Hei.
Jeg har en helt ny Dart SHP-blokk boret 0.30 over 4" med smidd innmat montert av Cylmo i trondheim. De sto for boring, honing og installering av innmat samt lagrene til kamaksel.
Jeg satte selv sammen toppen av motoren med deler jeg kjøpte i fjor vinter, Trick Flow topper, løftere, pushrods, rulle-vippearmer med mer. Og en Weiand 144 supercharger(urelevant).
Etter at jeg hadde montert sammen alt sammen startet jeg motoren og hadde bra med oljetrykk, så jeg trodde alt var flott. Oljetrykket var 40psi på tomgang med 20w-50 olje.
Etter at jeg tok første kjøretur hørte jeg etter 5 minutter klakking fra toppen og skjønte at nå stemte ikke noe her. Jeg kjørte hjem og skrudde av det ene toppdekselet og klemte ned på bakenden av rullearmene (sjekket motstand i løfterne) og fant en løfter som ga etter. Jeg tenkte at løfteren var ødelagt og byttet dermed ut den ene. Kjørte meg en tur igjen og det virket som alt var bra, men så begynte det å klakke igjen, denne gangen hadde flere løftere takket for seg. Altså får jeg ikke oljetrykk i dem fant jeg ut.
Jeg byttet de resterende femten, primet motoren og startet den. Lot den gå litt på tomgang men det klakket enda. Ble forbanna og gikk opp. Noen timer senere gikk jeg ned til bilen igjen, og innså at alle nå hadde trykk (olje hadde nok runnet ned i dem fra toppen). startet bilen med ene toppdekselet av og kjørte den opp i 2-3000 rpm. Jeg så da at det ikke kom olje opp fra støtstengene, men når jeg nådde 3000rpm kom det olje opp det fremste returhullet i toppen. Altså har galleriet blitt så overdruknet at det rant opp der istedenfor ned.
Jeg googlet litt og fant ut at det er en plugg som kalles "the missing plug" som skal gå inn i en kanal over oljepumpa, som tvinger olja via oljefilteret. Jeg hadde også installert en High Volume pumpe, som Dart ikke anbefaler. Derfor tok jeg ned bunnpanna og tok ut oljepumpe. Fjernet "rear main cap" og fant ut at Dart-blokker ikke har oljekanaler slik som vanlig SBC, og dermed ikke har "the missing plug" heller. Jeg installerte så en vanlig oljepumpe.
Samme problemet vedvarer likevel enda. Ingen olje opp støtstengene, men har godt med oljetrykk, såfremt motoren er kald. Da har den 40psi på oppstart, men dette synker til 15 på tomgang når olja er varm, og stiger til 50 på rundt 2500rpm.
Oljefilter er bytta 3 ganger nå, olja er også bytta tre ganger uten hell.
Hva er det jeg kan ha oversett eller glemt, eller gjort feil som medfører at olja ikke går i kanalene til løfterne? Løfterne funker, det vet jeg jo siden de bygger trykk i seg selv når olja kommer ned i de fra galleriet etter at den har stått stille i noen timer.
Oljetrykket henter jeg fra den pluggen rett over oljefilteret, da innsugsmanifolden til superchargeren gjør at jeg ikke får koblet meg på den som er på kinamuren bak på blokka. Jeg tror dette medfører at jeg sjekker trykk før olja er filtrert, men med tanke på antall oljefilterbytter jeg har hatt, så er det ikke der trykket forsvinner. Dart SHP har også oljing av veiv før toppen, og når jeg fjernet "rear main cap" så så jeg at det var godt med olje der, så veiva får iallfall olje.
|