AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 11:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 08. Mai 2012 09:28 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 20. Jun 2011 15:26
Innlegg: 86
Bosted: Kristiansund
Da var EU kontroll over... og skulle vel kanskje vurdert noen andre kontroll organ.

Ble møtt med en tone som sa at "vi liker ikke amerikanere". =D>

Jeg var inne på bukken i 1 time og mannen saumfarte bilen, mens det gikk igjennom 2 råner bilen ved siden på samme tiden. (ja ja.. skal vel slite litt for skjønnheten)

Det ble en lang coctail liste med utbedringer...

8 stk. 1-er feil

10 stk. - 2-er feil

Mye av lista er mye svada...

Manglende Varseltrekant, skiltlys som ikke stod akkurat i sokkelen (hadde ramlet ut da jeg fiklet med lysa i går natt), løst speil..

Det som jeg er heller mer overrasket på er...

0.1 - Understellsnummer ikke påvist ??

Det skulle stå preget i understellet ??
Hvor i alle verden kan det være ?

_________________
Chevrolet Corvette 1979
Mercury Cougar XR7 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Mai 2012 11:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
oppå venstre innerskjerm har mustang det. så spørs om ikke du har på samme plass? eller skulle ha hadd

og i vindue

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Mai 2012 21:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Føler med deg,som jeg har nevnt før så hadde jeg samma opplevelsen med min 79 Ranchero. Dem påpekte at jeg hadde for mye lys fremover+at de røde markeringslysa bak ikke var lov. 2'er feil på begge to. Når det gjelder lysene fremover,så er jo dette det bilen er oppsatt med originalt,men ikke lov her i norge. Blir så eitrende forbanna når sånne amcar-rasister skal godkjenne bilene våre. Kan dem ikke heller bruke tida å kreftene sine på å ta disse utenlandske vogntoga som man veit er ulovlige :twisted: !!???
Gruer meg til jeg en seinere gang skal måtte på biltilsynet med en amcar ja...

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Mai 2012 22:27 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 20. Jun 2011 15:26
Innlegg: 86
Bosted: Kristiansund
grogei skrev:
oppå venstre innerskjerm har mustang det. så spørs om ikke du har på samme plass? eller skulle ha hadd

og i vindue


Takker for svar... men.... #-o
Har bare VIN i vinduet fremme på førersiden.

Oppå innerskjermene i motorrom finnes ingen nummer stemplet, så jeg får ta av framdekka og se inn under skjermen eller rammen foran der. Noen tipset meg at dem skulle vært preget der, men jeg har hørt både venstre og høyre side...
(Og bilen som er nettopp tectylert, alt er jo svart som natta)

_________________
Chevrolet Corvette 1979
Mercury Cougar XR7 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: EU kontroll Tr
InnleggSkrevet: Tir 08. Mai 2012 22:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Oi oi sorry min feil. trudde det var samme bilen som mustang du hadde. men ser jo no at det ikke er det.

da vet jeg desverre ikke. sorry mange biler har ikke preget inn nr og må få preget inn et nr, når den kommer til norge

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 10:10 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 20. Jun 2011 15:26
Innlegg: 86
Bosted: Kristiansund
Ranchero skrev:
Føler med deg,som jeg har nevnt før så hadde jeg samma opplevelsen med min 79 Ranchero. Dem påpekte at jeg hadde for mye lys fremover+at de røde markeringslysa bak ikke var lov. 2'er feil på begge to. Når det gjelder lysene fremover,så er jo dette det bilen er oppsatt med originalt,men ikke lov her i norge. Blir så eitrende forbanna når sånne amcar-rasister skal godkjenne bilene våre. Kan dem ikke heller bruke tida å kreftene sine på å ta disse utenlandske vogntoga som man veit er ulovlige :twisted: !!???
Gruer meg til jeg en seinere gang skal måtte på biltilsynet med en amcar ja...



