AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 02. Sep 2014 17:37

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 15. Feb 2012 16:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
Hei

Ligger på rundt 3500-600 omdr i 80-90 med ei th400 kasse, 4.11 utveksling. og std firebird dekk.(235-70-15) Ser utifra denne kalkulatoren http://www.gtsparkplugs.com/GearCalc.html att jeg skal ha ca 2700rpm i 55mph. Ligger jo nesten nesten 800rpm i fra dette.

Det eg lurer på er om det kan være converteren som er problemet. For med 25% slipp i converteren kan det se ut som turtallet stemmer.

Lurer på å få prøve å få tak i en orginalconverter, men er dette noe en kan kjøpe brukt? Skrik ut om noen har orginalconverter til 455 :)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons 15. Feb 2012 20:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 19:48
Innlegg: 2562
Bosted: Bergen
Det er jo en del slur i en orginal converter også. Med 4.11 blir det mye turtall uansett.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons 15. Feb 2012 21:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
men er det realistisk med 20-25 % slur på enn converter som er i orden med 2000 i stall speed?

Har tilbud på en orginalconverter til 1250kr er det en grei pris?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tor 16. Feb 2012 01:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 16:34
Innlegg: 489
Bosted: Sandnessjøen
Har du sjekket at speedometeret dit viser riktig.
Det er lit rart at converter skall være så mye slipp på ved så høyt turtall. Det meste av slipp vil vel være under stalspeed vel.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tor 16. Feb 2012 11:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
70ht skrev:
Har du sjekket at speedometeret dit viser riktig.
Det er lit rart at converter skall være så mye slipp på ved så høyt turtall. Det meste av slipp vil vel være under stalspeed vel.

Terje :)


Har faktisk ikkje speedometer som virker, men Tar utgangspunkt i att jeg ligger i 70-90 i 80 sonen når jeg følger trafikken.

Låg bak en bmw jeg hadde telefonkontakt med. Han hadde 90 på speedometere og da hadde jeg ca rundt 3500rpm.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Tor 16. Feb 2012 12:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 09. Okt 2008 16:59
Innlegg: 352
Krissmp skrev:
men er det realistisk med 20-25 % slur på enn converter som er i orden med 2000 i stall speed?

Har tilbud på en orginalconverter til 1250kr er det en grei pris?


Høres mye ut så det er nok noe rart der.
Jeg har 1200 rpm i Jeep'en min ved 100km/t med 4,11 og 4L60E kasse.....35" høye dekk da.. :D

Du kan jo "teste" converteren ved å holde igjen bilen på bremsen og så i gass til bilen "må" av gårde - vi tro at stallen også øker hvis converteren begynner å bli dårlig??

_________________
'79 Jeep CJ7 - 6.0L LQ4 Vortec m/4L60E
'68 Mustang 3V 4.6L m/5R55S
'12 Kuga AWD
'09 Formula Offroad - LS3 Turbo


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Fre 17. Feb 2012 18:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 09. Sep 2008 19:32
Innlegg: 170
Bosted: Trondheim
Jeg ligger på 3100-200 RPM i 80km/t ca.
TH350, 4:11 og 295/50,15 dekk... men er litt usikker på stallspeed...

_________________
"Det går til det ikke går..."


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Fre 17. Feb 2012 20:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 16:34
Innlegg: 489
Bosted: Sandnessjøen
Krissmp skrev:
70ht skrev:
Har du sjekket at speedometeret dit viser riktig.
Det er lit rart at converter skall være så mye slipp på ved så høyt turtall. Det meste av slipp vil vel være under stalspeed vel.

Terje :)


Har faktisk ikkje speedometer som virker, men Tar utgangspunkt i att jeg ligger i 70-90 i 80 sonen når jeg følger trafikken.

Låg bak en bmw jeg hadde telefonkontakt med. Han hadde 90 på speedometere og da hadde jeg ca rundt 3500rpm.


Sjekk først reel hastighet mot en GPS først. for å utelukke feil. De aller fleste biler har fra 2 - 5% missvisning på spedometeret å tabellen går ut ifra reel hastighete.

Trodde selv jeg hadde noe feil etter beregning fra gearcalk på min bil da jeg monterte AOD for noen år siden pån. Men det viste seg at jeg stolte for mye på spedometeret i bilen.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 04:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 09:08
Innlegg: 2191
Bosted: Oslo
Og sjekk med en annen turteller også, de er ikke alltid til stole på. Tror ikke det er mye slipp i converteren ved bare vanlig cruising.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 08:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 10:19
Innlegg: 2811
Bosted: Stavanger
Har du en lang rute å teste på, der du slipper å variere på gassen. vil vel Converteren utjamne slippen. slik at det ikke er slip i det hele tatt.
det er vel mest på igang setting og aks at du har slip.


