AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 09:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 07. Aug 2015 22:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 07. Aug 2015 21:56
Innlegg: 5
Hei.

Jeg har en 1977 Trans Am 400 som har begynt å slure på girkassen, orginal automatkasse. Det virker som converteren slurer.
Oljenivået er riktig.

Det hele begynte med at det var litt lite olje på kassen. Jeg fyllte på, kom litt over max, men satset på at det ikke gjorde noe.
Etter noen få mil begynte kassen å lugge litt da jeg tråkket litt hardt på gassen. Men gikk greit ved normal kjøring.
Da jeg skulle ta en tur idag slurer den mye. Bilen går framover, men visst jeg trår på gassen går turtallet opp, men det er lite respons i bilen.

Noen som har noen tips på hva dette kan være?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Aug 2015 10:08 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
For lite olje på kassen betyr som regel, at friksjonen på lamellene inne i kassen blir større, med det resultat at clutchene blir slitt.
Derved begynner kassen å slure. Converteren er bare en pumpe som med hydrostatisk trykk leverer drivkraften gjennom kassen.

Hvis det er original kassen som sitter i bilen, og den har blitt tatt godt vare på, så holder de lenge, men det er som med alle ting som blir brukt. De blir slitt til slutt.

En TH350 kasse koster ca 4000,- å renovere, hvis du gjør det selv, det er inkludert masterkitt, converter og bok. Hvis du vil oppgradere kassen med shiftkitt, høyere stallspeed på converteren, legger du til ca 3000, og slik fortsetter det.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Aug 2015 11:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 07. Aug 2015 21:56
Innlegg: 5
Takk for svar!

Kassen er tatt ganske greit vare på, men den har 80 000 miles. Om det er mye eller ikke, vet jeg ikke :)
Den er som sagt original.

Når jeg sier lite olje, var det rett under minimum, og den er bare kjørt noen få mil med for lite olje.

Så da står nok en ovehaling på tur. Jeg har aldri skrudd på automatkasser, men har skrudd mye bil, så det skal ikke være noe problem å overhale den.

Som sagt, jeg har ikke greie på automatkasser, så hva menes med shiftkitt og stallspeed?

Hvor anbefaler dere å kjøpe delene?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Aug 2015 12:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
texxas skrev:
Da jeg skulle ta en tur idag slurer den mye. Bilen går framover, men visst jeg trår på gassen går turtallet opp, men det er lite respons i bilen.

Noen som har noen tips på hva dette kan være?


Då så ikke i speilet om det kom røyk fra bakhjulene da? hehe :lol:

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Aug 2015 12:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 07. Aug 2015 21:56
Innlegg: 5
Hehe, det er jo det som er ønskeresponsen, men det skjedde dessverre ikke. Lite røyk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Aug 2015 12:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
For at en aut kasse skal skifte mykt, må den slure litt på clutchene, akkurat som du gjør i en bil med manuell kasse, for at få en behagelig start.

Men dette sliter på clutchene og på sikt vil starten bli mykere og mykere til den slurer hele tiden.
Et shift kitt, vil fjerne sluringen, og gi fastere girskift og lengre levetid på kassen.
De fås i forskjellige hardheter.

Når det kommer til stallspeed, er andre sikkert bedre til å forklare end jeg.

Men en hydrostatisk turbin roterer med en vis hastighet, for at drive igang en innvendig turbin vifte. stallspeed er det punktet hvor turbinen har optimal kraft.

En vanlig converter har vel stallspeed på omkring 1200 omdr, dvs at ved 1200 omdr begynner den å levere trykk nok.

Men det hjelper lite hvis motoren din først leverer krefter nok fra 2500 omdr. da vil girkassen drive bilen fra 1200 omdr, men du vil ikke merke effekt før den kommer opp i turtall, dvs de 2500 omdr, som motoren er bygget for! Dette er tenkte tall, de fleste originale motorer har et spenn fra 1200 og opp til ca 4500 omdr.
Det er når du bytter cam til en annet power område at du begynner se på stallspeed på converteren.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Aug 2015 18:31 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Dra opp peilepinnen, lukt og se på oljen, lukter den brent og er svart så er det bare og rive ut kassen... Klarer du og få kassen opp til Trøndelag kan jeg ordne overhaling til en bra pris...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 10. Aug 2015 22:33 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 07. Aug 2015 21:56
Innlegg: 5
Det er en ørliten brent lukt, men olja er rød og fin... men den har nok godt av en overhaling.

Hvilken pris snakker vi om doey?
Jeg bor på sørlandet, må sjekke fraktpris til Trøndelag i så fall.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 11. Aug 2015 18:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Litt vanskelig og si pris ettersom det er vanskelig og stille diagnose på kassen på forhånd... Utifra det du skriver antar jeg kanskje at oljepumpa og\eller converter begynner og bli sliten siden oljen ikke er svart! Prisen avhenger også av om du skal ha shiftkit med det samme? Noe jeg anbefaler de fleste...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Aug 2015 13:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Du peiler med motor igang ?

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Aug 2015 22:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 07. Aug 2015 21:56
Innlegg: 5
Da jeg luktet på oljen gikk ikke motoren, men ja - når jeg peiler nivået går motoren


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support