Hadde selv Røde markeingslys bak, og jeg fikk en 2-er feil der også.
Det var ikke lov med røde, så det måtte vekk ble jeg fortalt. Da var jeg kjapp på labben, og hadde igrunnen forberedt meg på det... tok opp skrujernet fra lomma, åpnet glasset og tok ut pære. Satte glasset på igjen.
Da ble jeg fortalt at jeg ville få en 2-er feil uansett, for nå virket dem ikke bak. =D>

Så var det nok en saumfaring, denne gangen av bilbeltet, han drog ut hele beltet til endes fra trommel og selvsagt... ha fant en liten revne, som gikk i flukt med retningen på beltet. Den var på 10 mm, og slik kunne det ikke være. Det ble selvsagt en 2 er feil. (jeg har aldri sett så langt inne på Belterullen, greit jeg er stor, men er ikke 1,80 meter alle veier) :mrgreen:

Så gjenspeilte han utrolig mye feil på bre,serør som lakk og svettet i alle kanter, det skjønner jeg heller ikke da alt er innbakt i tørr fin stivnet tectyl, og for å toppe det, så ligger alle røra her inne i sånne spiralhylser rundt hele bilen under. Det er bare selve knekken ned til bremse delen som viser.
Det som da er mere skremmende er at fremme med bremsekraftforsterker der alle rørs starter i fra var det noe overfladisk rust, men dem var greie nok. #-o

Nei.. det var en spesiell opplevelse, og en fikk følelse av å stå skole-rett for nå skulle O store Mester gå rundt å finne alle de feil jeg liksom "prøvde" og gjemme bort, for liksom å lure ham.

Det er jaggu ikke rart at det blir en slik holdning at en virkelig prøver å lure unna diverse feil. en bygger seg opp nærmest ett KIT hjemme i garasjen som heter EU-Kontroll kit'et. Bygger om hele bilen før en stikke til EU kontroll, så er det hjem å forvandle bilen tilbake, og faktisk gjør bilen bedre.
Blir jo helt dumt å ta på bilen min trillebår hjul for å vise den, så gå hjem å ta på de andre hjula med sansynligvis 30 års nyere teknologi, mindre kast og faktisk mye bedre å kjøre med.
MEN... faktisk så godkjente denne EU kontrollen dekk og felger, noe som jeg egentlig visste ikke ville (trodde) bli godkjent. :roll: Blir jo rene bingoen å vise bilen for EU kontroll noen ganger.

_________________
Chevrolet Corvette 1979
Mercury Cougar XR7 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 11:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Heldigvis kan du ta etterkontrollen hvor du vil... Bytt én bremseslange, så får du antagelig slettet både markeringslyset (uten pære) beltene, (du kan si du har byttet de) bremseslangene og muligens også understellsnr, mener at det bare står VIN-tag i vinduet på mange eldre amcars?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 12:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Generelt mye syting over Eu kontroll. jeg er da virkelig glad for at vi har slike kontroller.

fy fader så mye møkk som gikk rundt på veiene, når Eu kontrollene kom.

Fikk inn biler med bærekuler som datt i fra hverandre, når man tok i dem.
Fikk inn biler som kun hadde ytterringen på bremseskiva igjen.
Fikk inn biler som ikke hadde bremser bak, grunnet problem med lastreguleringsventilen.
listen er kjempe lang, føler at bilparken er blitt bedre, men fremdeles mye farlig som blir oppdaget

Men sier meg enig at det er noen få ting som ikke henger på greip, å det er dette med markeringslys, men reglene er no slik. (er for å skille mellom fram/bak og side på en bil)
Når det gjelder Vin nr, så skal det preges inn på ramma på bilen med ramme og på innerskjerm/støtdempertårn/ torpedovegg eller annen passelig plass, for biler som er selvbærende.

Ble ikke bilen levert orginalt med dette, er det bare å få det gjort, enten selv eller på et verksted.

Ganske vanlig at Amcar mangler. men skal ha i norge

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 13:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
er litt enig med grogei her når det gjelder eukontroll. men en ting jeg ikke er enig i er det med lysene. det er bare tåpent.
har selv originale røde markeringslys i baklyktene på suburban min. aldri fått en eneste anmerkning på eukontroll. så ser egentlig ikke problemet. blir jo mere som ekstra parklys bak vill jeg si.

men det med at grogei sier det går mye møkk på veien ja det kan jeg være enig i.

for 2 dager siden kom jeg til en bil som sto med nødblinken på. måtte stoppe å se hva det var. joda da jeg kom ut var den en ca 30 år gammel mærce med venstre forhjul som sto 90 grader ut fra hjulbuen forran. gjett hva som hadde skjedd? joda. bærekula i bærebrua hadde løsna fra resten og bare datt av så hjulet hadde vrengt seg. var jo selvfølgelig et udugeli kvinnemenneske som ikke ante noen ting. jeg rikla litt på bærebrua. endte med at jeg sto med hele bærebrua i hånda. hva ville skjedd om hun kom i 80 km/h og motgående trafikk hadde kommet? stygg ulykke sier jeg bare. så må si meg enig at eukontroll er viktig hvertfall når det gjelder slitedeler som har med sikkerhet å gjøre. er jo livsfarlig.

men det med lysene og skiltlysene er jo patetisk. suburban manglet det skiltlys i 5 år på den før jeg fiksa det. ikke en eneste anmerkning på det engang.

