AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 219 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 08:20 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Jeg bruker vanlig gratis brungul sand, som jeg filtrerer gjennom et gitter (i mitt tilfelle gnistfangeren til peisen).
Dette fungerer like godt som kjøpesanda fra biltema.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 21:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
zx9r skrev:
Jeg bruker vanlig gratis brungul sand, som jeg filtrerer gjennom et gitter (i mitt tilfelle gnistfangeren til peisen).
Dette fungerer like godt som kjøpesanda fra biltema.


brungul sand,hvor finner du det :?: lite ørken her oppe #-o

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 21:20 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
bare dra til et grustak, og be om støpesand!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 21:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Bruk tørka og god sand. og grunn med 1 gang etterpå, eller så har du rust hinna før du vet orde av det

Ja å ikke minst, mest mulig tørr luft, både ut av kompressoren og den lufta du jobbe i

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 22:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
støpesand :?: den har vel litt salt i seg :shock: den er ikke tørr hellere #-o nei kjøper sand som er beregnet på blåsing.... ganske tørt i lufta om vinteren,faktisk mer fukt i lufta om sommeren....hva slags grunning er best og bruke :?: syregrunning :?:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:28 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
bad luck skrev:
støpesand :?: den har vel litt salt i seg :shock: den er ikke tørr hellere #-o nei kjøper sand som er beregnet på blåsing.... ganske tørt i lufta om vinteren,faktisk mer fukt i lufta om sommeren....hva slags grunning er best og bruke :?: syregrunning :?:

Hvor har du hørt at støpesand har salt i seg? dette er ikke sant i det hele tatt.
Samme for meg om du vil betale 150,- sekken så er ikke det dyrt heller, dvs alt er relativt, du slipper å tørke det.

All type sand kan brukes, kvarts-sand er det beste vil jeg tro,, bare du får filtrert sanda, og selvføgelig tørket den, men det sier seg selv.
SAndblåsing er enkle greier, du kunne sikkert også brukt salt til å blåse vekk rust, har ikke prøvd.

Men den gule støpesanda er lettest å få tak i, og det gjelder hele europa.
Jeg har vært om bord i skip, der vi har kjørt inn i flytedokk, og sandblåst skutesidene med denne sanda.

Og støpesand hentes fra helt vanlig sandtak, og det eneste som er viktig med støpesand, det er at den ikke inneholder humus.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
zx9r skrev:
bad luck skrev:
støpesand :?: den har vel litt salt i seg :shock: den er ikke tørr hellere #-o nei kjøper sand som er beregnet på blåsing.... ganske tørt i lufta om vinteren,faktisk mer fukt i lufta om sommeren....hva slags grunning er best og bruke :?: syregrunning :?:

Hvor har du hørt at støpesand har salt i seg? dette er ikke sant i det hele tatt.
Gjør hva du vil for meg, om du vil betale 150,- sekken så er ikke det dyrt, dvs alt er relativt.

All type sand kan brukes, kvarts-sand er det beste vil jeg tro,, bare du får filtrert sanda, og selvføgelig tørket den, men det sier seg selv.
SAndblåsing er enkle greier, du kunne sikkert også brukt salt til å blåse vekk rust, har ikke prøvd.


hørte det av en betong entrepenør, men det er vist helt feil i følge zx9r...koster ikke 150 kr for en sekk heller,100 kr på biltema 59 på Jula ...så det valget er rimelig enkelt......og begynne og lage et tørkeanlegg og filtreringsanlegg for sand i garasjen er ikke aktuelt... :shock:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Sist endret av bad luck den Man 21. Jan 2013 23:43, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
bad luck skrev:
zx9r skrev:
bad luck skrev:
støpesand :?: den har vel litt salt i seg :shock: den er ikke tørr hellere #-o nei kjøper sand som er beregnet på blåsing.... ganske tørt i lufta om vinteren,faktisk mer fukt i lufta om sommeren....hva slags grunning er best og bruke :?: syregrunning :?:

Hvor har du hørt at støpesand har salt i seg? dette er ikke sant i det hele tatt.
Samme for meg om du vil betale 150,- sekken så er ikke det dyrt heller, dvs alt er relativt, du slipper å tørke det.

