AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 13:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Bør jeg stå på og ikke gi opp?
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Ja 100%  100%  [ 1 ]
Antall stemmer : 1
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Chevrolet G30 Chevy Van 1993
InnleggSkrevet: Søn 04. Jul 2021 02:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 04. Jul 2021 02:27
Innlegg: 2
Hei.

Ok, da har jeg gjort det, etter 25 år . Har hatt lyst på en slik bil siden ungdommen, og nå hoppet jeg i det. Bedre sent enn aldri, sies det. Jeg kjøpte en G30, som har vært russebil. Nå forsøker jeg få den tilbake til sitt gamle jeg, bruker malings fjerner.

Er det noen her som har peiling på disse bilene? Er det kanskje en fyr/kvinne i Vestland/Bergens området som kunne bidratt, evt. møtt meg og forklart om bilen eller hjulpe å skru litt? Jeg betaler det vi blir enig om. Setter pris på all hjelp jeg kan få. Jeg er helt grønn på dette, og bare kastet meg utfor og håper det går bra. Dum sier du? Jeg hadde et sterkt behov for et lyspunkt i livet, det er den korte historien. Bilen skal godkjennes om 2 måneder, jeg fikk litt kalde føtter når jeg ser at jeg kan enda mindre enn jeg trodde =D> :lol:

Spørsmål :

1) Hvor finner jeg motor olje og filter (biltema?), og hvilken type skal jeg ha (det er jo gammel motor)? Bør jeg bruke litt paknings stoff på motoren?

2)Hvilken gir olje og filter skal jeg bruke og hvor kjøper jeg det?

3)Hvilken olje skal jeg ha på diff, og hvor kjøper jeg det?

4)Hvilken bremsevæske og hvor kjøper jeg?

5)Hvilken kjølevæske og hvor kjøper jeg?

6)Kan hjullagrene stilles, det er slark i fremhjulene. Eller er det kun nytt hjul lager som gjelder, koster de mye?

7)Når bilen girer opp, så hugger den i akkurat dette giret, lav fart til høyere fart. Tyder dette på at girkassen ryker etterhvert? Hva kan jeg gjøre, kan det være det gir seg ved girolje og filter bytte?

8)Bilen kjører sakte fremover, selv om jeg ikke trykker på gasspedalen, er det normalt?

9)Bilen er litt ustabil å kjøre, det gikk rykter om at fiksen var å stille en skrue på styre snekk, mens andre har sagt nei ikke gjør det. Bør jeg få tak i ny styre snekk? Eller heter det styre snekke :p ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Jul 2021 11:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Vi må få se bilde, selv om den er under renovasjon... :) Kjenner ikke til G30 spesielt, men kan komme med noen generelle tips.

1. Olje kan du kjøpe på Biltema, f.ex 10w40 semisynt. Send en post til f.ex http://www.sarpsborgmotor.no med deleliste, så finner de frem det du trenger. Du trenger oljefilter, automatfilter og luftfilter som et minimum. Oljefilteret løsnes med verktøy, men monteres for hånd! Oljefilteravdrager finner du på Biltema. Sett inn gummipakninga på filteret med litt motorolje, så skrur du det til for hånd. Bruk IKKE pakningsstoff på filter.

2. 3. Gå innom nærmeste BilXtra f.ex, der får du snakk med folk som kan bil som hjelper deg å fine rett. Eller spør sarpsborgmotor.

4. Vanlig DOT4 bremsevæske.

5. Vanlig blå kjølevæske/glykol fra f.ex biltema.

6. Sjekk youtube

7. Sjekk først om turtallet på motoren er stilt høyt. Da vil den hugge på girene. Så kjører du et olje og filterskift. Disse kassene ryker sjelden.

8. Sjekk turtallet igjen. Er det stilt høyt vil bilen bevege seg i D.

9. Ofte er det slakke styreledd som gjør at bilen er ustabil. Bytt oljer og filter, og lever bilen inn på EU-kontroll. Da får du en liste over hvilke ledd som har slakk. Jeg forventer aldri å få mine biler gjennom EU på "take 1". Jeg bruker heller EU til å få en liste over hva som må gjøres.

Husk også at dett her gamle, store biler, gjerne med bladfjærer og stort vindfang, så de kan føles ustabile uten at det nødvendigvis er noe feil. Men de er svært lettskrudde og deletilgangen er enorm!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 06. Jul 2021 22:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 04. Jul 2021 02:27
Innlegg: 2
Hei, jeg vet ikke hva som har skjedd her, jeg svarte på dette for lenge siden og ser nå meldingen er vekk.

Uansett, tusen hjertelig takk for et utfyllende og godt svar. Jeg setter pris på det, det er fint at det finnes folk som gidder bruke tiden sin på å opplyse andre. Ja, jeg skal få lagt inn noen bilder :) Tusen kanon takk skal du ha!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support