AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 07:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Lør 19. Des 2015 01:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 13. Sep 2015 10:03
Innlegg: 21
Heisann, kjøpte meg en bil her i høst, som det visstnok var en chevy 350 i, dette viste seg å være en 305, ikke nokk med det, men så var det ikke byttet olje på den siden slutten av 80/tidlig 90 tallet så det ut til, det er det verste jeg har sett :P men uansett, før jeg fant ut hvordan denne motoren egentlig var, så rakk jeg å kjøpe ny kam, innsug, headers osv.. og nå er jeg i ferd med å handle en chevy 400 motor, vil kammen og innsuget passe over på denne? Jeg er ny i gamet, så trenger alle råd jeg kan få! 400 motoren er fra 76 hvis dette har noe å si :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Lør 19. Des 2015 23:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Da søker du opp delenr på delene p f.eks Summit, der vil det stå hvilke andre motorer delene passer på :)

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Lør 19. Des 2015 23:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 13. Sep 2015 10:03
Innlegg: 21
Skal prøve på det! Takk for svar! :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Søn 20. Des 2015 00:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Det er nok likt ja

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Man 21. Des 2015 10:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ja, kam og innsug vil passe om hverandre. Utifra det du skriver er begge motorene såkalte 1 gen sbc.
400cid vil nok hjelpe endel på.
Hverken 305 eller 400 motorene var satt opp fra fabrikk til å være racemaskiner. Men selv har jeg kjørt masse med 305 og liker de små motorene godt. De er billige og holdbare, og min gikk på rundt literen på mila med snaue 200hk så det funka fint i bruksbilen.

Den 400 motoren du kjøper har mest sannsynlig ganske lav komp og det begrenser kamvalget endel. Må ikke sette inn stor kam, da blire dødt i hele registeret fort. Går an å se på mulighetene for å bytte topper.
Noen 305`r kom med ok topper disse har støpenummer hvor de tre siste tallene slutter på 416 eller 601.
Fordelen er små forbrenningskamre og med 400cid i shortblokka ender nok kompen rundt over 11.5:1. Litt mye, men hvis det er 25cc dish i stemplene så ender du rundt 9.9:1 i komp og det vil funke kjempefint. 400cid med flattop stempler vil gi rundt 9.6:1 i komp. Finnes kalkulatorer for detta på nett hvis du er interessert.

Mye som kan gjøres på budsjett med en godt gjennomtenkt kombo og det er ikke rakettforskning.. :)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2016 00:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 13. Sep 2015 10:03
Innlegg: 21
rokkern skrev:
Ja, kam og innsug vil passe om hverandre. Utifra det du skriver er begge motorene såkalte 1 gen sbc.
400cid vil nok hjelpe endel på.
Hverken 305 eller 400 motorene var satt opp fra fabrikk til å være racemaskiner. Men selv har jeg kjørt masse med 305 og liker de små motorene godt. De er billige og holdbare, og min gikk på rundt literen på mila med snaue 200hk så det funka fint i bruksbilen.

Den 400 motoren du kjøper har mest sannsynlig ganske lav komp og det begrenser kamvalget endel. Må ikke sette inn stor kam, da blire dødt i hele registeret fort. Går an å se på mulighetene for å bytte topper.
Noen 305`r kom med ok topper disse har støpenummer hvor de tre siste tallene slutter på 416 eller 601.
Fordelen er små forbrenningskamre og med 400cid i shortblokka ender nok kompen rundt over 11.5:1. Litt mye, men hvis det er 25cc dish i stemplene så ender du rundt 9.9:1 i komp og det vil funke kjempefint. 400cid med flattop stempler vil gi rundt 9.6:1 i komp. Finnes kalkulatorer for detta på nett hvis du er interessert.

Mye som kan gjøres på budsjett med en godt gjennomtenkt kombo og det er ikke rakettforskning.. :)


Skjønner, henta motoren i går, den ser ut til å være i bra stand, helt original, har en thumpr CAM eller hvordan det skrives fra comp cams liggende, og ett jr&victor series edelbrock innsug (high rise single plane) samt en edelbrock 1406 og headers, det er dette jeg har liggende og kan trenge litt tips ang. Dette... så det du sier er att jeg kan bruke toppene fra 305'n for å få bedre komp, om tallene du skriver over her stemmer med toppene mine? Jeg har lest litt om dette, og vært inne på tanken og få portet de og brukt de på 400'n..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2016 01:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ikke bruk penger på de gamle jerntoppene. Enten kjøp nye eller port dem sjæl. Promaxx topper koster 850 dollars paret og er kick ass ift gamle porta jerntopper.
Ville finni ut litt hva du har av stempler, og målt cc i forbrenningskamrene, og sett om det er mulig å få til noe brukbart.
Høres ut som du har mye deler liggende så det er jo bra !
Thumpr kammen er ikke allverdens ift effekt, men har kul lyd. Kan funke okey da. Single plane innsuget må ha litt turtall for å funke fett. 1406 på 400cid er litt smått og vil kanskje ikke funke dødsbra sammen med single plane innsug da gasseren vil slite litt på høyt turtall.
Litt div deler du har der... Du må også bestemme deg for hvilket turtallsområde du skal satse på. Både høyt og lavt er veldig fint, men alle delene må jobbe i samme retning. Hvis ikke får du ingen av delene.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: hjelp! chevy small Block
InnleggSkrevet: Tir 19. Jan 2016 09:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 13. Sep 2015 10:03
Innlegg: 21
rokkern skrev:
Ikke bruk penger på de gamle jerntoppene. Enten kjøp nye eller port dem sjæl. Promaxx topper koster 850 dollars paret og er kick ass ift gamle porta jerntopper.
Ville finni ut litt hva du har av stempler, og målt cc i forbrenningskamrene, og sett om det er mulig å få til noe brukbart.
Høres ut som du har mye deler liggende så det er jo bra !
Thumpr kammen er ikke allverdens ift effekt, men har kul lyd. Kan funke okey da. Single plane innsuget må ha litt turtall for å funke fett. 1406 på 400cid er litt smått og vil kanskje ikke funke dødsbra sammen med single plane innsug da gasseren vil slite litt på høyt turtall.
Litt div deler du har der... Du må også bestemme deg for hvilket turtallsområde du skal satse på. Både høyt og lavt er veldig fint, men alle delene må jobbe i samme retning. Hvis ikke får du ingen av delene.


Skjønner, planen er egt og få på en holley 750 dobbel pumper etterhvert, men har ikke råd til det akk nå, så fram til den tid må jeg bruke edelbrock gassern, har ikke så god råd nå for tiden :P skal prøve å få målt cc i forbrenningskammer og sjekke hvordan stempler jeg har :) takk for svar! :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support