AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 20. Okt 2018 20:27

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Uling i bakaksel
InnleggSkrevet: Man 24. Sep 2018 17:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 14. Aug 2014 15:10
Innlegg: 9
Hei!

Jeg har nettopp bytta bakaksling på en 78 Trans Am, ved prøvekjøring etterpå uler det fra bakakselen ved pådrag, skal ikke mye til, kun såvidt borti gasspedalen og det begynner å ule, helt stille når jeg ikke er borti gassen. Akslingen var i topp stand før den ble montert på min bil, ingen uling/ulyder før. Det eneste som jeg måtte gjøre ved montering var å bytte yoke’n. Sansynligvis har noe gått galt etter dette... forslag til feilsøking av dette problemet? Evt hva det kan være? Det er GM 8,5» 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Uling i bakaksel
InnleggSkrevet: Man 24. Sep 2018 21:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 12:23
Innlegg: 776
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Hvor mye dro du til yoken da? Det er jo forspennet på pinjonglageret du drar sammen når du skrur til yoken, troligvis har du nok strammet for lite og du vil da selvsagt få uling...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
06 Chevy Tahoe


Sist endret av doey den Tir 25. Sep 2018 15:09, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Uling i bakaksel
InnleggSkrevet: Tir 25. Sep 2018 15:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 14. Aug 2014 15:10
Innlegg: 9
Det husker jeg ikke nå, men kan tenke meg at jeg har dratt til for mye eller for lite... hvordan fikser jeg dette evt? Må lager og crush sleeve skiftes? Hvordan vet jeg hvilket moment jeg skal bruke?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Uling i bakaksel
InnleggSkrevet: Tir 02. Okt 2018 13:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 09:57
Innlegg: 1512
https://www.youtube.com/watch?v=fYw5bYZWl_Q

Det e nok sikkert ett fasitsvar på nettet en plass, men legger til både en youtube link med litt forklaring.. og en link til en liten forumsnutt der de snakker om preload på nye og brukte lager..

https://www.stevesnovasite.com/forums/s ... hp?t=95804

Og ett klipp av preload verktøyet de bruker...fikk ikkje med meg kor masse preload det var her da...
https://www.youtube.com/watch?v=lD8QNQATrNs

Ellers ett utdrag fra denne sia..
https://sethirdgen.org/10bolt2.htm

"Turn the nut until the pinion won't rock back and forth inside the housing.  You want to eliminate all play.  Now, turn the nut some more, but go very slow, and in small increments.  Once all the play is gone, you will start to crush the crush sleeve.  Once you crush it, you cannot "uncrush" it, so if you over tighten, you will have to throw the sleeve out, get a new one, and start over.  You want between 15-30"/lbs for new bearings, 9-15"/lbs on used bearings."

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: ebreivik95 og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support