Ja, kam og innsug vil passe om hverandre. Utifra det du skriver er begge motorene såkalte 1 gen sbc.
400cid vil nok hjelpe endel på.
Hverken 305 eller 400 motorene var satt opp fra fabrikk til å være racemaskiner. Men selv har jeg kjørt masse med 305 og liker de små motorene godt. De er billige og holdbare, og min gikk på rundt literen på mila med snaue 200hk så det funka fint i bruksbilen.
Den 400 motoren du kjøper har mest sannsynlig ganske lav komp og det begrenser kamvalget endel. Må ikke sette inn stor kam, da blire dødt i hele registeret fort. Går an å se på mulighetene for å bytte topper.
Noen 305`r kom med ok topper disse har støpenummer hvor de tre siste tallene slutter på 416 eller 601.
Fordelen er små forbrenningskamre og med 400cid i shortblokka ender nok kompen rundt over 11.5:1. Litt mye, men hvis det er 25cc dish i stemplene så ender du rundt 9.9:1 i komp og det vil funke kjempefint. 400cid med flattop stempler vil gi rundt 9.6:1 i komp. Finnes kalkulatorer for detta på nett hvis du er interessert.
Mye som kan gjøres på budsjett med en godt gjennomtenkt kombo og det er ikke rakettforskning..