AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 02:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 86 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Buick 1948 Super Convertible
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Jeg vil her vise frem mitt restaureringsprosjekt. Det er en Buick 1948 Super Convertible som jeg kjøpte i 2003. Prosjektet ble hentet hjem og påbegynt dengang. Det har vært mange pauser så fremdriften har vært liten i perioder. Det var påbegynt demontering av bilen før jeg kjøpte den så det er litt vanskelig å få helt oversikt over hva man mangler.
Mitt brukernavn "camaro 86" er ikke representativt for prosjektet, men siden jeg har en Camaro 1986 og bruker dette navnet på et annet forum så bruker jeg dette her også.
Bilde
Bilde
Bilde

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Det første vi gjør er å demontere resten for å sende karosseriet til sandblåsing og Zinkbehandling. Jeg sier vi her da jeg har en "mentor" som veileder meg i framdriften Torstein Nylund(Bead-Lock).Det er viktig at ting blir gjort i riktig rekkefølge bl.a.
Bilde

Prosjektet hentet hjem fra sandblåsing. Det er nå jobben begynner.
Bilde

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Stilige disse sene 40 talls cabbene,og de skiller seg mere ut i dag enn for 20 år siden på et treff..siden vi er blitt ganske så blaserte på muskelbiler og sene 50 tallere.Er dette en gammel norsk bil?.Har du sjekket historien på den?.

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Dette prosjektet er importert til Porsgrunn fra Danmark midt på 80-tallet. Det ble da pågebynt demontering og så har det ikke skjedd noe mer før jeg kjøpte denne bilen. Jeg har ikke forsøkt å finne historien til bilen før den tid.

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Viser her noe av jobbingen med karosseriet. Som man kan se av øverste bilde så er bilen restaurert en gang tidligere. Da har det blitt lagt plate utenpå gammel plate. Dette har forårsaket at det bare ruster ennå mer på baksiden av platen som er sveiset på.
Bilde
Bilde
Bilde

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 12:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Nye rammefester måtte lages. Jeg tror det er 16 stk av de og alle er forskjellige så her var det mye arbeid. Det er slitsomt å ligge under bilen og sveise også.
Bilde

Gulvet var stort sett bra, men den delen nærmest kanalen måtte byttes ut. Nye kanaler måtte også lages. Bead-Lock har plateknekke så det gikk greit.
Bilde

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 15:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Må være deilig å ha en slik plateknekker som Bead i nærheten når du jobber med en slik bil. Mektig bil den buicken


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 18:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Jo jeg er heldig som har god hjelp til dette prosjektet. Det er jeg også avhengig av da det er mange utfordringer underveis her. Vi har imidlertid begynt på det som er vanskeligst og krever mest arbeid, nemlig karosseriet.
Her er forøvrig noen flere bilder fra jobben med karosseriet.
Den ene forskjermen var dårlig, men jeg hadde et sett til med forskjermer så her har vi tatt fronten fra den ene skjermen og sveist inn på den andre.Disse skjermene er originalt produsert i 2 deler og så punktsveiset sammen i en fals langs toppen av skjermen. Det var mye rust her så dette kuttet jeg vekk og la inn en ny plate som kan sees av bildet.
Bilde
Vi måtte lage ny bunn på den ene døren.Se ny bunn(ligger på gulvet) som nå er klar for montering.
Bilde

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 18:57 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Blir ei flott vogn. Har selv vurdert sein 40 Roadmaster eller 50 Sedanett. 50 modellen har jo den absolutt fineste grillen etter min smak.
Er bilen forholdsvis komplett til tross for at den er demontert?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 19:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 18. Aug 2007 19:09
Innlegg: 819
Bosted: jessheim
48-49 Cadillac og Buick er Sykt tøffe! her har du en veldig spesiel tralle som du ALDRI må gi opp =D>

Ser ut som dere er godt i gang alerede så: lykke til vidre 8)

_________________
1942 Chevrolet 1/2. viewtopic.php?f=3&t=2696
1963 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13652
1969 Camaro Z28. viewtopic.php?f=3&t=24714


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 22:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 15. Jan 2009 22:40
Innlegg: 236
Bosted: Åmli
Du er kjempa heldig som har fått Bead til å hjelpe deg. =D>
Fagmann av en egen klasse. :mrgreen: :mrgreen:
Gleder meg sykt til å se denne på veien,meget fine linjer på disse.
Stå på,vi venter i spenning,og please,post bilder underveis. =D> =D> =D>

_________________
57 Dodge Coronet 2 dht
40 Chevrolet stepside
37 Dodge Streetrod
29 Chevrolet roadster picup
69 Mustang Fastback
68 Corvette Conv. godkjent med presse.


