AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 09:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 13. Aug 2017 19:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
Jeg driver å går over min nyinnkjøpte 350 motor. Har tatt av begge toppene for å kunne skifte tetninger etc, og når jeg så tar ut ventilløfterene så så jeg noe jeg ikke veit noe om.

Den ene ventilløfteren har blitt "skålformet" (får ikke lagt inn bilder), mens veiva ser okei ut (foreløpig ).
1. Noen som veit hvorfor dette har skjedd?
2. Må jeg bytte alle løfterene og pushere etc, eller holder det med å bytte bare de løfterene som ser ut til å ha slitasje?
3. Samtidig så lurer jeg på om jeg må bruke moment og grader på tildraging av toppene? Eller holder det med bare moment?
4. Må jeg kjøpe nye topplokkbolter eller kan de brukes om igjen?
5. Hva slags tetningsmasse skal jeg bruke rundt topplokksboltene, for å ungå lekkasje?
Blir glad for alle tips og råd.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 13. Aug 2017 22:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
ventilløfteren er slitt bør byttes(bytte alle),så mulig kammen og er slitt...veiva har ikke noe med dette å gjøre,boltene bør byttes,tettningsmasse er ikke nødvendig,trekkes til med moment...

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Aug 2017 09:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Anbefaler denne boken:

https://www.amazon.de/Rebuild-Your-Smal ... build+book

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Aug 2017 17:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
Tusen takk ...igjen!
Nå har det dukket opp flere spørsmål (Beklager det!), men jeg ser ingen mulighet til å få like gode råd på "bygda", som det jeg gjør her inne!
Jeg har tittet litt på:summitracing.com etter camshaft kits.
Men så kommer spørsmålet mitt (siden jeg ikke er noen reser på kam - oppsett etc):
Hvis jeg ønsker litt bedre respons og effekt I hele turtalsbildet, hvilken kam bør jeg gå for?
Noen råd om hvor jeg får kjøpt et slikt kits, uten altfor gode kunnskaper og dyp lommebok?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Aug 2017 21:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Hvilken cam, tja det var et enkelt spørsmål å svare på ;)

Om du går in på sidene til dei som lager cammer, så er der noen skjema å fylle ut, der dei vil vite bl.a hvilken forgasser, topper, manuell eller automat, om automat så hvilken stall på converter, utveksling i kasse og bakaksling, hjul, hva skal bilen brukes til etc.

Du kan godt fylle ut et slikt skjema og få svar fra cam produsenter, så kan du sjekke summit, paw, o'reillys, jegs etc på den type/typer cam du får anbefalt fra produsenten

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Aug 2017 10:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Det du bør sjekke aller først er hvor mye rester som ligger rundt i motoren din etter en rasa løfter. Steg 2 er å sjekke hvorfor løftern slutta å spinne. De skal snurre rundt i høla men ikke slarke, hvis hølet er feil klaring når du hiver i en ny løfter så går det like kort tid til du dreper løfter og evt. kam igjen.

Det er her man ser forskjell på folk som kan motor og de som bare skrur. Folk tror det er bare å hive i ny løfter uten å tenke på at her er klaringa veldig viktig.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 19. Aug 2017 20:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
Har vært å kjøpt meg en litt friskere kam hos Sarpsborg Motor, pluss litt annet "stæsj".
Men, jeg har et lite spørsmål til alle dere som har mye bedre kunnskaper om amcar enn det jeg har:
Jeg har begynt med "dyprens" av min motor. Og når jeg har fått renset toppen av stemplene, så finner jeg et nummer øverst på stemplene (photobucket ' n min virker ikke), som jeg har forsøkt å finne litt mere info om. Er min motor bordet opp?
Stemplene ser ikke som de orginale, da de ser mye nyere ut....

Dette er nummeret som står på stemplene: 2348PA 030
Noen som veit om de stemplene er orginale på en 350 fra slutten av 70' tallet?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 20. Aug 2017 01:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Dette er nummeret som står på stemplene: 2348PA 030

Er vel borra 030 den der, er det standard borring på den vil det stå STD på slutten i stedet for 030

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 20. Aug 2017 08:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
T-7 skrev:
Dette er nummeret som står på stemplene: 2348PA 030

Er vel borra 030 den der, er det standard borring på den vil det stå STD på slutten i stedet for 030


Takk for hjelpen.
Hadde en liten mistanke om det selv.. :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Sep 2017 10:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
Har flere spørsmål om min motor:
Jeg har funnet et "GM-nummer" innstøpt bak på blokka, hvor det står: GM 3951511.
Og foran på blokka så har ikke min motor noe innslått nummer.
Jeg har funnet litt info på nettet, om at min motor er en 4 boltet 400 cid motor.
Hva betyr "4 boltet"?
Hva er forskjellen på en 350 motor og en 400 motor?
Hva hk kontra en 350?
Min er borra 0,30 og ved å montere en litt vassere kam, hva kan jeg forvente av effekt (med utgangspunkt I en std 400 motor)?

Noen som kan hjelpe meg?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Sep 2017 10:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Utifra de spørsmålene du stiller tror jeg dette er noe du absolutt ikke bør holde på med selv! Dette støpenummeret sier ikke at du har ei 4 bolta blokk men det sier at du KAN ha ei 2 eller 4 bolta blokk...
Det er antallet bolter på veivoverfallene, om du har tatt av registerdekselet så ser du fremste veivoverfallet der!

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support