AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 06:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 06. Apr 2011 16:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Dominator skrev:
Fikk svar på henvendelsen fra Vegvesenet i dag og det var som ventet et God-dag-mann-hofteskadd-svar:

"Hei.

En Volvo personbil 2006 modell omhandles etter Kjørtøyforskriften fra 1995.
Dersom kjøretøyet er laget for europa vil den normalt være EF- typegodkjent. eks. e1*2001/116*0421*02.

En personbil 1.g.reg i 1977 omhandles etter Krav til kjøretøy (1971 til 31.12.1994).

For alle kjøretøy gjelder følgende ang. lys:
Hvite lys forover.
Oransje lys til siden.
Røde lys bakover.

Alle lys skal være e- merket.

Mvh.
Stor- Oslo hallkontroll. ABO
Statens vegvesen."


Ingen må tro at jeg slår meg til ro med dette.


det de i klartekst da sier er:

Før 71 så var det lov

Etter 71 var det ikke lov

Etter 95 var det lov

Noen som ser noe logikk i dette?

Jeg er nesten villig til å vedde på, at, om en liten stund, blir det PÅBUDT med disse LED-bling-kjørelysene i frontlyktene, fordi nesten alle nybiler har det. :roll:
Noen som er (nesten) villig til å vedde imot?

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Apr 2011 16:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Det stemmer heller ikke at alle lys skal være e-merket.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 06. Apr 2011 18:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Insubordination skrev:
Når byråkratiet skal være så vanskelig, blir det lettere å be om tilgivelse enn å spørre om tillatelse.

Følgelig skal jeg:
-bestille norsk skilt i US-størrelse fra Showplate.se

SWEET!!! Bestilte skilt på søndag, i dag onsdag allerede sitter det på bilen! Suveren service!! (Sorry, litt off-topic... :oops: )

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 29. Aug 2011 13:17 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Var pog viste Cdaillac seville 1995 model idag pga. feil lys, hadde blandt annet gule parklys som var ulovelige.
jeg hadde sef hvert lydig og bygd om lysene mine, men det som var morsomt var at ved siden av meg i hallen sto det en forholdsvis ny BMW og den hadde gule lys som lyste forover en tynn stripe greit nok men gule lys forover og da spurte jeg pent hvorfor kan den bilen ha slike trafikkfarlige lys forover når ikke jeg kunne??? Dem ble litt rare begge kontrolørende og lot som dem ikke forsto hva jeg mente jeg viste dem hva jeg mente og de lysene på bmwn er på når hovedlysene er på og også på når parklys er på og dem harket og forklarte at den bmw var typegodkjent med slike lys og det var ikke min, så svarte jeg forsiktig at joda det er dem de er jo laget i noen hundre tusenxemplarer og er derfor typegodkjent sånn sa jeg og smilte. Ja sa den brydde mannen i uniform men ikke typegodkjent sånn i EU Ok sa jeg men er det noen praktisk forskjell da sa jeg, hde blei enda mer brydd og sa neiiiiiiiiiii er vel ikke det. Ok sa jeg da hva er vitsen med å bruke tid langs veien på å stoppe og lage så mye tull da sa jeg.......... hmmmmmmm mer brydd, nei det er vel egentelig ikke det men den var nå ikke typegodkjent da. Heheheheheh bilen min ble godkjent dem og blir ombygd tilbake til typegodkjent i USA senere idag.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 29. Aug 2011 13:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Oransje sidemarkeringslys fremme, som også går rundt hjørnet på bilen og "delvis" lyser forover, er tillatt både på amerikansk og nyere europeiske biler, men krever separate kvite/gule parklys forover i tillegg. Det samme gjelder bak, som vi ser nyere Volvo og BMW har, sitter det røde sidemarkeringslys som godkjennes fordi dei er montert i samme lampehus som baklampen. Typisk for eldre amerikanske biler er at det sitter separate sidemarkeringslys montert 5-25 cm innpå skjermen, og da må disse lyse oransje i stedet for rødt som i USA. Mange rare regler som skal praktiseres her til lands. I mørket er det vel ingen som ser forskjell på om sidemarkeringslampen er 3 cm eller 30 cm fra bilens hjørne....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 29. Aug 2011 13:55 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
challenger skrev:
Oransje sidemarkeringslys fremme, som også går rundt hjørnet på bilen og "delvis" lyser forover, er tillatt både på amerikansk og nyere europeiske biler, men krever separate kvite/gule parklys forover i tillegg. Det samme gjelder bak, som vi ser nyere Volvo og BMW har, sitter det røde sidemarkeringslys som godkjennes fordi dei er montert i samme lampehus som baklampen. Typisk for eldre amerikanske biler er at det sitter separate sidemarkeringslys montert 5-25 cm innpå skjermen, og da må disse lyse oransje i stedet for rødt som i USA. Mange rare regler som skal praktiseres her til lands. I mørket er det vel ingen som ser forskjell på om sidemarkeringslampen er 3 cm eller 30 cm fra bilens hjørne....


