AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 05. Mai 2024 08:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 11. Apr 2023 23:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Vrir om nøkkelen, startmotoren går, voltmåler i dash dropper til 8, og så blir det ingen start. Kan gjøre dette x antall ganger og så starter den bare plutselig? Når jeg har kjørt litt kan jeg stoppe motoren, og den starter fint igjen innenfor 1 times tid. Har ny startmotor, nytt batteri og nye kabler.

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 11:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 15:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Godfire skrev:
Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?


Takk, det var noe sånt jeg tenkte på og. Det som skurrer i den teorien ifølge husverten som har enda mindre peiling enn meg er at motoren ikke drar rundt på de første forsøkene. Men det er jo rart at den starter etter noen forsøk da. Jeg har absolutt null peiling, det er min første bil og jeg har aldri skrudd på noe før :oops: . Kjøpte Haynes repair manual, og med den og litt google så klarte jeg å bytte både startmotor og vindusheis i passasjerdør :D . Så da får jeg bare vente på at den naboen som har mere peiling på motor kommer hjem og kan hjelpe med sjekkinga.

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 18:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Tjomsa skrev:
Godfire skrev:
Du bør sjekke om den har gnist når den ikke starter. Har den det, så kan du eliminere dette problemet og heller sette søkelyset til bensin. Kanskje priming funksjonen på bensinpumpen er dårlig så den ikke bygger nok trykk før etter flere forsøk?


Takk, det var noe sånt jeg tenkte på og. Det som skurrer i den teorien ifølge husverten som har enda mindre peiling enn meg er at motoren ikke drar rundt på de første forsøkene. Men det er jo rart at den starter etter noen forsøk da. Jeg har absolutt null peiling, det er min første bil og jeg har aldri skrudd på noe før :oops: . Kjøpte Haynes repair manual, og med den og litt google så klarte jeg å bytte både startmotor og vindusheis i passasjerdør :D . Så da får jeg bare vente på at den naboen som har mere peiling på motor kommer hjem og kan hjelpe med sjekkinga.


Som regel så kan du kjapt finne ut om det er bensinpumpe som er problemet ved å skru tenningen på og la den stå på 3 sekunder før du skrur den av, så repetere dette et par ganger før du forsøker å starte. Starter bilen fint da, så er det at pumpen ikke klarer å bygge nok trykk og er moden for utskifting :roll:

Hvilken årsmodell er bilen og hva slags motor sitter i den?

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 20:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 21:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Ser sånn ut i vinterdrakt :shock:
Måtte fjerne ekstralysene, fikk de ikke til å virke :oops:, og få nye skilter(nyansatt/nyutdannet kontrollør :evil: )


Vedlegg:
20221208_103235 (2).jpg
20221208_103235 (2).jpg [ 56.45 KiB | Vist 2036 ganger ]

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Sist endret av Tjomsa den Ons 12. Apr 2023 22:15, endret 1 gang
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Apr 2023 22:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Og sånn i sommerprakt :D


Vedlegg:
2018-06-29 14.29.54 (2).jpg
2018-06-29 14.29.54 (2).jpg [ 106.13 KiB | Vist 2036 ganger ]

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Apr 2023 08:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Tjomsa skrev:
Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden


Bilen er såpass gammel ja, da har den ikke elektronisk bensinpumpe originalt hvertfall. Jeg tenkte det var en slik fra 1990 tallet. Tenker problemet ditt er tenningsrelatert i så fall... Det kan jo være en ujustert forgasser. Du kan se om choke aktiveres etter du har trykket gassen i bunn en gang før kaldstart. Skrur du av luftfilter og ser et spjeld som går over innsug i forgasser, så er choke på. Har bilen derimot manuell choke (som på en gressklipper eller motorsag), så kan du se bort ifra dette.

Lykke til og flott bil du har :mrgreen:

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Apr 2023 17:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Godfire skrev:
Tjomsa skrev:
Det er en 1979 modell, med 5,7liters 350 smalblock V8. Foruten en omlakkering som første eier fikk gjort så har det ikke vært gjort noe før jeg overtok den. Er vel bare å vente at ting begynner å bli slitent ja :) Skal prøve den metoden i morgen, da må jeg kjøre posten, har nettopp spist fersk fisk så da er det bare ta kvelden


Bilen er såpass gammel ja, da har den ikke elektronisk bensinpumpe originalt hvertfall. Jeg tenkte det var en slik fra 1990 tallet. Tenker problemet ditt er tenningsrelatert i så fall... Det kan jo være en ujustert forgasser. Du kan se om choke aktiveres etter du har trykket gassen i bunn en gang før kaldstart. Skrur du av luftfilter og ser et spjeld som går over innsug i forgasser, så er choke på. Har bilen derimot manuell choke (som på en gressklipper eller motorsag), så kan du se bort ifra dette.

Lykke til og flott bil du har :mrgreen:


Var klar over at den har mekanisk bensinpumpe, men det er en fuel sending unit i tanken har jeg forstått. Tenkte det var den som kunne sjekkes sånn. Var ingen forskjell når jeg forsøkte. Det er automatisk choke på bilen, den kommer definitivt på når bilen starter. Den slår seg ikke av selv, må trykke gassen inn for å få den av fant jeg etterhvert ut. Har hatt litt høyt bensinforbruk den første tiden jeg kjørte :oops: . Har hatt av filteret og sett spjeldet over innsuget tidligere.

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 13. Apr 2023 20:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Ok, jeg skjønner. Det stemmer det, tomgangen demper seg når man nipper på gasspedalen etter oppstart og choken skrur seg gradvis av ettersom motoren varmes opp!

Det enkleste trikset du gjør da for å eliminere bensintilførsel som problem, er at du heller bittelitt bensin rett i forgasseren ved kaldstart (typ et shotglass). Starter den med en gang da, så har du kommet på god vei med å finne problemet. 8)

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 16. Apr 2023 01:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Ta et bilde av din fordeler og et av forgasseren uten luftfilter.

Har et par triks i boka som kan hjelpe.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Apr 2023 14:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Pappa Wolf skrev:
Ta et bilde av din fordeler og et av forgasseren uten luftfilter.

Har et par triks i boka som kan hjelpe.


Holder det å bare ta av luftfilter, eller må jeg ta av hele filterhuset?

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Apr 2023 14:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Nå ble jeg veldig plaga med å få lagt inn bilde her :?
Må få riktig størrelse, det står bare; bildet må være minst piksler bredt og minst piksler høyt, og maks piksler bredt og piksler høyt.
:oops: :mrgreen: :?

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Apr 2023 18:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Om du laster ned en app som heter Tapatalk så får du laste opp bilder direkte. Den forminsker bildene til «riktig» størrelse.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Apr 2023 13:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
AW-100 skrev:
Om du laster ned en app som heter Tapatalk så får du laste opp bilder direkte. Den forminsker bildene til «riktig» størrelse.
Ting tar tid,men nå har jeg kanskje fått det til BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support