temmelig greit, ettersom jeg hadde muren som utgangspunkt.

Bilde
Fikk god hjelp av en ranbil til å både hente leca som var til overs (bomma KRAFTIG, og fikk 6 paller med isoblokk i pluss) samt å få løftet på plass takbjelken som veide 650 kg.

Bilde
WEEE. Takbjelken i verkstedet på plass, og sveiset fast.

Bilde
Taket begynner å ta form..

Bilde
Fikk takstoler. Det er IKKE noe å spare på å bygge sånne selv. mener jeg betalte 800 kr per takstol ferdig på tak. skal du gjøre slikt selv så koster det mere bare for skjøteplater etc..
Jeg måtte nemlig bygge en, siden jeg hadde bestilt 13 takstoler, men når den siste skulle på plass innså jeg plutselig at jeg burde nok ha bestilt 14...

Bilde
Taket tar form. Forenklet undertak basert på duk

Bilde
Ferdig med duk og lekt

Bilde
OOOG kledd med helt enkle bølgeblikkplater.

Bilde
Innvendig i verksted delen

Bilde
Sett nedenifra. lecaveggene skal kles inn for et mindre "bastant" utseende når man kommer inn på tomta.

Bilde
Status i høst.

Bilde
Endelig er har grombilen fått sted å stå på egen tomt.

Bilde
Har fått på porter, dører og litt kledning, men det er slutt på muligheten til å forhåndsmale kledning nå, ettersom dieselvarmeren min har konka..

Har fått på plass vinduer, men har ikke bilder av det ennå. Det blir så fort mørkt for tiden.

Kommer mere etterhvert som ting skrider fram..

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 12:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Nice, er kun litt missundelig nå! hehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 12:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ser topp ut :)
Blei nesten misunnelig her nå hehe

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 17:33 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Det var et digert bygg du har satt opp, hvor mye kostet materialene til dette? (minus de 6 pallene du fikk for mye) H-bjelker av denne dimensjonen koster nok endel vil jeg tro.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 17:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 17. Nov 2006 20:37
Innlegg: 3915
Bosted: Nordmøre
:) Gratulere med ny garasje , såg jo bra ut detta 8) hvor mye m2 ble den ?
Tips til oppvarming : kjøp deg ei bra varmepumpe 8)

_________________
---------------------------------------------------
Restaurer Chevrolet Imperial Landau Convertible 1929
Bygger Pontiac Firebird 1972 ls3 L99 6L80E IFS/IRS
Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 21:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 17. Mar 2012 20:01
Innlegg: 273
Neida, har ikke lyst på en slik garasje... :D Ser veldig bra ut!

_________________
1988 s10 Blazer (død)
1988 s10 Blazer
1991 s10 Blazer (tilsalgs)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 22:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
hele suppa er på 115 kvadratmeter.
varmepumpe har vært med i planene siden starten ja. det blir godt isolert.det har gått ca 200k i grunnarbeide, og 300 i materialer. da er uforutsette utgifter osv tatt med. men det er ikke inkludert innvendige arbeider i verksted delen (isolasjon i tak, gips i tak, varmepumpe, fliser osv osv. det er utgifter som jeg tar etterhvert. pri 1 er jo å få skallet ferdig.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 22:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Drømmebygg!
Du får det bra der!

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 22:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
tusen takk for alle lovord. Må si jeg av og til står og klør meg i hue og lurer på hva i alle dager jeg har begitt meg ut på, men man lærer, og morro er det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 22:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Apropos takbjelke så var det ikke galt i det hele tatt. Selve bjelken kom på 6500 pluss moms.
Alt jernet kom totalt på under 10 000 pluss mva. Da lå det ferdig levert på tomta.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 23:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Gratulerer med egen garasje. Som du sier sparer man seg av og til til fant. Å få ting levert med lastebil isteden for å kjøre 100 turer med en liten henger er en av tingene man ofte bør koste på seg.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Feb 2013 23:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Det har mye å si for kostnad ja. Jeg brukte mye tid på å lage material oversikt, noe som gjorde det enkelt å la leverandørrne by. Det skilte vel en 75 tusen mellom topp og bunn mener jeg å huske.

Alt stort eller tungt fikk jeg levert. Jeg har mye mere nytte av å bruke en dag eller to med fri på å snekre enn å kjøre plank.

Noe annet man ikke må være redd for å bruke litt penger på er verktøy du vet du kommer til å bruke mye. Jeg har brukt 2000 10cm lange skruer og gudene veit hvor mange små. Til det kjøpte jeg en god proff type skrudrill med flere batterier. Det er ikke et kjøp jeg har angret på. Å så der med en billigdrill med 12 timer ladetid hadde rett og slett ikke fungert.

En litt rimelig sag går derimot fint. Men ikke kjøp billige blader til de. Selv handla jeg en kombisag (bord og gjærsag) på clas. Denne har fungert fint til mitt bruk i hvertfall.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Feb 2013 14:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 13. Nov 2006 13:23
Innlegg: 46
Bosted: Arendal
Hvordan ordnet du med ansvarsrett når bygget er over 75kvm?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Feb 2013 14:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Jeg har betalt en byggmester for å følge opp byggingen min, samt stå ansvarlig.

Veldig kjekt å ha noen å ringe til når man står fast på hvordan ting skal gjøres.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Feb 2013 17:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Kjempebra bilder og flott bygg,alle sammen her...inkludert meg selv,er skikkelig sjalu på deg nå..hehe 8) ! Det er dette vi alle drømmer om,og ønsker oss. Det er iallefall skikkelig god inspirasjon til å fortsette å spare selv og realisere sin egen furtebu/mekkeverskted en dag..hehe :) 8) !
Kom gjerne med flere bilder når du har fått gjort mere på bygget :) .

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support