Nylig byttet kamaksel i min 351C 4V.
Specs: Original motor med 63cc «quench chamber» topper (fått nye ventiler, guider og «three angle» ventilseter). Kammen er en Lunati 10321001, med Duration @ .050 (Int/Exh): 219/229, Gross Valve Lift (Int/Exh): .505/.505, LSA/ICL: 114. Montert med tilhørende hydrauliske løftere og ventilfjærer. Forgasser er en Holley Street Avenger 670 vacuum secondary. Eksos Hooker Competition Headers. Tenning er original med Accel Points Eliminator, 10* initial og 36* total ved ca 3200 rpm, + 10* vacuum advance koblet på full manifold vakuum. 4 girs wide range toploader og 3.50 bakaksel.
Sånn, da var det unnagjort..
Den går veldig jevnt og fint på tomgang, muligens en ørliten miss (så liten at en skal høre veldig godt etter og mulig jeg bare innbiller meg det), kan ruses uten et feilslag hele veien opp til 6000. Har dratt ut en og en pluggledning og det gir ca 50 rpm fall hele veien rundt. 17.5 tommer dønn stabilt vakuum på 850 rpm tomgang med vacuum advance tilkoblet. Kompresjonstest varier mellom 168-182 psi rund baut.
Går veldig fint fra start, og cruiser problemfritt. Men åpner jeg gassen, uansett gir, mellom ca 2300 og 3500 rpm så ettertenner den stygt og fyrer også noe opp gjennom forgasseren. Dette skjer kun under last, ikke i ro eller i fri. Det holder å gi kvart -> halv gass så kommer det. Men når jeg passerer ca 3500 så slutter den å ettertenne og drar jevnt, kraftigere og kraftigere oppover registeret. Har ikke vært forbi 5000 ennå, men den er absolutt villig til det. Forgasseren oppførte seg fint før jeg byttet kam, så vet ikke om den kan mistenkes.
Noen som har opplevd noe lignende eller har noen ideer?