hehehe ja jeg har baklampene som en helhet, merkelig at uniformen ikke sa at hvis jeg hadde vite parklys fremover så var de gule godtatt, fordi dem godkjente tåkelysene i spoileren som parklys. jeg bytte ledninger og satte in gule pærer i ryggelysa mine det ble godkjent bakover. Samma f... for meg bilen ble kvitt mangellappen og det holder. nå syns jeg vel også at bilen ble finere med lysene på når det gule park/blinklyset blei borte med lysende på.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 29. Aug 2011 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Camarocab skrev:
nå syns jeg vel også at bilen ble finere med lysene på når det gule park/blinklyset blei borte med lysende på.

Hva?? :twisted: Neine, må ha oransje park... =P~
TIPS: Jeg har selv "utstillingslys" med park i blinkelysene, og trenger park i hovedlyktene også når jeg *host* skal på EU-kontroll f.eks... :wink: Lysbryter i forskjermen... :lol: Har ikke lyst å borre i reflektorene, da jeg er redd for at de kan sprekke, og fuktinntrengning mm. Men så fant jeg et godt tips på nett:

Hva med å borre parklys inn i LYSPÆRENE i stedet... =D>
Bilde

Bilde
5mm bor, så passer en 5mm lysdiode PERFEKT inn i hullet. Må trykkes litt på plass. Husk bare å få med en motstand på 470, for å tilpasse 12v til en 5mm diode. Clas Ohlson har alt i sortimentet. =D> Eneste som var litt plunder, som jeg ikke visste, var at dioder må ha likestrøm rette veien: Hadde montert den ene dioden feil vei, og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare fikk lys i en diode... :^o Gir ikke så sterkt lys, men lyser fint opp reflektoren så det skal holde på en EU-kontroll... [-o<
Eneste ulempen er at hvis jeg må bytte lyspære må jeg borre ut til dioden igjen... :)

Og når jeg var i gang fikk jeg koblet opp markeringslysene fremme ilag med "utstillingslysene" mine, som selvsagt slår seg av når jeg slår av *host* utstillingslysene... 8)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Aug 2011 23:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
AW-100 skrev:
Camarocab skrev:
nå syns jeg vel også at bilen ble finere med lysene på når det gule park/blinklyset blei borte med lysende på.

Hva?? :twisted: Neine, må ha oransje park... =P~
TIPS: Jeg har selv "utstillingslys" med park i blinkelysene, og trenger park i hovedlyktene også når jeg *host* skal på EU-kontroll f.eks... :wink: Lysbryter i forskjermen... :lol: Har ikke lyst å borre i reflektorene, da jeg er redd for at de kan sprekke, og fuktinntrengning mm. Men så fant jeg et godt tips på nett:

Hva med å borre parklys inn i LYSPÆRENE i stedet... =D>
Bilde

Bilde
5mm bor, så passer en 5mm lysdiode PERFEKT inn i hullet. Må trykkes litt på plass. Husk bare å få med en motstand på 470, for å tilpasse 12v til en 5mm diode. Clas Ohlson har alt i sortimentet. =D> Eneste som var litt plunder, som jeg ikke visste, var at dioder må ha likestrøm rette veien: Hadde montert den ene dioden feil vei, og kunne ikke forstå hvorfor jeg bare fikk lys i en diode... :^o Gir ikke så sterkt lys, men lyser fint opp reflektoren så det skal holde på en EU-kontroll... [-o<
Eneste ulempen er at hvis jeg må bytte lyspære må jeg borre ut til dioden igjen... :)

