philipjohnsen skrev:
12 grader for tenning på 1900 omd mener jeg det er
Der er problemet ditt.
Fiks tenninga så kan vi snakke om forgasserjusteringene etterpå.
Med 12 grader på 1900rpm så vil motoren knapt gå på tomgang og du må skru inn tomgangen mange runder for å kompensere. Den blir tungstartet, går unødvendig varmt, får slapp motor respons, dårlig effekt og dårlig forbruk.
Her er det du bør gjøre etter min mening.
Få deg en justerbar tenningslampe.
Sjekk at merkene på veiva er riktig.
Sett tomgang pluss full manifold vakum i nedre del av høyest rpm. Vanligvis rundt 30-35 grader.
Få vektene til å ha fullt utslag rundt 2500rpm og sett tenninga med maks utslag uten vakum slik at du får ca. 34grader (avhengig av motor og oppsett, men 34 er et streit utgangspunkt for de fleste) og få tenningen på crusing med fullt utslag pluss vakum på rundt 50grader.
Har laget en lang tråd om hvordan og hvorfor her som ligger som sticky, tror det er under motor.
Anbefaler sterkt å fikse tenning først, og forsikre deg om at motoren er mekanisk ok, komp-ventiler tetter-alle pluggene fyrer osv og installer så bredbåndslambda eller bli en djevel på lese plugger og så kan vi snakke om dyser og transition kretser fra tomgang m.m. etter at du har gjort det.
Både tenning og forgasser må være riktig. De fleste forgassere er satt opp til å funke tifredstillende fra produsenten. Edelbrock ofte litt magert og Holley ofte litt fett - men begge fungerer som regel tålig okey, uten å fuske eller å gå veldig magert eller veldig fett...
Som en liten notis;
Min 502 går rundt på 1.5-1.8l på mila, gamle 305'n i 1600kg bil gikk på 1.06 på beste måling.
Begge uten å røre forgasser og bare ta tenning. 283'n i bruksbilen min går på 1.17 på beste måling, her er det også bare justert tenning. Målinger er gjort i ca 100km/t jevn cruising.
Har også en dodge ramcharger TBI, den går veldig magert (etter litt juksing) utifra bredbåndslambda, og har fått endel ekstra tenning men den er kav umulig for meg å få under 2,3l/mila. Selv ved kjøring i 90km/t jevn motorvei. Samme med en Ford F100 jeg har med 390 motor og to porter, tenninga er justert til ca 48 grader på cruising men heller ikke den vil gå noe særlig billig og beste målinga er 1,7l/mila. Så av og til ligger rett og slett ikke forholdene til rette for veldig bra forbruk uten veldig mye forskning.