Den som går sine egne veier,trenger ikke kart.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 23:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Tøff bil dette.
Blir den originalrestaurert?

Ser at Bead-lock er mentor her, og han har vel en forkjærlighet for Pro-street... Hehe.

Litt off-topic: Åssen bil er det vi ser bakenden på inni garasjen på bilde nr 2?

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 23:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 10. Nov 2009 23:55
Innlegg: 23
Bosted: Langangen
Vedrørende original eller -custombygg av dette prosjektet så vil jeg ha karosseriet bygd originalt. Fargen på bilen er originalt kremgul, men jeg har vel nå omsider bestemt meg at jeg velger å lakkere bilen i sort. Velger nok noe mørkere frontrute og sideruter og kanskje litt senking i fronten. Angående motor og girkasse så er jeg fremdeles i tenkeboksen. Originalmotoren er ferdig overhalt av min far så jeg har lyst til å montere den først, men jeg må vurdere litt det å sette inn en bigblock med automatgirkasse. Det hadde nok vært mer behagelig enn en svær tung rekkeåtter med kun 115hk.
Uansett så kan det vente. Det er tross alt et stort arbeid med karosseri som gjenstår og ikke minst restaurering av understell.
PS. Bilen man ser bakfra på bilde 2 er en Ford Taunus 12M Super 1960 modell. Det er en originalbil som jeg har hatt i mange år. Det er nok sikkert en kjedelig bil for de fleste på dette forumet....eller...

_________________
Ford Crestliner 1951
Chevrolet Camaro Z28 1986


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Nov 2010 23:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 09:30
Innlegg: 114
Bosted: Sande i Vestfold
camaro 86 skrev:
Vedrørende original eller -custombygg av dette prosjektet så vil jeg ha karosseriet bygd originalt. Fargen på bilen er originalt kremgul, men jeg har vel nå omsider bestemt meg at jeg velger å lakkere bilen i sort. Velger nok noe mørkere frontrute og sideruter og kanskje litt senking i fronten. Angående motor og girkasse så er jeg fremdeles i tenkeboksen. Originalmotoren er ferdig overhalt av min far så jeg har lyst til å montere den først, men jeg må vurdere litt det å sette inn en bigblock med automatgirkasse. Det hadde nok vært mer behagelig enn en svær tung rekkeåtter med kun 115hk.
Uansett så kan det vente. Det er tross alt et stort arbeid med karosseri som gjenstår og ikke minst restaurering av understell.
PS. Bilen man ser bakfra på bilde 2 er en Ford Taunus 12M Super 1960 modell. Det er en originalbil som jeg har hatt i mange år. Det er nok sikkert en kjedelig bil for de fleste på dette forumet....eller...


Kommer til å bli en flott bil når den er ferdig. Noe særlig mer mektig cruisebil enn en sen 40-talls Buick skal man lete litt etter. Skjønner tankegangen din når det gjelder motor og gir, men la originalmotoren få vise hva den er god for først. Den blir selvfølgelig raskere og mer effektiv med bigblock og automat, men mer behagelig enn en rekkeåtter med Dynaflow er det nesten ikke mulig å få det.. Riktignok ikke så mye hester eller imponerende aks tider, men med dreiemoment som et lokomotiv flytter den en slik bil på en imponerende måte.
Stå på!

_________________
1951 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe
1956 Ford F-350 Flatbed
1963 Ford Ranchero
1965 Plymouth Valiant V100
1965 Ford Mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 28. Nov 2010 00:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Nå har vel aldri tanken med en V8 f.eks en 454 BB vært noe annet enn en tanke om en stor og flott bil kunne være hakket hyggeligere med litt tung V8 muller...

verdien på bilen Orginal kontra litt rodda/kustom er ut til å være i favør rodda/kustom..

Men, om det blir annen motor gir, vil jo ikke bilen bli kappet i sykker... kun litt tilpassing for å lage motorfester og slikt...
Så den kan bli orginal igjen om noen vil...mototrommet er jo stoooort her... :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 86 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 26 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support