AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 07:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 13. Sep 2015 22:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
bygger nå en ny motor da den gode gamle 327/337 er for liten blitt.. altså... bygger nå en 383.. kompressoren følger med på reisen videre..
nå blir det dish stempler -24.. for å holde komp nede... lunati cam med duration (Int/Exh): 313/328. så det store spørsmålet er nå.. tanken var å bruke de
eksisterende "MUSSE-PIGG" toppene cc64, eller om å over til RHS sine pro-action sine topper.. cc72. 220cc innløp...?

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 00:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Dish stempler måles i + CC.
Får 8.45:1 i komp med stemplene 0.025 nedi blokka og 0.020 toppakning og 72cc topper.

Er det mye trykk du skal lade eller ?
Jeg syns både kam og topper virker litt væl stort. Men jeg kjenner ikke så godt til de RHS toppene. Men av det lille søket jeg gjorde så dukka det opp litt så som så tilbakemeldinger. Jeg hadde heller lagt litt mer penger i topper og kam, og litt mindre i bunndelen, kanskje behold originalveiv og kjøpt noen gode stempler, og laga en kortslaga turtalls SBC med mekanisk rullekam feks.

AFR sine 195 topper til rundt 1500dollar hadde vært perfekte til et sånt bygg syns jeg.
Ellers har jeg faktisk troa på Promaxx topper, har tilgode å se noen klage på de og de vant budget head shootout`en til carcraft for noen år siden.

Veit ikke hvor mye hk du er ute etter jeg, men et bygg på 450hk NA som lader 13psi/0.9bar vil være omtrent 850hk om ting gjøres riktig. Sjukt ;)

Greit å ha i bakhodet at med hydrauilsk kam er det begrensninger på turtall, de fleste henger dårlig med over 6000-6500rpm, så hvis du går for denne typen kam så er det bedre å gå litt mindre ut på topper og kam, og heller ha killer momentkruve i 4000-6000rpm området.
Har du stor presse ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 16:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
Har tittet litt på promaxx 200cc 64. men slik jeg forsto det som sto om info på siden så liker de toppene kompresjon på over 10... og det blir feil når kjører med kompressor.. men ja de får mye skryt de toppene til promaxx.
glemte å nevne at motoren også skal mates med lystgass.. (da når det blir annledning for det) kammen er hydr flat tapped... kammen jobber godt fra 2500 til 6500 da ikke noe problem å røske til 7000. men hvor ofte er man der oppe lissom.. tenker det holder å lade med ca 10 psi. greit å holde seg "litt" innafor..... hvor mye hk jeg går for? har ikke noe fast jeg går etter. men med overlading burde ikke 650-700 være helt uåpnåelig..
men komp nedi 8.45:1 er strøkent det.. :)

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 21:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Topper krever egentlig ikke direkte noen slags for for komp for å funke bra. De funker bra fordi de flower nok til å brødfø sylinderen med nok flow til å yte maks, og en motor som er høyere komp vil ha høyere effekt og kreve mer topper. Jeg tror du med presse helt fint vil klare deg med 200cc Promaxx toppene siden kompressoren vil veie opp for liten komp og skape bra sylindertrykk allikevel .
Men forholdet mellom komp/cid/rpm skal man holde et øye med. Slik at man har nok topper til kubikken, og det turtallsområdet man vil ha peak effekt i. Store topper gir lav hastighet i porten og mister ram effekten.
Drar du en hyraulisk flat tappet kam opp i 7000rpm så må du ha noe alvorlig til ventilfjærer for å unngå ventilflyt, og stort ventiltrykk øker sjansen for kam/løfter slitasje.
Jeg mener det er bedre med alt annet enn hydraulisk flat tappet om du skal varve. Og hvis du ikke skal varve så bygg heller en motor som har bra trøkk noe lenger ned;
- mindre enn 220cc
- mindre kam

Eller bygg så det kan varve med en kam som tåler å kjøre hardt uten å slite kam med for høyt ventilfjærtrykk. Mekanisk roller eller mekanisk flat tappet. Evt også hydraulisk roller med morel løfterne som får så mye skryt.
Mine 2cent:) håper det var noe forståelig ;)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 14. Sep 2015 22:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
:) takker for utfyllende svar Rokkern... tror jaggu jeg skal prøve promaxx toppene..

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Sep 2015 10:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Tror det er et klokt valg, toppene flower 251cfm på 500løft.
Si du bygger en lav komp 383, med middels hissig kam (rundt 225 til 235 @0.50 int) og oppnår peak effekt på 5700 og med ca 400hk i motor.
Sleng på 10psi på toppen der så vil det ifølge wallace racing kalkulator bli hele 672hk og med et skikkelig skyv hele veien og en motor som er mer holdbar selv med hydraulisk flat tappet.
Høres ut som en killer 383 spør du meg :)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 15. Sep 2015 19:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 04. Des 2008 14:50
Innlegg: 288
Bosted: Sarpsborg!!!!
:) høres veldig spennende ut. så er rimelig spent å vri om nøkkelen for å si det mildt.. Samt ikke minst å bremse dette i benken... værste er nok å vente på delene bare..

_________________
If it ain`t custom it ain`t cool....!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support