AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 03. Feb 2012 22:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Hei. Jeg har nå fundert så mye fram og tilbake på bakaksling at hue snart går rundt både en og to ganger. Jeg tenkte derfor å slenge ut saken her, og høre om noen har noen vettduge råd å komme med.

Saken:
Jeg har en '85 camaro, som jeg satt en T-56 manuell i i fjor vinter, denne fungerer fint, men desverre så er bakakslingsutvekslinga noe lat, noe som gjør at både 5. og 6. gir nesten ikke er brukandes, mens 1 føles som 2. gir når jeg setter i gang. Jeg ønsket derfor å gå for en 4.11 utveksling, samt få en diffbrems baki der, da den som sitter der er nedslitt uansett.

Jeg har per nå 4 alternativer:
Beholde den gamle 9-bolteren. Dette er egentlig en Borg Warner M78 aksling med 0578 Carrier og diffbrems med friksjonskoner, 28 splines og laget i australia. En noe spesiell aksling i GM sammenheng, mao. Såvidt jeg vet ble den kun levert på nettom 3. gen fbodies.
Jeg kan få tak i deler til denne, men det viser seg vanskelig å få tak i utvekslinger. Lagre,shims osv har Ratech. Det eneste jeg har funnet av 4:11 er brukte på 9bolt.com. En austalier jeg har mailet litt med kan skaffe ny diffbrems osv, eller nye friksjonskoner, men kun opp til 3.73 utveksling. (disse finnes nye i usa og, og er de eneste i normalt salg der til disse akslingene. Ettersom jeg vil til 4.11 er dette en noe halvveis løsning. (venter på svar fra 9bolt.com vedrørende de brukte 4.11 de selger)

Alternativ 2:
Handle en aksel fra en 4. gen f-body. Disse er fine, men desverre noe breiere, som betyr at felgene ikke passer. disse må det også byttes utveksling på, så kostnadene stiger fort. plusspoeng for at mange inneholder en torsen diff.

Alternativ 3: Handle den Dana 44 akslinga som er til salgs her på forumet. (Kraftig skjelden aksel i en F-body, men kurant å få deler til. Men her kommer jeg fort opp i like mye penger som alternativ 4..

Alternativ 4: Ny 12 bolt aksling. Fritt valg av utvekslinger og innmat, i min applikasjon MER enn nok i forhold til soliditet, minuset er her naturligvis kostnad.

Alt. 1-4 er sortert sånn ca etter pris..

Noen innspill her?

Eventuelt noen som har andre forslag?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 09. Mar 2012 23:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Ja.. Valget landet på å skaffe ny utveksling til den gamle akselen.

Så jeg skal montere et brukt sett med solhjul og pinjong.

Noen hint når man skal sette opp en utveksling for første gang? Jeg har handla inn klokke for å måle backlash, og påvisningsguffe (må bare få henta greiene). Skal bli interresant og se hvordan det blir..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support