AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 14:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 17. Nov 2012 01:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
malibuen jeg har er solgt ny i norge i 79 og den er GODKJENT med alle originale lys så og det er oransje markeringslys forran og røde blinklys bak og dette er godkjent. hva er problemet med å få slik godkjent idag enn for 40 år siden? bare for at det er godkjent for 30-40 år siden sp kan man ikke gjøre det idag? helt idiotisk hele eu systemet med lys og slikt og volvo klarer det som nenvt over her. rart ;S

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Nov 2012 11:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
... RC'en min er ny i Norge i -78. Den er godkjent med røde blinkelys bak og uten oransje blink på siden. Men der var både oransje markeringslys på siden og oransje park fremme koblet ut... Men det virker nå... ;)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Nov 2012 22:06 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 01. Okt 2008 14:57
Innlegg: 117
Bosted: Strømmen
Hvordan vet dere at disse ble godkjent i '78 og '79 med dette lysutstyret? Står det innskrevet i vognkortet?
Reglene er klare på dette området så da er det i tilfelle noen som ikke har gjort jobben sin.
Det er vel heller mulig at det i løpet av de mere enn tredve åra som har gått er noen som har bygd dette tilbake igjen etter godkjenning.

_________________
Kjell Tobiassen


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Nov 2012 23:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
på malibuen min er det innskrevet i vognkortet.

på min suburban 90 mod var de røde markeringslysene bak klipt av og de oransje markeringslysene framme klipt av og sota over da jeg kjøpte bilen. men jeg kjøpte nye lykter og la opp nye ledninger og kobla opp slik at alle lysene originalt funker. har sidemarkeringslysene framme og bak og dem funker og har vært på eukontroll og blitt stoppet av både politiet og vegvesen i teknisk kontroll uten at dem har sagt noe.
eneste som IKKE er originalt på suburban er blinklysene bak. der er det ettermontert guleblinklys og de røde originale blinklysene er i bruk. har tenkt å koble opp de røde blinklysene bak også siden resten er originalt.

forran har jeg hvit glass for park/blinklys og hvite parklys og gule pærer for blinklys

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 00:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Sidemarkeringslys ble påbudt i USA i 1968. Se f.eks på 67 og 68 Camaro. På 67-modellene mangler lysene. på 68-modellene er de der. Det er vel sidemarkeringslys på så å si alle eurobiler nå. Om det er påbudt vet jeg ikke, men det kommer garantert. Katalysator var de vel først ute med i USA også.

I USA var det også påbudt med runde fronthovedlykter til medio 70-tallet (husker ikke eksakt år).
Tror også det var krav om omkretsen på de, om det var 1 lykt på hver side, eller 2.

Har hørt at den første US-bilen som kom til Norge med ABS-bremser (tror det var en Lincoln ca 1980) ikke ble godkjent før ABS var deaktivert. Årsak: hjulene blokkerte jo ikke ved oppbremsing!
Om historien er sann vet jeg ikke, men den virker meget plausibel..

Det er sikkert en stack med andre ting som har vært forbudt, som i dag er påbudt.

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 11:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Nitro66 skrev:

I USA var det også påbudt med runde fronthovedlykter til medio 70-tallet (husker ikke eksakt år).
Tror også det var krav om omkretsen på de, om det var 1 lykt på hver side, eller 2.

Har hørt at den første US-bilen som kom til Norge med ABS-bremser (tror det var en Lincoln ca 1980) ikke ble godkjent før ABS var deaktivert. Årsak: hjulene blokkerte jo ikke ved oppbremsing!
Om historien er sann vet jeg ikke, men den virker meget plausibel..

Det er sikkert en stack med andre ting som har vært forbudt, som i dag er påbudt.


