Chrysler 383, 1969, mineralsk olje 10W40:
Oljetrykket er 80psi kald, men om jeg kjører den på starteren til trykket er oppe detter det et kort øyeblikk til ca. 60 psi per 1 - 2 omdreininger på motor.
Varm (dvs opp til 80C) går den ned til ca 50psi på tomgang 800rpm men er oppe i 80psi allerede ved 1500rpm.
Ved ca 70C begynner oljetrykknålen (mekanisk instrument koblet bakerst på blokken) å vibrere litt. Ved ca 88C vibrerer den sterkt uansett turtall og det kommer kraftig rakling som ved for lite olje til de hydrauliske løfterne. Med stetoskop plasserer jeg lyden helt bakerst under inntakspakningen (valley pan). Når tempepraturen går ned til ca 80C (avslått motor mens den kjøles ned) forsvinner lyden igjen og nålen vibrerer mindre. Ingen ulyder ellers.
Ventilløfterne er skiftet (og de gamle var OK så langt jeg kan bedømme). Jeg har tatt av ventildekslene og det kommer godt med olje (kald motor) i alle vippearmer, selv om det ser ut til at nest bakerste på den ene siden får mer enn de andre og den bakerste litt mindre enn de andre. Er det innenfor normalen?
Jeg antar at det beskrevne trykkfallet skjer når kamakselen treffer matekanalen for vippearmene?
Er det å forvente å se et slikt trykkfall eller betyr det at f.eks. veivlagre er så slitt at det å mate vippearmenes matekanal blir for mye i tillegg?
Ønsker naturlig nok ikke å trekke motor om jeg er på villspor......