AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 20:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
v8power skrev:
Dette er en av grunnene til at jeg aldri hadde holdt ut å jobbe på biltilsynet. Store deler av arbeidsdagen går med på å utføre totalt meningsløse og idiotiske ting.Må være spesielle folk som holder ut en slik jobb i år etter år...



kan garantere deg at du aldri hadde fått jobb der .. hvorfor ? fordi du har BILINTERESSE !! ;)

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 20:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Nja, kjenner godt et par bilentusiaster som jobber på tilsynet. Men de orker ikke ta med seg hobbybilene på jobb. Blir bare misunnelse og tisking og visking blandt enkelte av kolegaene.
Gamlekarene følger jo godt med på hva "valpene" foretar seg.Alle nyimporterte biler skal jo gjennom trinn 2 og alt skal dokumenteres med bilder. Dermed blir det ikke lett for de fornuftige å "overse" feile lykter og slikt enda de har lyst.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Okt 2011 01:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Hvis dei ikkje godtek at der ikkje er lys i eller tape utanpå får dei henvise til paragraf som tilseier det.
Ka personlige meininger dei har er for meg klinkende likegyldig.
Sist eg var innom der varte det fra ca kl 09 til 13 og diskusjonen gikk i at de ikkje ville gi meg tilbake små skilt foran og bak etter den hadde stått uten skilter en stund sjølv om bilen var godkjent med det. Det var da en på teknisk som hadde sagt sin personlige meining og da kunne han i skranken ikkje overgå det. Men etter kjøretøyforeskriften sto det heilt klart at eg skulle ha det. Bilen har små skilt både foran og bak i dag :-)

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Nov 2011 21:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
v8power skrev:
Nja, kjenner godt et par bilentusiaster som jobber på tilsynet. Men de orker ikke ta med seg hobbybilene på jobb. Blir bare misunnelse og tisking og visking blandt enkelte av kolegaene.
Gamlekarene følger jo godt med på hva "valpene" foretar seg.Alle nyimporterte biler skal jo gjennom trinn 2 og alt skal dokumenteres med bilder. Dermed blir det ikke lett for de fornuftige å "overse" feile lykter og slikt enda de har lyst.



typisk bilentusiaster som jobber på biltilsynet.

har et eksempel på at i bodø hos BT så jobber det en kar som er godt over 50 og er kontrolør på biler.

han er vw,porche og audi entusiast. så alt som har med det går igjennom her i bodø uansett.

hørte at for et par år siden var det en kar som var inne med en vw golf 2 og han hadde satt inn en VR6 2.8 på sånn 200 hk. og den var hinsides blodsenka, aldri sett noe slikt. dekka subba voldsomt når han svinga. xenon i framlyktene og noe annet dilldall på bilen. og det eneste han møtte opp med var papirer på senkesett. og han fikk alt inn i vognkortet. skal da ikke være mulig tenkte jeg. hva feiler det fyren? bare for at han er entusiast for vw så går det så glatt igjennom? og så skal vi med amcar slite og kjefte og irritere oss over noe så enkelt som å få godkjent en nedklassing, uroiginalt eksosanlegg eller hevet bilen. helt sykt.


fikk btw nedklassa min suburban hos BT i bodø uten krangling. og dette var i april 2011.

og har du en vw eller noe slikt og vil hore den opp og få det godkjent så dra til bodø bt og gjør det. skal vist være enkelt. og ja fyren jobber der enda

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Nov 2011 22:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Noen som har irritert seg over endel nye biler langs veien som kjører uten baklys, men med kjørelys foran (på dagtid)?
Utrolig nok så er dette lov! Dette er i.flg. EU-regler (bombe), som vi her i Norge må følge.

Selv syns jeg dette er virker direkte farlig. I motsetning til dette filsespikkeriet om markeringslys i ulike farger foran/bak. Heia EU....

