AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 07:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 23. Aug 2022 09:03 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Hei, alle sammen.

Var på Vinstra på "Test & Tune" i helga og fikk for første gang testet Nova'en med automat (2-trinns PG) OG tidtaking som fungerte! :) Endelig fikk man testet hva bilen var god for (beste tid ble ca. 8,7 sek og sluttfart på ca. 130 km/h).

Uansett, bilen gikk greit alle 10 dragene, bortsett fra når den ble veldig varm. Med varm mener jeg at radiator nesten koker og at oljen er på nærmere 110 grader (hvis målerne er riktige). Det som skjer er at bilen drar veldig greit i 1.giret oppover stripa, men med én gang jeg satte den i 2'a, mistet den all power i kanskje et halvt sekund, før den dro avgårde igjen.

Ved et annet drag begynte den å fuske rett etter burnout og stoppet da jeg slapp den framover.. På samme draget begynte den også å fuske i 1'a oppover stripa. Altså, den drar greit, mister power, drar greit, mister power...

Lot jeg bilen stå til "avkjøling" en 20-30 min, var ikke noe av dette et problem. Da gikk den som ei kule igjen.

Det var relativt varmt på Vinstra i helga (ca 24-25 grader) og banen ligger ganske høyt oppi bakkene der (ca. 481 m.o.h.).

Har noen her peiling på hva som kan være problemet?

Bilen har en 350 SB med kompressor (Weiand 142 med ca. 4 psi).

Jeg snakket med diverse erfarne ringrever nede på Vinstra og foreløpig er dette teoriene:

- Bensinpumpa (som er mekanisk) leverer for lite.
- Vapor lock (altså, bensinen koker i slangene/gasser)
- Jeg kjører med for mager blanding

Hvis noen her kjenner igjen symptomene og/eller har forslag til tiltak som kan hjelpe, så er jeg takknemlig for alle tips og triks!

På forhånd takk for hjelpen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Aug 2022 10:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Siden dette skjedde bare når bilen var god og varm så tenker jeg umiddelbart på vapour lock… Sjekk rutinga på drivstoffrørene. Går de nært manifold kan du prøve med eksosbandasje på manifolden og se om det blir bedre. I tillegg kan det være en ide med en spacer på forgasseren for å få løftet den litt fra det varme innsuget?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Aug 2022 10:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Evt kan du pakke bensinrørene inn i alufolie. det isolerer også mot varme.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 25. Aug 2022 08:32 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Takk for alle svar! Skal pakke inn eksos og rør i eksosbandasje/alu.folie for å se om det hjelper!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support