AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 14:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Edelbrock 750cfm bensin spm
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 11:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Vurderer å oppgradere til en 800cfm edelbrock.
Hva vil jeg vinne på dette istedenfor 750? Hva er forskjellen på disse to om noken veit? Motoren min treng meir bensin ved bl.a mid-full throttle :lol:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Man 19. Okt 2015 21:04, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 19:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 04. Okt 2009 12:57
Innlegg: 2064
Bosted: Haugesund
går det ikkje an å dysa disse da ?

_________________
2003 FORD F-350 "Sotrøret"
1980 Ford Mustang (Foxbody) 1 fast fox.
1979 Ford Mustang Foxbody notch.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 21:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Jo det gjer det nok sikkert, men trur eg skal prøve med ett par med endå slappare fjære enn dei som står i no, dei e vist dei nest slappaste i følge sånn fjær og nål kitt, men er dyrt for ett slikt kitt berre for å skifte to fjører og evt nåler :/

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Sep 2015 23:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Større gasser gir ikke mer bensin.
Rart at det er så mange som tror det funker sånn. En forgasser mikser jo bare sammen luft og bensin blandinga, hjelper ikke med større mikser for å få feitere blanding.
Når det er sagt så kan det godt være at en annen gasser er satt opp på en måte som passer din motor bedre.

De kit`ene koster jo littegrann, men det er rett og slett det som må til, og det er jo mye dyrere med en helt ny gasser som man heller ikke veit hvordan blandinga er på før man har testa.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Sep 2015 10:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Da har eg nok misforstått noe :) ja det kan godt hende motoren er satt opp med en annen forgasser men usikker selv, når den sto i bremsebenken.

Ja får bare skaffe ett slikt kitt og prøve :)

Noen som slikt kitt liggendes for salg? evt fjærer og nåler?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Sep 2015 11:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
Fjærene ser jeg ikke helt hvorfor du skal skifte ut i første omgang, det er i hvertfall ikke der du skal angripe feilblanding først

Fjærene håndterer jo overgangspunktet mellom feit og mager blanding på disse forgasserne, så hvis du har korrekt blanding på lav belastning (høyt vakuum), får problemer på delgassgass og fungerer fint på fullgass, ja da kan du vurdere å finjustere med sterkere / bløtere fjærer, etter å ha målt vakuumet for å finne riktig fjær.

Men det høres ut som om du burde ta en titt i tabellene for å finne riktig nål / jet kombo for din gasser. Hvilken type er det du har? (ja, du har en 750, men hvilket delenummer) Det er forskjellige kit til de forskjellige gasserene, så det er ikke bare å handle et. (dysene i 750 kitet er for store for å sette opp en 650 osv)

Jeg vil anbefale å lese litt i tuningguiden til edelbrock, og så følge den sted for steg, i grove trekk setter du først opp fullgass (WOT), så delgass og cruise, og til slutt eventuell finjustering med fjærer etc. Har du noe instrument som forteller deg blandingsforholdet, eller går du etter buksebaken for justeringene?

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Sep 2015 13:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Sliter med tenningsbank rasling noe rundt 2000-3000rpm, har de rosa fjærene i min 750 nå, så mistenker den får for lite bensin der en plass. Ellers ser pluggene normale ut.

kjører både med crane limiter, stivere fjærer og 15grader fortenning nå, ca 31grader på mid gass. Men fortsatt ikkje heilt vekke den raslinga.

Venter på vacum måler i posten som skal stå inni bil.
Har ingenting oversikt over blandingsforholdet nei som airfuel måler

Ok så vacumet må leses av først for å finne ut riktig type fjær/nåler i tabellen?

Ja her går alt i buksebaken :lol:

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 19. Okt 2015 21:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Liten update, monterte de stiveste fjærene idag på disse vacum stempla, kom seg litt på effekt men fortsatt ikkje heilt vekke den raslinga, får prøve med tynnere nåler.. Har nålenr 1447 eller ka det sto på dei, 4147 kanskje. Får prøve å få tak i ett kitt til forgasseren.

Dette var testa med 16grader fortenning instillt.. Men pluggene er bra mørke også.. Forstår ingenting. Får vell prøve med mer tenning og ett oppgraderingskitt slik den gir mer bensin.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jan 2016 21:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Liten update
,lest meg noen ganger gjennom edelbrock manualen/tuning guide i løp av de siste ukene og begynt å forstått meg litt mer på dette her..

Har fått tak på 68-47 nåler nå, mine nåler er standard 71-47, dvs jeg flytter meg opp til posisjon 9 rett over standard posisjon 1 på tuning kartet. 4% mer rich, Så skal prøve å bytte disse nålene først.

Bestillte også i samme slengen posisjon 13 dyser (kombo med standard nålene) som vil gi litt mere fuel på alle måter.

Montere nye nåler i morgen og starte opp.får ikkje kjørt noe nå uansett men greit å ha oppsettet klart til mer tørre veier.:)


Synst det var rart det var bare tuning kart for primary jet og ikkje secondary eller ka det heite. Pleier ikkje "power mode" dysene være større ?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2016 10:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Virker som det hjalp med tynnere nåler, motoren høres vertfall mer fornøgd ut :lol: blir spennende å teste. blir tenningsbanken vekke da skal eg få justert opp igjen tenninga igjen, og skjekke vacum osv. begynder nesten å bli litt gøy nå når man lærer litt mer :lol:

Får 4% mer fuel nå i følge tuning kartet, stage 1 over stock altså bare.


Bilde

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support