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 13:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 20. Jun 2011 15:26
Innlegg: 86
Bosted: Kristiansund
Joda, tar den, og er enig med at det er bra med EU kontroll, så lenge vi snakker om sikkerhet og det som skal til for at bilen er mest sikker for å ferdes på norske veier.
Men at vi skal bli mistenkeligjort fordi vi kjører en Amcar er bare tullete, og fortelle at "vi ikke liker Amerikanere her" sier jo sitt.

Men.. men.. Får bare dra opp ermene og gå igjang med listen :D

Når det gjelder denne pregingen så bare slår jeg inn nummeret på innerskjermen i motorrommet, så burde den være i boks.

_________________
Chevrolet Corvette 1979
Mercury Cougar XR7 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 13:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
virker som man blir forfulgt til punkt og prikke pga man kjører amcar.

da jeg kjøpte suburban min var jeg nettopp blidd 20 år. jeg henta bilen en sen kveld. dagen etterpå da jeg var ute å kjørte i bodø ble jeg stoppa av politiet 3 ganger på under 2 timer. da ble jeg forbanna. den første gangen var det med blålys og sirene etter meg. kjørte pent og pyntelig i trafikken etter fartsgrensen.

men greia var at dem så at noen som var ung kjørte en slik bil og da tenkte dem jo med en gang totaltvekt. men dem dreit på draget da dem fant ut at jeg hadde lov å kjøre bilen. dem ble ganske taus og ydmyk. men det synes jeg er voldsomt å komme etter med blålys og sirene ;o
men skjønner det jo litt også da. ikke så mange ungdomer som kjører full size amcar akkurat.

