AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 13. Nov 2018 16:49

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oljertykk / rakling
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2018 18:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 02. Apr 2018 17:43
Innlegg: 3
Chrysler 383, 1969, mineralsk olje 10W40:

Oljetrykket er 80psi kald, men om jeg kjører den på starteren til trykket er oppe detter det et kort øyeblikk til ca. 60 psi per 1 - 2 omdreininger på motor.

Varm (dvs opp til 80C) går den ned til ca 50psi på tomgang 800rpm men er oppe i 80psi allerede ved 1500rpm.

Ved ca 70C begynner oljetrykknålen (mekanisk instrument koblet bakerst på blokken) å vibrere litt. Ved ca 88C vibrerer den sterkt uansett turtall og det kommer kraftig rakling som ved for lite olje til de hydrauliske løfterne. Med stetoskop plasserer jeg lyden helt bakerst under inntakspakningen (valley pan). Når tempepraturen går ned til ca 80C (avslått motor mens den kjøles ned) forsvinner lyden igjen og nålen vibrerer mindre. Ingen ulyder ellers.

Ventilløfterne er skiftet (og de gamle var OK så langt jeg kan bedømme). Jeg har tatt av ventildekslene og det kommer godt med olje (kald motor) i alle vippearmer, selv om det ser ut til at nest bakerste på den ene siden får mer enn de andre og den bakerste litt mindre enn de andre. Er det innenfor normalen?

Jeg antar at det beskrevne trykkfallet skjer når kamakselen treffer matekanalen for vippearmene?

Er det å forvente å se et slikt trykkfall eller betyr det at f.eks. veivlagre er så slitt at det å mate vippearmenes matekanal blir for mye i tillegg?

Ønsker naturlig nok ikke å trekke motor om jeg er på villspor...... :?:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Oljertykk / rakling
InnleggSkrevet: Tor 05. Apr 2018 06:35 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6996
Bosted: Åsa
Jeg ville ha testet med en elektrisk oljetrykkmåler også. Kan være et slitt instrument.

Hvordan reagerer den med en tykkere olje?

Det er helt normalt at trykket faller ved varmere temperatur i motoren.
Er jo også et spørsmål om motoren har vært overhalt tidligere.

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support