AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 07:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 9 toms bakaksel
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2006 20:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Hallo
Er de noen som kan svare meg på følgende.
Har en 9 toms utveksling liggende hvor pinjongen er defekt og tviler på at de er noe å overhale da dei to dreva som er på pinjongen har skoret seg fast i pinjongen.(Går rundt men må kappes for demontering)Eg lurer da på om eg kan ta den samme delen fra en annen 9 tommer som eg har liggende men som ikkje har same utveksling eller er de så at dreva som er der har en samenheng med resten av klompen.(kronjul og hva nå de het de mot mellomaksling)
Mvh
Kjetil


Vedlegg:
Hpim0054.jpg
Hpim0054.jpg [ 39.96 KiB | Vist 6273 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 29. Jan 2006 23:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Hmmm, tror det er litt forvirring ute og går -
De to små drevene som "rir" på pinnen det pekes på er Planethjulene. De to, litt større tannhjulene disse er i inngrep med er Solhjulene, som står i forbindelse med stikkakslingene. Selve utvekslingen i akselen består av Pinjong, som mellomakselen driver rundt, og Kronhjulet som står montert på selve diff.huset/-kassa.

Den kryss-/tverrpinnen planethjulene står på får man vel kjøpt som en vanlig slitedel? Jeg ville prøvd å flytte over denne, sammen med sol- og planethjul fra den andre diff.klumpen, hvis du vil unngå å "sette opp" diffen med en annen utveksling. Siden det er såpass lett å gjøre på en Ford 9" hvertfall... Jeg har ingen erfaring med å blande sol-/planethjul, men det kan vel ikke skade å holde dem samlet. :)

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2006 00:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Chevy350 skrev:
Hmmm, tror det er litt forvirring ute og går -
De to små drevene som "rir" på pinnen det pekes på er Planethjulene. De to, litt større tannhjulene disse er i inngrep med er Solhjulene, som står i forbindelse med stikkakslingene. Selve utvekslingen i akselen består av Pinjong, som mellomakselen driver rundt, og Kronhjulet som står montert på selve diff.huset/-kassa.

Den kryss-/tverrpinnen planethjulene står på får man vel kjøpt som en vanlig slitedel? Jeg ville prøvd å flytte over denne, sammen med sol- og planethjul fra den andre diff.klumpen, hvis du vil unngå å "sette opp" diffen med en annen utveksling. Siden det er såpass lett å gjøre på en Ford 9" hvertfall... Jeg har ingen erfaring med å blande sol-/planethjul, men det kan vel ikke skade å holde dem samlet. :)
De er dei dreva som eg sikter til ja (på pinnen) resten ser etter mitt syn bra ut i klompen.Får sjå etter på den andre klompen hvordan tilstanden er der.Har også hørt rykter om at er pinjongen (pinnen) slitt (veit ikkje hvor meget de er snakk om men er da inngenting å reparere) min må kappes for i de hele tatt å få den demontert.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2006 17:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Det ble kanskje ikke tydelig nok forklart over, men her er et bilde av en pinjong, og medbringeren som mellomakselen festes til er til venstre.
Bilde
:)

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2006 18:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Halloen
Ja her er de noe som ikkje stemmer ja.Slik eg har blitt fortalt så er de der du sikter til pinnen(planethjulet) er selveste pinjongen.Nok om de.Eg har en skisse fra Haynes som beskriver pinnen som pinion shaft og thrust washer mot de større hjulet.Men de står også beskrevet som du sier pinion på samme plass som du beskriver.Skal se om eg får lagt ved noen tegninger.De er de første bilde som eg har problemer.(thrust washer-pinion shaft)Håper dette forklarer litt mere hva eg sikter til.
Kjetil


Vedlegg:
File0001.jpg [95 KiB]
486 ganger
File0003.jpg [110.38 KiB]
490 ganger
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2006 23:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Det forklarer endel!
Jeg lurte på on det kunne være typisk engelsk (Haynes manual), så jeg sjekket i en Chilton manual jeg har liggende (Amerikansk) for å se om de bruker samme terminologien der. Det gjorde de faktisk, med "Pinion gear shaft" og "pinion gears" - Jeg skal gi meg på den, men kan legge til at på folkemunne bruker man ikke disse ordene hvertfall.

Her er et søk på Summit sin hjemmeside:
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=115+4294925134+4294839047+4294843254+4294900976
Her brukte de uttrykket "Differential Cross Shafts" som er det jeg ville kalt vanlig idag. Fant også disse http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=115+4294925134+4294839047+4294842262 som blir kalt "Spider Gears" Jeg lærte hvertfall noe nytt idag!

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 30. Jan 2006 23:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Halloen igjenn
Kjekk link de derre og om eg ikkje forstår helt feil utfra denne siden så kan eg bruke denne http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku om eg fikk til dette da.Kom med utspill om dette ikkje stemmer da eg ikkje er så god i engelsk.
Har 9" 28 spline aksling og 2,75 utveksling uten sperre i dag.
Kjetil


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 31. Jan 2006 15:17 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:09
Innlegg: 244
Bosted: Fredrikstad
Så ut som den skulle passe ja, men jeg er ikke helt stødig i Ford-greier (Vært mer borti GM). Sperre er jo et must for å ha det morro, men 2.75:1 hørtes veldig tungt ut - selv om det er deilig på landeveien.

_________________
Christian
'62 Chevrolet Chevy II
'67 Chevrolet Bel Air
'70 El Camino
'71 Chevrolet C10
'55 Ford F620


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 01. Feb 2006 00:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 18:05
Innlegg: 150
Bosted: Haram (Tennfjord)
Halloen alle sammen.
Trenger litt hjelp her og motar annbefalinger.Lurer på om noen vil utale seg om disse diffresialene og hvilken annbefales.Har en slapp 2,75 utveksling og er i første omgang tenkt å beholde den. Prøver å legge ved noen linker til Summit som eg har vert innom og tittet på og om noen har noen andre forslag så kom med dei.Får desverre ikkje til å legge inn direkte link men her er art nr på et par DTL-912A459 og DTL-187SL13A
Håper noen vil sjå på dette og gi meg noen råd.Akslingen er 9 Tom 28spline uten sperre.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 13. Feb 2006 19:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 09. Feb 2006 00:34
Innlegg: 24
Bosted: Volda
Eg hadde beholdt 2,75 utvekslinga og bytta ut "problemdelane" dine med enten ein limited slip eller ein locker differensial, som du viste delenr til, då sparer du deg MYKJE arbeid og haudebry!!
Einaste du treng å gjere då er å justere til klaringa mellom kronhjul og pinjong. ( du må kjøpe med nye lager til carrieren (veit ikkje norsk ord)
Trur nok at du kan bytte over sol/planethjul til den "klompen" som står i bilen, men det er nok eit problem å få ut bolten når den har reve seg, og vanskelig å kome til med noko å kappe med, den bolten er hard!

Eg overhalte akslingen på min bil pga stor slitasje, der måtte eg kappe ut bolten for å få ifrå kvarandre differensialen, legg ved eit bilde :D
Eg hadde ikkje "sperre" og bytta til Eaton limited slip, er godt fornøgd med den.


Vedlegg:
bolt.JPG
bolt.JPG [ 164.79 KiB | Vist 6055 ganger ]

_________________
A Pontiac should have a Pontiac engine -- otherwise it's just a Chevy in drag.
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support