AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 14:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 20. Apr 2023 13:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
:oops:
Det tok meg x antall timer å finne ut at jeg får ikke lasta ned Tapatalk på pc, bare mobilen!
=D>
Men jeg fant det ut...

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Jun 2023 14:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Vært litt ute av drift en stund, grunnet betennelse i skulder. Men tilbake nå. Endelig fått skikkelig bilde av forgasseren og ser jo at den trenger en rens... Skal kjøpe middel, men er usikker på hva som er best. Husk at jeg har null peiling Bilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Jun 2023 14:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Skal bytte bensinfilter også ,har finni hvor det sitter . Bør jeg vente med å bytte filteret til jeg har kjørt en stund med rensemiddel for drivstoffsystemet?
Lurer også på hva disse greiene er(noe som bør byttes av og til?)

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Bilde

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Jun 2023 07:15 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Du sitter med en standard Rochester Quadrajet , og en vanlig HEI fordeler.

Det er mange som misliker Q-jetten, på grunn av at den har visse feil å mangler, som kommer til syne over tid. Jeg personlig liker den, da den er enkel å vedlikeholde, og faktisk er fornuftig i drift.

Det du forteller om at den må kinnes en del før den starter, forteller at forgasseren etter all sannsynlighet er tom, og at det må pumpes bensin frem til forgasseren før den har nok til at motoren starter.

Normalt skal det være nok med to pump på gasspedalen og så fyrer den opp.

Men er forgasseren tom, så er det jo ikke noe å leve av.

I bunnen av Q-jetten sitter det et par passasjer til venturiene, som er tettet med et par aluminiumsplugger.
De blir løse over tid, og all bensinen i flottørkammeret ender opp i innsuget. Forbruket øker og man lukter det tydelig på eksosen.

Det finns et utall av videoer på hvordan man overhaler en Q-jett. og det er ikke det som er mest vanskelig

Men vil du gjøre det enkelt for deg selv, så bytter du forgasser.
Innsuget ditt er et spreadbore. så du må ha det i tankene hvis du bytter.

HEI fordeleren er vel den fordeler som det er minst trøbbel med av alle.
Sjekk din timing, juster om nødvendig, bolt fast og kjør.

Noe jeg har lært over de siste årene er at utstyr og preparater til båt er dyre, men fungerer veldig bra på biler også.

Hvis du går inn på boatparts.no så finner du både utvendig forgasserens, og innvendig systemrens.

Av produkter som bare er til bil, vil jeg anbefale QMI.

Hvor holder du til?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Jun 2023 11:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Det høres ut som at jeg nok bør få litt hjelp, nå har jeg kommet i kontakt med den nærmeste amcar klubben. En av dem skal ta en tur utover og se litt på bilen ilag med meg. Bor på Husvær, ei lita øy på Helgelandskysten, og vi har svært få fergeanløp. Kan hende noen av de har mulighet for å låne meg en garasje på "fastlandet". Bør vel stå innendørs hvis jeg skal ta ut forgasseren 8)

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Jun 2023 08:25 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Egentlig ikke. 1/2" på forgasseren og løsne bensinrør og linkage.
Løft av forgasseren og ta den med innomhus. lukk panseret.

Finn en balje og en halv liter med bensin. en pensel med semistiv bust. Gummihansker (bensin er ikke godt for huden)

Begynn å vaske fra toppen av for gasseren og ned, og kun utvendig.
Pass på ikke å få dritt inn i forgasseren.

Etterhvert som forgasseren blir ren utvendig kan du begynne å lete etter slitasje.

Alle 4 spjeld i bunnen av forgasseren sitter på en aksling. 2 på hver. Slark i disse vil gi dårlig bensin økonomi, og dårlige akselerasjons egenskaper.
Akslene er laget av stål, og bunnplata på forgasseren av aluminium. det vil oppstå slitasje over tid.
Sjekk om akselerasjonspumpen fungerer. Dette er enklest å få til mens forgasseren sitter på bilen.
ta av luftfiltret, slik at du kan se ned i forgasseren. ta tak i gassen på siden av forgasseren, og se ned i den mens du gir gass. du skal kunne se bensin sprute ned i venturiene, og det skal komme jevnt i begge.
Kommer det ingenting, eller det kommer ujevnt, og du bare hører en fise-lyd fra forgasseren, da kan du nok forvente at akselerasjonspumpen må byttes.

Det meste om overhaling av din forgasser er forklart her.

https://www.youtube.com/watch?v=Cs8G0AJ ... OWERNATION

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 14. Sep 2023 15:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 05. Aug 2019 21:04
Innlegg: 15
Fiksa startproblemet mitt; en dårlig kontakt i tenningsbryteren, og gåen clutch på startmotoren. Clutchen fikk jeg kjøpt ny hos Sarpsborg motor og bytta. Nå starter den hver gang =D>

_________________
hakke peiling, men jeg lærer etterhvert som problemene oppstår :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Sep 2023 19:00 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Godt å høre at det ikke var verre.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support