1958 var første året det var lov med dobble frontlys (4 totalt) i USA.
Har sett dette som eit sett for å ettermontere på 1957 Chevy, men det ser litt sprøtt ut. :roll:

Kong Olav fikk vel ein 1976-77-78 ? Lincoln i gåve frå NAF med ABS bremser.
Kong Olav kunne få dispensajon frå reglane men han ville ikkje det, så bilen vart retunert til USA. #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Des 2012 12:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Nitro66 skrev:
Sidemarkeringslys ble påbudt i USA i 1968. Se f.eks på 67 og 68 Camaro. På 67-modellene mangler lysene. på 68-modellene er de der. Det er vel sidemarkeringslys på så å si alle eurobiler nå. Om det er påbudt vet jeg ikke, men det kommer garantert. Katalysator var de vel først ute med i USA også.

I USA var det også påbudt med runde fronthovedlykter til medio 70-tallet (husker ikke eksakt år).
Tror også det var krav om omkretsen på de, om det var 1 lykt på hver side, eller 2.

Har hørt at den første US-bilen som kom til Norge med ABS-bremser (tror det var en Lincoln ca 1980) ikke ble godkjent før ABS var deaktivert. Årsak: hjulene blokkerte jo ikke ved oppbremsing!
Om historien er sann vet jeg ikke, men den virker meget plausibel..

Det er sikkert en stack med andre ting som har vært forbudt, som i dag er påbudt.

Står endel om dette her:
http://www.amcar.no/amcar+bilpolitisk/b ... gjort.html
Sitat:
En Lincoln med ABS-bremser bak ble nektet godkjenning i Norge fordi den ikke oppfylte datidens krav til at et kjøretøy skulle kunne blokkere alle 4 hjul. Bil med ABS-bremser ble vurdert som trafikkfarlig av datidens sakkyndige i Vegdirektoratet, så slike nymotens ”amerikanske oppfinnelser” ville man ikke ha på norske veier.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Mar 2016 13:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 07. Nov 2007 00:55
Innlegg: 58
Bosted: Trondheim
lrog skrev:
Hadde litt problem med min 09 Challenger srt8.

Bla. at kjørelys var Oransje, men dette løste seg med og levere inn bilen på Dodge og få de til og aktivere DRL. i software

Noe som ikke er lovlig i Usa, men brukes i Canada.

Dette regner jeg med kan gjøres på de fleste nye biler.

Fikk også montert dobbelvirkende LED pærer bak, (hvit ved bremsing og Gul ved sidemarkering som blir oransje i rødt glass)

Alt dette fikset de på Dodge.

Er i ferd med å ska registrere en 2008 mod SRT 8 i disse dager , denne bilen fikk mangellapp på blinklys og sidemarkeringslys ved visning. Hvilken Dodge forhandler gjorde denne programmeringen for deg , husker du hvor du fikk tak i pærer? Hvordan gjorde du det med blinklys fremme , brukte du bare vanlige 2 pola orange. Har du bilen fortsatt , og hvilken farve er det å den?

_________________
1968 camaro LS 1 & 4 L60 (EX)
1995 Trans Am LT 1 TPI & T 56. (EX)
1971 Cuda 452 & 727. (EX)
1969 Firebird LS 1 & 4L60E (EX)
2005 Mustang GT v8.
2015 Lexus NX300H f sport.
1957 BelAir 555 (EX)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Mar 2016 18:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Jan 2014 22:49
Innlegg: 10
Camaro Olav skrev:


Er i ferd med å ska registrere en 2008 mod SRT 8 i disse dager , denne bilen fikk mangellapp på blinklys og sidemarkeringslys ved visning. Hvilken Dodge forhandler gjorde denne programmeringen for deg , husker du hvor du fikk tak i pærer? Hvordan gjorde du det med blinklys fremme , brukte du bare vanlige 2 pola orange. Har du bilen fortsatt , og hvilken farve er det å den?



Mener de skal ha en DRB-III scanner hos Bilmax i Trondheim (original Chrysler/Dodge sak)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support