AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 08:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 21. Sep 2022 22:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
Hei
Kjøpte en pickup med 350 motor, på vei hjem gikk temp nåla opp mot 230+ fahrenheit.

Kontaktet tidligere eier som informerte meg om at tempmåler viste feil. Kjøpte ny mekanisk auto gauge måler som viser akkurat det samme. Vandrer fra 170 f til 250 på sekunder, øker gjerne når jeg går av gassen. Men ir termometer viser rundt 90c. Tydelig at bilen ikke koker. Temp givern sitter i innsuget rett ved siden av termostathuset.

Noen som har noen formening om hvorfor dette skjer? Forslag til hva jeg kan gjøre?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2022 00:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Hei
Er det sånn å forstå at når du måler termostathuset med ir-termometeret viser det ca 90 grader? En kunne tenke seg at det dannet seg luftbobler rundt vannpumpen og termostatområdet, men det er vel lite trolig siden du har kjørt litt med bilen og vet at den ikke koker. Tenkte om kjølesystemet ikke var luftet ordentlig :?:

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2022 12:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
Ja. Viser 90ish rundt termostathus. Vil luft føre til store temperatursvingninger? Har tappa systemet, fyllt registeret og latt den stå på tomgang med lokket åpent til den er varm. Da skal det vel ikke være luft i systemet. Er riktignok ett aftermarket varmpparat. Om det kan være fanget no luft der


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Sep 2022 16:24 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
G_Yog skrev:
Ja. Viser 90ish rundt termostathus. Vil luft føre til store temperatursvingninger? Har tappa systemet, fyllt registeret og latt den stå på tomgang med lokket åpent til den er varm. Da skal det vel ikke være luft i systemet. Er riktignok ett aftermarket varmpparat. Om det kan være fanget no luft der


Jeg ville i praksis ikke tro det skulle føre til så stor temperatursvigning nei, men jeg har vært borti noe tilsvarende på en gammel Corolla KE30. Der var det luft i systemet som av en eller annen merkelig årsak gjorde så den viste for høy temp akkurat ved temp giveren, ellers var det grei temp på motoren. Jeg parkerte bilen i en bakketopp med nesa opp, og luftet den og siden ikke noe mer trøbbel.

Hvis du allerede har forsøkt med en annen temperatur giver, så er det vel lite trolig at feilen ligger der. Du prøvde med både ny giver i blokka og et annet måleinstrument?

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2022 09:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Du har byttet både sensor, instrument og kabling mellom?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2022 10:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
Godfire skrev:
G_Yog skrev:
Ja. Viser 90ish rundt termostathus. Vil luft føre til store temperatursvingninger? Har tappa systemet, fyllt registeret og latt den stå på tomgang med lokket åpent til den er varm. Da skal det vel ikke være luft i systemet. Er riktignok ett aftermarket varmpparat. Om det kan være fanget no luft der


Jeg ville i praksis ikke tro det skulle føre til så stor temperatursvigning nei, men jeg har vært borti noe tilsvarende på en gammel Corolla KE30. Der var det luft i systemet som av en eller annen merkelig årsak gjorde så den viste for høy temp akkurat ved temp giveren, ellers var det grei temp på motoren. Jeg parkerte bilen i en bakketopp med nesa opp, og luftet den og siden ikke noe mer trøbbel.

Hvis du allerede har forsøkt med en annen temperatur giver, så er det vel lite trolig at feilen ligger der. Du prøvde med både ny giver i blokka og et annet måleinstrument?


Ok. Takk for tipset


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Sep 2022 10:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
AW-100 skrev:
Du har byttet både sensor, instrument og kabling mellom?


Ja. Eller det vil si det er en mekanisk føler. Så sensor, slange, klokka er ny


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Okt 2022 16:17 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
Bytta vannpumpe, termostat, korrekt pakning til termostat, flusha motor, flusha og rengjorde radiator, kjørte slange utenom varmeapparat. Så nå ligger den på mellom 180-190f. Skal demontere og flushe varmeapparat. Mulig feilen ligger der. At registeret muligens er tett.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 02. Okt 2022 18:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
Det var bra å høre det ble bedre! Forhåpentligvis blir det perfekt når du får renset registeret :D

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Okt 2022 22:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 27. Feb 2010 01:28
Innlegg: 23
Da var det i orden :shock: , flusha varmeapparatregisteret også. Luftet med fronten høyt. Mistenker at det var luft i systemet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Okt 2022 17:13 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 01. Feb 2022 13:50
Innlegg: 58
Bosted: Hurum/Riga
G_Yog skrev:
Da var det i orden :shock: , flusha varmeapparatregisteret også. Luftet med fronten høyt. Mistenker at det var luft i systemet.

Perfekt å høre at det ordnet seg =D> :D

_________________
Tas viss notiek no Marijas ielas, Rīgā :unibrow:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support