AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 13:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 07. Feb 2018 11:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 03. Feb 2018 20:24
Innlegg: 3
Hei.
Er førstegangs eier av en 03mod chevrolet tahoe og kjenner ikke bilen så veldig godt ennå. Har tenkt litt på å få montert motorvarmer på bilen siden jeg har kalde vintere her oppe i isødet.
Men... ble meg fortalt av en bekjent med en 2000mod Tahoe at jeg ikke måtte montere motorvarmer som varmet opp kjølevannet på 2003mod og nyere pga noe sensorer i motor som ikke hang helt med. husker ikke helt nøyaktig årsaken, men men. Sku værtfall ha en type motorvarmer som varmet opp bunnpanna.

Så spørsmålet er, er det noen i forumet som har noen erfaringer med motorvarmer på disse bilene å dele med meg? Som sagt er jeg helt fersk eier av en slik bil så har nada erfaring :)

Tar også gjerne i mot andre tips om disse bilene på ting man burde holde et øye med bortsett fra de vanlige vedlikeholds rutiner med sjekk av olje etc.

på forhånd takk. :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 08. Feb 2018 10:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Høres veldig rart ut. Skulle gjerne hørt den forklaringen. Det må i tilfelle være at den blir lei å starte fordi hjernen tror motoren er varm.
Hvis du går inn på DEFA sin side, så ser du at det er blokkvarmer de anbefaler/leverer til din bil. Uansett diesel eller bensin.
Jeg har montert blokkvarmer i hull for frostplugg i min 2004 Astro (4,3L V6). Funker perfekt. Og blokkvarmer er mye mer effektivt enn å varme opp bunnpanna.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Feb 2018 23:21 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Blokkvarmer fungerer helt utmerket. Monter gjerne også vedlikeholdslader for batteriet, det er gull verdt.

Andre ting å passe på? Oljeskift på fordelingskasse - bruk kun original olje (blå), og så den berømte bolten i differensialen bak som skal skiftes med bestemte intervaller. Bruk kun helsyntetisk olje på motoren.

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Feb 2018 21:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 03. Feb 2018 20:24
Innlegg: 3
Tusen takk for svar og tips. Da blir det nok montert blokkvarmer fra defa med lader og kupevifte.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Feb 2018 14:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Feb 2018 14:40
Innlegg: 1
Hei, er ganske så ny her inne....
Har kjøpt meg en Tahoe 2003 mod.
Er det noen som vet hvor frostpluggen sitter?
Regner med at jeg må bruke den når jeg skal montere motorvarmer.
Har allerede kjøpt en defa kupevarmerkit, og vil heller ha motorvarmer....
Noen som vet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Feb 2018 10:13 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Hei,
Det er ikke enten eller med Defa, mer både og. Monter blokkvarmer og kontakt for kupevifte. Gjerne batterilader også, om du vil ha luksus. Koplingsur trengs vanligvis ikke, der kan man bruke en billig sak på utvendig stikkontakt.
Det er gjerne flere frostplugger. Velg den som er lettest tilgjengelig. Kryp under bilen og se. Tipper det er plass omtrent midt på blokka på venstre side. Defa viser også på nettsiden sin hvor den skal monteres.
Pluggene er runde blekkplater, ca 50 mm i diameter. Det er vel egentlig hull man trenger i støping av blokka. Kalles frostplugg fordi de kan poppe ut dersom kjølevannet fryser, og dermed redde blokka fra å sprekke. Pluggene kan være vriene å få ut. Sjekk på youtube, ligger nok noe om demontering av pluggene der.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support