AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 18. Jul 2012 21:49 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Hei,

Har en 1957 Chevrolet Belair med en GM 10 bolt bakaksel med sperre. Sperra lugger i sakte fart når bilen er driftsvarm. Det blir verre når jeg svinger litt. Jeg har bytta olje på bakakslingen og brukt Shell LS90 olje + at jeg har hatt på litt GM tilsetning (ca en halv dl).
Den har ikke blitt bedre enda. Jeg har kjørt ca 60mil etter oljebytte.. Kan det være noe annet? Bør jeg fylle på mer GM tilsetning? Tar det lang tid før jeg evt. bør merke forskjell?

Takker for raske tilbakemeldinger da jeg begynner å bli rimelig desperat nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jul 2012 21:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
er ikkje dårlige difflager da? hmm.. eller gynger/homper bilen den når du mener lugging? (som at du hadde kjørt med ovale hjul?)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jul 2012 23:08 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
hadde det samme problem på Ugly, men det var veldig svakt, og man hørte det mere end man merket det!
Det viste sig å være en stikkaksling, som hadde fått litt juling av en tidligere eier.
oopdaget det, da jeg hadde begge stikkakslinger ute, for at finne ut av hvorfor.
den ene akslingen begyndte å trille hen over bordet, og man kunne tydeligt se, at den ikke var rett!

Kan være det samme på din!?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 18. Jul 2012 23:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Pappa wolf: dette mistenker eg og har i en aksling også (på en annen bil da) denne "lugger" /gynger litt...
men det eg lurer på, kordan kan en stikkaksling bli skeiv egentlig? den sitter jo sentrert i diff og på utgang i hjullager mot trommel,kan disse vri seg litt muligens? har lurt litt på dette her så bare lurte på om du har en teori ang dette:P

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 01:38 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 12. Okt 2010 12:53
Innlegg: 127
Bosted: Gjøvik
Jeg hadde samme problemet på en S-10 Blazer for en del år siden. Jeg tilsatte bare en slags GM-tilsetning som løste det hele opp.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 07:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Snakket med gamle eieren av bilen, og han sa at den hadde fått lyden etter han hadde forsøkt å dra en bil op fra grøften på tør asfalt!
dvs at venstre bakhjul hadde nesten al belastningen, men at diffspærren holdt på det høyre. det var nok til å vri stikkakslingen!
ikke værre end at jeg kunne leve med det, men det tok på lagrene, og jeg gjemte ikke på akslen etter bilen ble skrottet!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 07:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Takk for gode svar fra dere alle! Godt å få bruk for forumet :)

Den både lugger og gynger.. hehe.. Når jeg kjører sakte er det akkurat som hjulene er ovale og jeg syns kanskje den rister litt mer en den skal i fart også.. :( Men, uansett så får jeg lugging i sperra når bilen blir varm.. Kanskje det er på tide å se etter en ny bakaksel? hehe.. Jeg har en jeg kan bruke, men det er uten sperre :/ Men, det er bedre det en at den er som nå.. Kjørte den til jobb i dag (ca 3mil) akkurat like jævlig som før..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 07:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Jeg må bare legge til at utenom det så er det for øvrig ingen ulyder fra bakakslingen i det hele tatt! Det utelukker kanskje gåene lager?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 14:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Den akslingen du har liggendes, er det samme type? du kunne jo bare bytta stikkakslingene da evt og flytta over:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 16:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Det er uten sperre :(
Men er det noen som har trua på mer GM tilsetning m.t.p sperre problemet da? Hvor lang tid bør et ta før jeg merker forskjell..?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 19:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Nå mente eg at vist akslingene var heilt identiske og at din aksling som står på bil nå har feks kast i stikkaksling, og at du kan bare dra den ut og bytte med den akslingen du hadde liggendes, bare skjekk om splinsa er like i kver ende som går innpå diffen, demontere trommel innmat og løsne og banke eller terse ut stikkaksling. Og skjekke hjullager i samme slengen er jo greit også mens ting er ute. eg skjølv ville vertfall gjort dette om akslingene er identiske.

Om det er lamellsperre kan lamellene slites ut og da er det vell ikkje så mye hjelp i med mer og mer tilsetning sikkert. da er det vell bedre å kjøpe nye om man får tak i.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Jul 2012 20:57 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Jeg skjønte hva du mente, men tenkte kanskje at stikkakslingene ikke var like når den ene bakakselen har sperre og en andre ikke.. Men, har ikke nok peiling på det, så er jo bare å sjekke egentlig :) Hadde sperra funka om lamellene var utslitte da? Takk for svar forresten!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Jul 2012 23:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 22. Jun 2011 00:01
Innlegg: 68
Dette kommer veldig ann på hvilken type sperre du har, men er forholdsvis normalt at det klyper litt i sving i veldig sakte fart! Mange av disse har veldig hardt oppspendte fjærer (med forbehold om at det er lamell sperre du har) og da vil du oppleve litt "klyping"

Skal du være sikker på at du har riktig mengde med tilsettninger så kjøper du en olje som har LS tilsettninger så slipper du og kødde med og blande dette selv!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Jul 2012 00:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 19. Mai 2010 09:53
Innlegg: 43
Jeg har brukt olje med LS tilsetninger. Shell LS90.. Men, det hjalp ikke heller.. :(


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Jan 2013 16:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 31. Des 2012 22:50
Innlegg: 167
Bosted: En ekte moing
Har du skiftet olje på den??
Viss du har det og du ikke har tilsatt en tilsatsolje kan den begynne og knirke og lugge litt, det ble borte når jeg helte det på, du kan kjøpe det på steinar stolen på lørenskog. den skal vist være litt mere tilpasset 'amrikanske' bakakslinger

_________________
The Longest Lasting Most Dependable Truck Ever Made
Chevrolet C10 1981 Pickup
Corvette 1977


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support