All type sand kan brukes, kvarts-sand er det beste vil jeg tro,, bare du får filtrert sanda, og selvføgelig tørket den, men det sier seg selv.
SAndblåsing er enkle greier, du kunne sikkert også brukt salt til å blåse vekk rust, har ikke prøvd.

Men den gule støpesanda er lettest å få tak i, og det gjelder hele europa.
Jeg har vært om bord i skip, der vi har kjørt inn i flytedokk, og sandblåst skutesidene med denne sanda.

Og støpesand hentes fra helt vanlig sandtak, og det eneste som er viktig med støpesand, det er at den ikke inneholder humus.
.


hørte det av en betong entrepenør, men det er vist helt feil i følge zx9r...koster ikke 150 kr for en sekk heller,100 kr på biltema(18Kg) 59 på Jula for 25 kg...så det valget er rimelig enkelt......og begynne og lage et tørkeanlegg og filtreringsanlegg for sand i garasjen er ikke aktuelt... :shock:

Jeg rakk ikke å bli ferdig med kommentaren før du siterte meg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
Allt som tas fra jordoverflaten har et lite men ubetydlig innehold av salt, det er derfor havet er saltholdig.
Men støpesand blir ikke tilsatt salt, det har ikke jeg lært, jeg vet en del om faget.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jan 2013 23:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
zx9r skrev:
Allt som tas fra jordoverflaten har et lite men ubetydlig innehold av salt, det er derfor havet er saltholdig.
Men støpesand blir ikke tilsatt salt, det har ikke jeg lært, jeg vet en del om faget.


hvem har sagt at støpesand blir tilsatt salt :shock:

gidder ikke og krangle mer med deg zx9r...har funnet ut hva jeg skal gjøre videre :wink:

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:14 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 21. Feb 2012 02:36
Innlegg: 336
bad luck skrev:
zx9r skrev:
Allt som tas fra jordoverflaten har et lite men ubetydlig innehold av salt, det er derfor havet er saltholdig.
Men støpesand blir ikke tilsatt salt, det har ikke jeg lært, jeg vet en del om faget.


hvem har sagt at støpesand blir tilsatt salt :shock:

gidder ikke og krangle mer med deg zx9r...har funnet ut hva jeg skal gjøre videre :wink:

Synd at du oppfattet det slik da, at ting jeg korrigerte og som jeg mente var feil, betydde krangel, det var ikke det som motivet??!!
Men greit, skal ikke kommentere deg mer. bare køddea :P


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 14. Apr 2006 15:17
Innlegg: 19
Bosted: mauseidvåg
Kvarts sand? Jo det må du gjerne bruke men intet blåsemiddel skal inneholde kvarts! Kreft.stenlunge.asma og en masse andre ting kan du på dra deg av det! Derfor måtte også Biltema og lignende slutte å selge billig sanden sin. Det man bruker i dag er gjerne silikater av Alu. Glass. Soda pulver. Men til bil å tynn plate så er almaditt garnet å anbefale. Denne er 100% naturlig å metallfri. Selges i 25 kg sekker eller på pall. Ikke så verst pris heller.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
torino76 skrev:
Kvarts sand? Jo det må du gjerne bruke men intet blåsemiddel skal inneholde kvarts! Kreft.stenlunge.asma og en masse andre ting kan du på dra deg av det! Derfor måtte også Biltema og lignende slutte å selge billig sanden sin. Det man bruker i dag er gjerne silikater av Alu. Glass. Soda pulver. Men til bil å tynn plate så er almaditt garnet å anbefale. Denne er 100% naturlig å metallfri. Selges i 25 kg sekker eller på pall. Ikke så verst pris heller.


Takker.... :D

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 00:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 14. Apr 2006 15:17
Innlegg: 19
Bosted: mauseidvåg
:D versegod:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jan 2013 09:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
I california er vel sandblåsing forbudt.

Fikk høre en gang at det ble forbudt grunnet alle plagene man fikk.

folk som fikk plager, var dem som var så dum at dem ikke brukte værneutstyr, men dem var smart nok til å saksøke når dem fikk helseproblemer. #-o

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 219 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 40 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support