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 19:01 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
VIN nummeret står på tag i frontruta i nedre venstre kant på mange amcars,det gjør det på min 79 ranchero. Skulle jeg få pes for at det i tillegg må stå et annet sted,så kommer ikke jeg til å etterfølge det for å si det sånn. Det står i vinduet kommer jeg til å si til dette menneske som skal kontrollere bilen,og kommer antakeligvis til å spørre om vedkommende trenger briller eller ikke kan lese. Jeg gidder ikke å bli hersa med når ting er på plass,da får verkstedfolk eller biltilsynsfolk finne andre å hakke på. Dette med røde markeringslys bak er noe særopplegg de har laga til for å stoppe godkjenninger med amcars. Da jeg var på biltilsynet med min bil,så sa han faktisk at: -"men du skjønner da vel det unge mann,grunnen til at det ikke er tillatt med røde markeingslys,er at en fotgjenger og/eller en person i en bil som kommer kjørende og ser at du kommer med røde markeringslys forbi et stakittgjerde,så kan vedkommende tro at det er bakdelen av bilen din han/hun ser" =D> Jippi...så i norge så skal man altså læres opp til å tro at bilene går sideveis,står respekt av slikt når biltilsynet sier slikt..hehehe :lol: ! Om ikke annet,så gir de oss en god latter for livet :lol: .
Joda,dårlige biler finnes jo det. Men det er ofte som det blir sagt her,det er nesten tilfeldig hva man får mangel på å ikke. Jeg fikk åsså pes,fordi jeg ikke hadde "rett" bil. Hadde jeg kommet med gammal VW så hadde jeg fått godkjent alt,å da mener jeg alt. En bekjent av meg har ei gamma boble,han dro til samma fyren som ikke ville se amcars på kontrollstasjonen. Bobla hans hadde alldeles nedslitte dekk,feiljusterte lys (ene lyste høyt oppe på veggen inne i hallen å det andre rett fremfor bilen,skiltlys mangla,baklysglassene var sprekte å mangla biter. Denne gikk rett gjennom,å det skal sies at de blei stående å skravle gammal VW i bortimot 1 time,før han vinka til en smilende biltilsynsmann og kjørte dette vraket av ei boble 2 mil hjem igjen.
Nei,vi må bare ta det som det er. Amcar biler er et hatobjekt=ferdig med det [-X !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 19:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Ranchero skrev:
VIN nummeret står på tag i frontruta i nedre venstre kant på mange amcars,det gjør det på min 79 ranchero. Skulle jeg få pes for at det i tillegg må stå et annet sted,så kommer ikke jeg til å etterfølge det for å si det sånn. Det står i vinduet kommer jeg til å si til dette menneske som skal kontrollere bilen,og kommer antakeligvis til å spørre om vedkommende trenger briller eller ikke kan lese. Jeg gidder ikke å bli hersa med når ting er på plass,da får verkstedfolk eller biltilsynsfolk finne andre å hakke på. Dette med røde markeringslys bak er noe særopplegg de har laga til for å stoppe godkjenninger med amcars. Da jeg var på biltilsynet med min bil,så sa han faktisk at: -"men du skjønner da vel det unge mann,grunnen til at det ikke er tillatt med røde markeingslys,er at en fotgjenger og/eller en person i en bil som kommer kjørende og ser at du kommer med røde markeringslys forbi et stakittgjerde,så kan vedkommende tro at det er bakdelen av bilen din han/hun ser" =D> Jippi...så i norge så skal man altså læres opp til å tro at bilene går sideveis,står respekt av slikt når biltilsynet sier slikt..hehehe :lol: ! Om ikke annet,så gir de oss en god latter for livet :lol: .
Joda,dårlige biler finnes jo det. Men det er ofte som det blir sagt her,det er nesten tilfeldig hva man får mangel på å ikke. Jeg fikk åsså pes,fordi jeg ikke hadde "rett" bil. Hadde jeg kommet med gammal VW så hadde jeg fått godkjent alt,å da mener jeg alt. En bekjent av meg har ei gamma boble,han dro til samma fyren som ikke ville se amcars på kontrollstasjonen. Bobla hans hadde alldeles nedslitte dekk,feiljusterte lys (ene lyste høyt oppe på veggen inne i hallen å det andre rett fremfor bilen,skiltlys mangla,baklysglassene var sprekte å mangla biter. Denne gikk rett gjennom,å det skal sies at de blei stående å skravle gammal VW i bortimot 1 time,før han vinka til en smilende biltilsynsmann og kjørte dette vraket av ei boble 2 mil hjem igjen.
Nei,vi må bare ta det som det er. Amcar biler er et hatobjekt=ferdig med det [-X !


Bare å levere inn skiltene dine :wink:

0. IDENTIFIKASJON (Ktf Kap. 6, Ktk Kap. 3, Ktf Kap. 39, Ktk Kap. 36)
0.1 Understellsnr. Ktf § 6-4
Ktk § 3-3
Understellsnummer innpreget i ramme/karosseri
kontrolleres mot det nummer som er angitt på
fabrikasjonsplate og i vognkortet.

Understellsnummer ikke påvist 2 feil
Understellsnummer feil 2 feil
Understellsnummer ikke lesbart 2 feil

Ps ta Perjodisk kjøretøy kontroll på et verksted som kan bilen deres, eller NAF

Å til trå starter, har du selvbærende karrosseri. så ta en kjapp telefon til Amcar og hør hvor dem anbefaler at du får slått inn nr. eller få en dokumentasjon på at din orginale Tag er godt nok. her inne får du nok ikke noe fasit svar.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 19:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Men fydda, hva er dette???
Bilde
En NORSK bil godkjent MED SKUMLE SIDEMARKERINGSLYS????

Etter at Volvo oppdaget at det faktisk er ganske lurt med sidemarkeringslys ble det faktisk tillatt, PÅ BILER TYPEGODKJENT ETTER 2001!!!! Forstå DET den som kan...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Mai 2012 20:56 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Jammen det er fordi det er volvo det,å ikke amerikansk må vite :) ! Med volvo er alt tillatt vettu =D> ! Pluss at den norske stat vil jo ha vekk de gamle bilene våre (ikke bare amerikanske,men andre merker åsså),så siden det er få nye amerikanere på veien her til lands,så må vi nok begynne å kjøre blekkbil ,altså volvo alle sammen :lol: !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support