Og når jeg var i gang fikk jeg koblet opp markeringslysene fremme ilag med "utstillingslysene" mine, som selvsagt slår seg av når jeg slår av *host* utstillingslysene... 8)


Smart løsning det der, og jeg er helt enig med deg i at på pikkisen må det være gule parklys jeg har også det, 0 feil på eu heheheh. Men på cadyen er det blanke lykter hele veien og da ble det faktisk mye penere uten de gule lysa når lyset er tent, det ble mer ryddig i tryne på den se på bilde hvordan den ser ut så er du nok litt enig.
Bilde

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 09:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
Var det noen som var ute etter oransj/kvit diodepære?

http://www.dioder.no/catalog/product_in ... ts_id=1816

Denne kan nok med fordel brukes av mange som park/blink foran med blanke glas.

Dama ble stoppa med Camaroen i går så nå blir det inn og vise den frem uten sidemarkeringslys bak. Fikk en hel ukes frist til visning. Og det må skje hos biltilsynet.
Her er egentlig både i baklykta og separat nede på sida av fangern.
La ved einaste bildet eg fann frå sida.

Takker for informativ tråd. Har forstått det tidligere at det ble tolket av BT til å gjelde integrert i lyktene og tenkte eg skulle kreve likhet for loven men når det er i ett direktiv anser eg kampen som tapt. Har desverre ikkje funne anna enn raude og kvite sidemarkeringslys til denne og kvite ser ikkje bra ut på svart bil meiner eg.

Bilde


Vedlegg:
camaroside.jpg
camaroside.jpg [ 142.3 KiB | Vist 9127 ganger ]

_________________
Trans Am Rules!
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 10:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Det skal visst finnes...
Bilde
Enig i at oransje kler en hvit bil bedre enn en svart... Men jeg tror at hadde jeg vært deg så hadde jeg dratt på Biltema og kjøpt svart gaffa-tape og tapet over lykta. Så kan du heller ta av tapen og plukke ut pæra når du har fått vist bilen.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 10:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Jan 2006 21:15
Innlegg: 257
Bosted: Sunnmøre
AW-100: Det ser jaggu ut som de finnes ja :-) Mente at kvite lykter ikkje passe til svart bil, oransj er ok for min del.
Har leita flere ganger på ebay etter amber rear side markers men finner berre andre farger.
Krever dei at de skal dekkes til skal eg tape dei mens dei ser på. :shock:

_________________
Trans Am Rules!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 12:37 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
jeg er kanskje litt mere kontroversiell.
jeg hade kjørt på torshov, og kjøpt et par bokse med lakk til lykteglassene.
farget de, og ventet med å montere pærene til etter jeg var kommet hjem etter kontrollen.
med farget glass, og ingen pære, bør det ikke være noe problem.
lakken fås i flere farger! he hvis man har litt metalflake i lakken, kan man på samme plass, kjøpe klarlakk, med metalflake.
så kan du med sinsro si at lampene er lakkert i samme farge som bilen!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 12:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Min tanke om trafikkstasjonen er at ikkje alle du møter der vil godta ei simpel løsning som blending med tape eller yoghurtbeger. Viss det ikkje lar seg gjøre på 7 dager å skaffe kvite eller oransje glass for visning så ville eg vist bilen med lampene demontert og kabelendene isolert (og skjult pent om mulig). Det er enda ikkje forbudt med hull i støtfangeren. :|


Edit: såg påmangellappen nå at det stod krav om "blending", så da holder det nok å ta ut pærene og kamuflere glasset.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 20:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Dette er en av grunnene til at jeg aldri hadde holdt ut å jobbe på biltilsynet. Store deler av arbeidsdagen går med på å utføre totalt meningsløse og idiotiske ting.Må være spesielle folk som holder ut en slik jobb i år etter år...

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Okt 2011 20:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
Statsansatte har alle mye til felles........................


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support