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Nov 2011 23:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Jan 2011 01:34
Innlegg: 192
Bosted: Sortland
vel. hvis vi skal berge miljøet så.. :wink:

_________________
-68 Camaro RS i grei bruksstand.
-04 Tahoe LT
-07 BMW 525dat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Nov 2011 23:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Vi berger jo miljøet hver dag vi... Jeg har tross alt byttet ut min miljøfiendtlige rekke-4 dieselmotor med ikke mindre enn 2 miljøvennlige bensin-8'ere... :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Nov 2011 00:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Jan 2011 01:34
Innlegg: 192
Bosted: Sortland
bra!

_________________
-68 Camaro RS i grei bruksstand.
-04 Tahoe LT
-07 BMW 525dat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Nov 2011 00:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
AW-100 skrev:
Vi berger jo miljøet hver dag vi... Jeg har tross alt byttet ut min miljøfiendtlige rekke-4 dieselmotor med ikke mindre enn 2 miljøvennlige bensin-8'ere... :D

Liiiiiiker :D

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 16:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
challenger skrev:
Oransje sidemarkeringslys fremme, som også går rundt hjørnet på bilen og "delvis" lyser forover, er tillatt både på amerikansk og nyere europeiske biler, men krever separate kvite/gule parklys forover i tillegg.

Vel. Ved neste utekontroll hvor jeg blir stoppet så vil jeg hårdnakket hevde at siden det er lov med oransje "angry-birds"-lys på nyere BMW må jeg også ha lov til å ha oransje markeringslys fremover. Jeg har jo tross alt hvite parklys i 1000-metrene mine... :twisted:

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 18:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Forutsatt at det er samme lampe som lyser framover som til sida (må vera montert på hjørnet av bilen), ser eg ingen problem med det. No har eg i seinere tid (lenge etter denne tråden blei starta) også fått høre at nye BMW og Volvo visstnok er typegodkjent med slik belysning. Men ..... kjære vakre vene .... typegodkjent!?!?! Da er vi tilbake på stupidnivå â là E-merkede lykteglass #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 21:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Byråkratiets håndtering av avgifter og godkjenning av kjøretøy her i landet er vel selve definisjonen av stupid. Sjekk sidene til Amcar der det ligger korrespondanse med myndighetene ang. nedvekting av lette lastebiler. Det er skremmende lesning. Bl.a er det uproblematisk å øke totalvekten på et kjøretøy uten dokumentasjon, men vekte NED? Å nei du... Det er jo farlig. Og Staten kan jo tape noen hypotetiske penger.

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jan 2012 22:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
jeg har lys i alle lykter på burban. sidemarkeringslysene forran er originalt oransje og det er oransjt lys i dem og hvite parklys forran og røde markeringslys i sidene på baklyktene og de røde sidemarkeringslysene i baklyktene er jo originalt. og har aldri fått noen komentar eller at det har vært snakk om det hverken på PKK eller når jeg har blidd stoppa i teknisk kontroll av politiet.

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Nov 2012 18:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 10. Nov 2012 18:28
Innlegg: 1
challenger skrev:
Interessant det med eventuell plassering i samme lampehus bak. Takk for innspillet.

Eg slo opp i Kjøretøyforskriften og følgende står om lysutstyr som bil kan ha (ikkje pålagt):

SIDEMARKERINGSLYS
13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Punkt 13.2 forteller egentlig i klartekst at det fortsatt ikkje er lov med oransje lys fremover, så kordan klarer Volvo dette? :?
8)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Nov 2012 22:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 03. Jul 2008 13:24
Innlegg: 316
Bosted: Haugesund
Gekkados skrev:
challenger skrev:
Interessant det med eventuell plassering i samme lampehus bak. Takk for innspillet.

Eg slo opp i Kjøretøyforskriften og følgende står om lysutstyr som bil kan ha (ikkje pålagt):

SIDEMARKERINGSLYS
13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Punkt 13.2 forteller egentlig i klartekst at det fortsatt ikkje er lov med oransje lys fremover, så kordan klarer Volvo dette? :?
8)

Men sier ikke punkt 13.6 at alle forandgående punkter kan du bare drite i om du oppfyller noen EU direktiver (sikkert det Volvo gjør)?

_________________
'88 Chevrolet G30 Starcraft, LX-series
After Dark Van & Truck
Vårmønstringen i Haugesund


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support