Du skriver 80-90 km/t og ca rpm. det var litt varierende. har du sjekket hvor mye dekkene dine er slitt. eventuelt om dem virkelig stemmer med kalkulatoren. jo mere slitt jo mindre rulleomkrets. for å sette opp et lite regnestykke så er omkretsen av et dekk med 50cm diameter 157cm er det slitt 5mm på hver side får man en rulleomkrets 153.8 cm. så kan man regne enda lengre på det. å se hva det utgjør i kilometer.
Sjekk med GPS og nøyaktig turteller.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 14:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
Kan teste turtalllet med ei tenningslampe først da. Det skal vel være riktig? Får heller teste farten skikklig med gps til våren.
Men problemet mitt er att jeg ligger veldig høyt. Kan f.eks ikke gire ned når jeg skal kjøre forbi. og det er omtrent bare å trykke på gassen når jeg f.eks skal kjøre forbi så er turtallet oppe på 6000. Tror ikkje jeg har mye over 140km't. Utifra kalkulatorer skal jeg jo kunna ha 200km't med 5900rpm. Og jeg er helt sikkert på att jeg er langt fra 200 når jeg har dratt den ut på tredje gir.

En annen ting er att den bruker drivstoff etter turtallet også. Brukte over 2,8l pr mil på en 20 mils tur. Den var da vel og merke ikke helt i stand da kammen hadde alt for høy durasjon og feil innsug, en holly 800dp gasser og ikke helt justert tenning og drivstoff. Men hva bør den egentlig ligge på på "langkjøring" når alt er som det skal? Nå er den satt tilbake til forholdsvis orginal stand 455 med 8,5:1 i komp, orginalt innsug, rochester gassser og 4.11 utv?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 14:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
Er nesten så jeg lurer på om kassa ikke girer til tredje? for i 70-80km't skal turtallet ligge mello 3300 og 3600. og ved ca 6000 skal jeg ha ca ca 130km't. Humm.. Er kanskje litt mange X'er her. Når jeg ikke har speedometer og ikkje vet om turtelleren viser rett.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 15:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 16:34
Innlegg: 489
Bosted: Sandnessjøen
Det virker som det er noe rart med girmønstret ditt hvis den skulle være uendret for utenom converteren.

Terje :)

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Lør 18. Feb 2012 21:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 09:08
Innlegg: 2191
Bosted: Oslo
Du hører nok hvor mange gir den hår igjennom. Å anslå noe normal forbruk på din bil har altfor mange variabler.
Jeg ligger på 1,8 på langkjøring til sammenligning. Med 502, th400 og 3,08 i 65 Chevelle.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: Ons 02. Mai 2012 11:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 20. Okt 2011 20:44
Innlegg: 29
Nå Har jeg vert ute å testet bilen litt og noe må være helt feil. Har 3600rpm ved 50mph. Dette er over 1000rpm mer enn det jeg rekner meg fram til? Bilen går ikke over 70mph. Da er turtallet på max. ca 5500. Er det jeg som legger inn feil verdier eller er det noe som er feil? Er helt sikker på att det er 4.11utv. Kan det være converteren som er gåen?

Skal jo egentlig ha 70-75mph ved 3600rpm.


Her er det jeg fikk til resultat på denne siden. [url]http://www.gtsparkplugs.com/GearCalc.html[/url

*******************************
Final Gear Ratio : 4.11
Tire Size : 235-70-15
Max Power RPM : 5000
Limit RPM : 6000
*******************************

*********************
Gear Ratio Compound
*********************
1 2.480 10.193
2 1.480 6.083
3 1.000 4.110

***************************************
Gear MPH/1000 MPH @5000 MPH @6000
***************************************
1 8.16 41 49
2 13.68 68 82
3 20.24 101 121

*********************************
MPH RPM (in Gears)
*********************************
1 2 3
*********************************
5 613 366 247
10 1225 731 494
15 1838 1097 741
20 2451 1462 988
25 3063 1828 1235
30 3676 2194 1482
35 4289 2559 1729
40 4901 2925 1976
45 5514 3291 2223
50 3656 2470
55 4022 2717
60 4387 2964
65 4753 3212
70 5119 3459
75 5484 3706
80 5850 3953
85 4200
90 4447
95 4694
100 4941
105 5188
110 5435
115 5682
120 5929
125
*********************************

Gear Change RPM drop (change @5000) RPM drop (change @6000)
*************************************************************
1->2 -2016 (To 2984) -2419 (To 3581)
2->3 -1622 (To 3378) -1946 (To 4054)
*************************************************************


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support