AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 29. Apr 2024 19:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 12. Apr 2024 18:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 12. Apr 2024 17:08
Innlegg: 2
Heisann,

Mange år har gått etter jeg og fattern sist var inne her og skulle bygge en rå street/strip Caprice Wagon! Mye vann har rent i elva siden da, bensinprisene er blitt høyere og det samme har fartsgrensa på motorveien. Bruksområdet på bilen er også annerledes enn hva det var da kriteriene for bygg ble satt sist.

Catchup fra tidligere tråder:
Motorbygg: viewtopic.php?f=8&t=14583&p=109976#p109976
Prosjekttråd: viewtopic.php?f=3&t=15024

383 motoren ble bygd, satt i bilen og testet et par ganger. Skikkelig rampete motor med grom lyd og gassrespons av en annen verden. Dro bra! Ble dessverre satt i stempler som ga skjørtebank (var visstnok et problem med disse stemplene), så motoren ble heist ut igjen før vi fikk brukt den noe særlig. Har siden det stått på hylla og støvet ned.

Inn ble det satt et 350 bygg med 882 smogtopper, "300hk kam" og flattop stempler. Helt grei motor, men ingen høydare, og heller ikke så voldsomt godt forbruk.

Siden 383 allikevel må i småbiter for stempelbytte og balansering så har tanken streifet med å bygge et skreddersøm tilpasset hva bilen faktisk brukes til, ikke bare for å jage hk.

Tanken er å få en optimalisert 383 stroker mtp. forbruk og brukbare morsomme hester som fungerer knall til veibruk ettersom dette er det bilen brukes til 99,9% av tiden.

Motor:
Bunndel: 350 4-boltet blokk, boret 0.30 over. Smidd 383 strokerveiv.
Stempler: Må spesifiseres
Topper: AFR 195cc Eliminator, 65cc kammer. 1,51 vipper
Kamaksling: Rollerkam, hydrauliske løftere - denne må spesifiseres
Innsug: x
Forgasser: Rochester Quadrajet

Bil:
1987 Chevrolet Caprice Estate
Girkasse: TH200-4R
Stallconverter: 2500rpm (vurderes med lavere stall)
Utveksling: 3.08 - Denne vurderes byttet til 3.42
Hjul: 275/55-15
Vekt: 2 tonn

Bruksområde: Cruiser med "noe attåt" aka sleeper. Sommerbil/bruksveteran som ser en god del langturskjøring på motorvei, lite bykjøring.
Skal ikke være masete å kjøre med, så ønsker bra med bunndrag - stor og tung bil. Kommer ikke til å se noe særlig mer enn 6k rpm. Startvillig og pålitelig motor er et viktig, men den skal også virkelig svare når man gir pedal!

Av frihetsgrader er det kamaksling, stempler og innsug som kan endres på.

Forbruk på eksisterende 350 er mellom 1,1-1,8. Dette bør det absolutt være mulig å matche med en godt oppsatt 383 med mere power enn eksisterende motor.

Noen forslag til oppsett? Ser for meg en mildere kam enn den som sitter i nå, men bør det også gjøres noe med stempler? Beholde flattopp, eller kjøre dish for noe lavere kompresjon? Ca. 10,7:1 i statisk komp med dagens kombo.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Apr 2024 20:30 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Høres gøy ut.

Medmindre det er en ny eller renovert Rochester, ville jeg nok ha vurdert noe annet. Jeg elsker Q-jetten, når den fungerer. Men hadde nok vurdert en Street EFI i stedet. med tanke på tuning i forbindelse med forbruk.
Og jeg hadde også byttet girkasse. En standard 200R4 tåler ikke så mye. Her hadde jeg i stedet gått for en preppet TH700R4.
Disse finner du gjerne i gamle Suburban og Van fra 1987 til 1992 Bytt converter til bensin, så har du en kasse som tåler litt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 13. Apr 2024 21:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 12. Apr 2024 17:08
Innlegg: 2
Har en nyoverhalt Rochester stående klar på hylla. Har også en ekstra jeg har lyst å overhale selv, og sette opp litt mer skreddersydd til 383 bygget mtp. dyser, metering rods etc. etc. Dersom det fortsatt er kurant å få tak i deler til Q-jetten da vel og merke. Er sent 70-talls typen den som må overhales.

Sitter en Extreme automatics Stage 3 TH200-4r i bilen nå. Racepreppa kasse bygget for 1000hk som ble kjøpt inn til 383'en. Har levd bak 350 motoren i ca 10 år nå. Gått med std. 12" converter, så har mildt sagt giret hardt! 1-2 gir dunker så tenna spretter ut og hjula slipper på tørr asfalt. Satt inn 9" med 2500stallspeed nå, så ser fram til litt mykere giring. Fordel med 2004r over th700r4 er bedre utvekslingsforhold på girkassa, spess mellom 1. og 2. gir.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support